29
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
mesleki ve teknik eğitimin uzun vadede
doğru planlanmasını güçleştirmektedir.
132.
Mesleki ve teknik eğitim programlarının
işgücü piyasalarının mevcut ve gelecek
ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde
UMS’lere göre hazırlanması ve güncellenmesi
sürdürülmekte ancak mesleki ve teknik
ortaöğretim programları ile yükseköğretim
programları arasında tam anlamıyla bütünlük
ve devamlılık sağlanamamaktadır.
133.
Meslek standartları dikkate alındığında bazı
mesleklerin diploma programıyla verilmesine
gerek olmadığı ve bu mesleklerin sertifika
yoluyla kazandırılmasının daha uygun olduğu
görülmektedir. Hangi mesleklerin diploma
programlarıyla hangilerinin sertifika yoluyla
verilmesi gerektiği ile ilgili kesin bir ayrım
bulunmamaktadır.
134.
Öğrenme çıktılarını esas alan yeterince
objektif kriterlere dayalı bir ölçme ve
değerlendirme sistemi bulunmamaktadır.
135.
Mesleki ve teknik eğitimde uygulanan her
bir eğitim programı için öğrenme sürecinin
sonunda bireyin kazandığı becerilerin
sınıflandığı ve basitten karmaşığa doğru
sıralandığı beceri haritaları hazırlanmasına
yönelik
çalışmalara
başlanmış
ancak
çalışmalar henüz tamamlanmamıştır.
136.
Kurumlar ve ülkeler arasındaki farklılıklar
mesleki
ve
teknik
eğitime
erişimi
önlemenin yanı sıra önceden kazanılmış
olan bilgi, beceri ve yetkinliklerin etkili
kullanımını da engellemektedir. Hayat boyu
öğrenme kapsamında kişilerin uluslararası
hareketliliğini; serbest, yaygın ve örgün
öğrenmelerinin değerlendirilmesini sağlayan
ECVET ile uyumlu MKTS’nin başlatılması
ve yaygınlaştırılması için yasal düzenleme
bulunmamaktadır.
137.
Bireylerin
serbest,
yaygın
ve
örgün
öğrenme yoluyla kazandıkları bilgi, beceri
ve yetkinliklerini belgelendirebilecekleri bir
sistemolmasına rağmen bu belgeler başka bir
yaygın ve örgün eğitim programına geçmek
için kullanılamamaktadırlar.
138.
Mesleki
ve
teknik
eğitimde
yetişen
öğrencilerin uluslararası hareketliliğini ve
mesleğiyle ilgili küresel gelişmeleri takip
etmelerini sağlayacak yabancı dil eğitimi
yeterince verilememektedir.
139.
Mesleki ve teknik eğitimokul ve kurumlarında
yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin
rehberlik servisine yönelik yanlış algılarından
dolayı etkili bir mesleki rehberlik ve kariyer
danışmanlığı
hizmeti
verilememektedir.
Yönetici ve öğretmenler öğrencilere mesleki
rehberlik sağlayacak iş dünyasıyla ilgili güncel
bilgiye yeterince sahip değildir.
140.
Mesleki ve teknik eğitimöğrencileri akademik
başarılarına göre yönlendirilmekte yetenek
ve ilgileri dikkate alınmamaktadır. Bundan
dolayı etkin bir kariyer geliştirme sistemi
uygulanamamaktadır.
141.
Mesleki EğitimKurulu ile il istihdamvemesleki
eğitim kurulları ekonominin ve toplumun
orta ve uzun vadedeki işgücü ihtiyaçlarını
gözeterek arz ve talep denge politikalarını
oluşturmamaktadır.
142.
Sivil toplum kuruluşları ve ilgili sektör,
eğitim öğretim süreçlerine aktif olarak
katılamamakta
ve
eğitim
istihdam
ilişkisinin güçlendirilmesine yeterince katkı
sağlayamamaktadır.
143.
Meslekiveteknikeğitimalanındasorumluluğu
olan kurum ve kuruluşlar arasında yeterince
iş birliği bulunmamaktadır. Mesleki ve teknik
eğitim ile ilgili çeşitli çalışmalar yapılmakta
ancak ortak bir politika üretilmesinde
zorluklar yaşanmaktadır. Mesleki ve teknik
eğitim ile ilgili alanlarda ulusal ve uluslararası
ihtiyaçlar ve hedefler doğrultusunda strateji
ve politikaların gerçekleştirilmesine yardımcı