31
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
2.2.3. Mesleki ve Teknik Eğitim ile İstihdam
154.
Bilim ve teknolojideki gelişmelere paralel
olarak mesleklerde de gelişmeler meydana
gelmektedir. Değişen ve ortaya çıkan
yeni meslekler nitelikli işgücüne duyulan
ihtiyacı her geçen gün artırmakta ve çağdaş
teknolojileri içerenkalitelibirmesleki veteknik
eğitimi zorunluhalegetirmektedir. Dünyadaki
bilimsel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak
iş piyasası sürekli olarak değişmektedir. İş
piyasasındaki değişmeler bireyin bir işte
istihdam edilebilmesi için gereken mesleki
nitelikleri de farklılaştırmaktadır. İş için
gerekli mesleki niteliklerdeki değişimler
mesleki ve teknik eğitime kapsamlı bir şekilde
yansıtılmalıdır.
155.
İşletmelerde
mesleki
eğitim
ve
staj
uygulamalarında
idare,
koordinasyon,
kalite değerlendirme vb. faaliyetler MEB
tarafından yürütülmekte, sektör temsilcileri
(meslek kuruluşları vb.) bu işleyişte etkin rol
almamaktadırlar. İşletmede meslek eğitimi
ve staj süreleri mesleklerin ihtiyaçlarına göre
esnek bir şekilde belirlenmemektedir. Ayrıca
işletmelerde verilen meslek eğitimlerinin
nitelikleri istenilen düzeyde değildir. Öte
yandan işletmelerde mesleki eğitim veya staj
yapacaköğrenci sayısını karşılayacakmiktarda
ve istenen nitelikte iş yeri bulunmamaktadır.
İş yeri eğitiminde nelerin bilinebileceği,
nelerin yapılabileceği ve hangi yetkinliklerin
kazanılacağı konusunda daha fazla geliştirme
ve süreçlerin iyileştirilmesine ihtiyaç vardır.
156.
Özel politika gerektiren grupların, eğitim
ve istihdam bağının kurgulanmasında ve iş
piyasasınageçişlerindeyapısalbirçokproblem
bulunmaktadır. Bu gruplara yönelik istihdam
fırsatları yeteri kadar oluşturulamamıştır.
157.
Mesleki ve teknik eğitim öğrencileri,
kursiyerleri ve mezunları; çalışanlar ve
öğretmenlerin yenilikçilik, yaratıcılık ve
girişimcilik
özelliklerinin
ve
ruhunun
geliştirilememesi
Türkiye’nin
küresel,
teknolojik ve ekonomik rekabette gücünü
zayıflatmaktadır. Bu durum yeni sektörlerin
ve iş alanlarının oluşmasına, makroekonomi
bağlamında istihdam fırsatlarının gelişmesine
engel teşkil etmektedir.
158.
İstihdam
edilebilme
vasıfları,
değişen
işgücü piyasası koşullarını ve ihtiyaçlarını
yeterince karşılayamamakta ve geçerliliğini
yitirmektedir. Özellikle küresel rekabet
ortamı, çalışanların sadece belirli koşullarda
performans sergilemesini yeterli görmemekte
ayrıca değişen durumlara uyumluluğunu
talep etmektedir. Ortaya çıkan uyumsuzluk
işgücünün istihdam edilebilirliğinde ve
istihdamın devamlılığında sorun teşkil
etmektedir.
159.
Eğitim ve istihdamda bireylerin hareketliliğini
kolaylaştırmayı amaçlayan ve bireylerin
yeterliliklerini şeffafbir şekildegöstermelerine
imkân
sağlayan
EUROPASS
eklerinin
kullanımı konusunda yeterince farkındalık
oluşturulamamıştır.
160.
Öğrencilerin bilgi, beceri ve yetkinliklerini
artırmak
için
düzenlenen
öğrenci
değişim
programlarından
yeterince
yararlanılamamakta ve bu programlar
amacına uygun değerlendirilememektedir.
161.
Türkiye’nin taraf olduğu ekonomik iş
birliği teşkilatlarına üye ülkelerle mesleki
ve teknik eğitim alanında yeterince iş
birliği sağlanamamakta ve ortak projeler
geliştirilememektedir.