Page 36 - strateji

Basic HTML Version

28
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2.2.1.Mesleki ve Teknik Eğitime Erişim
122.
Mesleki ve teknik eğitimle ilgili toplumda
yeterince farkındalık olduğu söylenemez.
Mesleki ve teknik eğitim ikincil bir eğitim
olarak görülmekte, sosyal ve ekonomik
değer daha çok genel ortaöğretim ve
yükseköğretime atfedilmektedir. Bu algı
başarılı öğrencilerin mesleki eğitimi tercih
etmesine engel teşkil etmektedir.
123.
Ülkemizde
eğitimin
erişilebilirliğini,
uygulanabilirliğini ve ulusal ve uluslararası
geçerliliğini iyileştirmevegeliştirmeyeyönelik
birçok faaliyet ve proje yürütülmektedir. Bu
faaliyet ve projeler kız ve erkek çocukların
kaliteli eğitim görme haklarını güvence altına
alacak eğitim politikalarının oluşturulması
ve uygulanması için gerekli veri ve bilgi
birikimini oluşturmak bakımından önemlidir.
Her yaş grubundaki bireyin ilgi ve yetenekleri
doğrultusunda hayat boyu öğrenmeyi
esas alan bir yaklaşımla mesleki ve teknik
eğitime katılımlarını sağlamak, belgelemek
ve belgeleri transfer edilebilir hale getirmek
gerekmektedir.
124.
İşgücü piyasasının yeterince şeffaf olmaması
nedeniyle çalışanlara sunduğu imkânlar
konusunda öğrenciler ve aileler yeterli bilgiye
sahip değildir. Öğrenenlerin, işgücü piyasası
çalışanlarının ve işverenlerin mesleki ve
teknik eğitime erişim imkânlarından haberdar
olabilecekleri ve bilgi alabilecekleri ortak bir
portal bulunmamaktadır.
125.
Eğitim ve öğretimin bütün süreçleri merkezi
planlama ve yönetimle gerçekleştirildiği için
bürokratik engeller erişimi güçleştirmektedir.
126.
Eğitim kademeleri ve okul türleri arasında
yatay ve dikey hareketliliğin yeterince esnek
ve geçirgen olmaması nedeniyle bireyler
kazanımlarını bir başka mesleğin becerilerini
edinmede fırsat olarak kullanamamaktadır.
127.
Özel politika gerektiren grupların örgün ve
yaygın mesleki eğitime erişimi konusunda
altyapı sorunları bulunmaktadır.
128.
Okul sadece örgün eğitim ve öğretimin
yapıldığı
mekân
olarak
algılanmakta
işverenler ürün geliştirme, işgücü piyasasında
çalışanlar ise yeni beceriler kazanma ve
mevcut becerilerini geliştirme konusunda
okulu hizmet merkezi olarak görmemektedir.
Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarının
araştırma ve laboratuvar altyapıları akademik
ve endüstriyel Ar-Ge faaliyetleri için
kullanılmamakta ve bu konuda sektör ile
yeterince iş birliği yapılmamaktadır.
2.2.2. Mesleki ve Teknik Eğitimde Kapasite
129.
Küreselleşen ekonomi vasıflı ve nitelikli
işgücüne olan ihtiyacı daha da artırmaktadır.
Genç nüfusa sahipTürkiye’de gençler arasında
işsizlik oranının yüksek olması potansiyel
sorunlara işaret etmektedir. Bu sorunların
çözümüne yönelik atılacak en önemli
adımlardan biri, dünyadaki pek çok örnekte
de görüldüğü gibi mesleki ve teknik eğitimin
kalitesinin artırılması ve iş dünyasıyla mesleki
ve teknik eğitim arasındaki bağların daha da
güçlendirilmesidir.
130.
Uluslararası
meslek
verilerinin
üretilebilmesine imkân sağlamak ve ulusal
meslek sınıflamalarını geliştiren veya revize
eden ülkelerin bir model oluşturmalarına
yardımcı olmak için meslek haritalarının
çıkarılması
gerekmektedir.
Türkiye’de
meslek haritaları ile ilgili yeterli çalışma
bulunmamaktadır.
131.
İş piyasası ihtiyaç analizleri kısa vadeli olarak
yapılmaktadır. Piyasada ihtiyaç duyulan
mesleklerinhızlı bir şekildedeğişmesi vearzve
talep eşleşmesinin yeterince sağlanamaması
2.2. MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN TEMEL SORUN ALANLARI