30
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
olmak, koordinasyon ve eşgüdüm eksikliğini
gidermek için gönüllülük esasına dayalı
uzmanlar çalışma grubu ihtiyacı açıkça ortaya
çıkmaktadır.
144.
Uluslararası
standartlara
göre
değerlendirildiğinde Türkiye’de mesleki ve
teknik eğitim sistemi piyasa ihtiyaçlarına,
teknolojik değişime ve yerel ihtiyaçlara
uyum sağlama bakımından eksiklikleri
olan merkeziyetçi bir yapıdadır. Okullarda
tüm paydaşların yer aldığı, kararların ortak
katılımla alındığı ve yönetişimi esas alan bir
yönetim modeli bulunmamaktadır.
145.
Meslek
yüksekokulları
yerel
ihtiyaçlar
doğrultusunda
ve Türkiye’nin
rekabet
gücüne
yeterince
katkıda
bulunacak
şekilde
yapılandırılmamıştır.
Meslek
yüksekokullarında
kurumsal
kapasite
bakımından eksiklikler bulunmaktadır. Bu
okullarda uygulanan programlar mesleki
ve teknik eğitim mezunlarının akademik
ve mesleki gelişimlerine yeterince katkıda
bulunmamaktadır.
146.
Mesleki ve teknik eğitim fakülteleri 2009
yılındaki yeniden yapılanma sürecinde
kapatıldığı için mesleki ve teknik eğitim
alanına doğrudan öğretmen yetiştiren
yükseköğretim programı bulunmamaktadır.
147.
Merkezi sınav sonuçlarına göre öğretmen
yerleştirmeleri yapılırken öğretmen adayları
genel kültür, genel yetenek ve pedagoji
alanlarında sınava girmektedirler. Mesleki ve
teknik eğitim alan ve dalları ile ilgili öğretmen
yeterlilikleri
henüz
belirlenmemiştir.
Merkezi sınavlarda mesleki alan bilgisi
ölçülmemektedir.
148.
Öğretmenlerin adaylıktan itibaren mesleğe
ve kuruma olan bağlılıklarını etkileyen adaylık
ve uyum eğitim süreci, hizmetiçi eğitim
ve kariyer gelişim sisteminin öğretmen
yeterlikleriyle ilişkisinin kurulamaması, var
olan uygulamaların bürokratik amaçların
ötesinde sistem bütünlüğü çerçevesinde
birbiriyle ilişkilendirilememesi öncelikli sorun
alanları olarak ortaya çıkmaktadır. Mesleki
ve teknik eğitim öğretmenlerinin sektörle iş
birliği içinde kişisel ve mesleki gelişimlerini
sağlayacakları etkili ve verimli mekanizmalar
bulunmamaktadır.
149.
Mesleki ve teknik eğitime genel bütçeden
ayrılan payın okul ve kurumlara dağıtılmasına
yönelik kanunen zorunlu kriterler hariç belirli
kriterler bulunmamaktadır. Mesleki ve teknik
eğitim okul ve kurumlarındaki döner sermaye
işletmelerinden alınan peşin vergi yükü
ve elde edilen gelirlerin hakça adil ilkelere
göre dağıtılmaması bu işletmelerin etkili
ve amacına uygun bir şekilde çalışmasını
engellemektedir. Mesleki ve teknik eğitim
paydaşlarının içinde yer aldığı bir finansman
yönetimi bulunmamaktadır.
150.
Mesleki ve teknik eğitim içerisinde özel
okulların payı oldukça düşüktür. Ayrıca özel
mesleki ve teknik eğitim okullarına verilen
teşviklerin etki analizlerini içeren ve bu
okullardaki eğitim öğretim faaliyetlerini
izleyen ve değerlendiren bir sistem yoktur.
151.
Yeterli altyapısı olan mesleki ve teknik eğitim
okul ve kurumlarının imkânlarını, diğer
mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumları,
sektör ve çevreyle ortak kullanmasına imkân
veren etkili bir planlama bulunmamaktadır.
152.
Türkiye’nin sürdürülebilir ekonomik ve sosyal
gelişmesini sağlayacak küresel rekabette
yerini alması ve eğitime harcanan ekonomik
kaynakların daha etkili ve verimli kullanılması
için eğitim sistemini çıktı kontrollü ve kalite
kriterlerine dayalı hale getirecek kalite
güvence sistemi bulunmamaktadır.
153.
MYK’nın kabul ettiği ulusal yeterliliklere göre
eğitim verecek mesleki ve teknik eğitim okul,
kurum ve programlarının akreditasyonuyla
ilgili altyapı çalışmaları tamamlanmamıştır.