Page 35 - strateji

Basic HTML Version

27
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
2.1.3. Fırsatlar
ERİŞİM
KAPASİTE
İSTİHDAM
1. Üst politika belgelerinde mesleki ve teknik
eğitimin farkındalığına vurgu yapılması
1. MYK, İŞKUR vb. kurum ve kuruluşların varlığı
1. Ekonomik büyümede istikrarın olması
2. Dünyada mesleki ve teknik eğitim ağırlıklı
yaklaşımların benimsenmesi
2. Mesleki ve teknik eğitimin finansmanında
uluslararası fon kaynaklarının olması
2. Sektörün nitelikli insan gücü ihtiyacının olması
3. Yerel yönetimlerin mesleki ve teknik eğitime
destek vermesi
3. AB uyum sürecinin mesleki ve teknik eğitime
olumlu etkisi
3. Sanayi sektörünün büyüme eğiliminde olması
4. Sosyal ortakların mesleki ve teknik eğitime
olumlu bakması ve imkânlar sağlaması
4. Mesleki ve teknik eğitim alanında yetişmiş
insan gücünün olması
4. KOBİ’lere yönelik teşviklerin olması ve mesleki
ve teknik eğitime olumlu yansıması
5. Mesleki ve teknik eğitimde aktif yer alacak
genç nüfusun varlığı
5. Türkiye ekonomisinin büyüme eğiliminde
olması
5. Türkiye’nin jeopolitik konumu itibariyle
girişimcilerin ve işgücünün hareketlilik imkânının
olması
6. Bilişimteknolojilerininmesleki ve teknik eğitim
alanında bilgiye erişimde kolaylık sağlaması
6. Mesleki ve teknik eğitim bina ve atölyelerinin
özel sektörle ortak kullanılması
6. Yeni meslek alanlarının ortaya çıkması
7. Hayırsever katkılarının olması
7. İstihdama yönelik aktif işgücü programları
2.1.4. Tehditler
ERİŞİM
KAPASİTE
İSTİHDAM
1. Mesleki ve teknik eğitime yeterince sosyal ve
ekonomik değer atfedilmemesi
1. Mesleki ve teknik eğitime yönelik strateji ve
politikaların zayıf olması
1. İş yerlerinde üretim maliyetini düşürmek
amacıyla vasıfsız ve niteliksiz işgücü çalıştırılması
2. Genç nüfusun çok olması
2. Mesleki ve teknik ortaöğretimin devamı
niteliğindeki yükseköğretim programlarının
yeterli olmaması
2. Kayıt dışı istihdamın yüksek olması
3. Mesleki rehberlik ve kariyer geliştirme
süreçlerinin yetersiz olması
3. Gelişen ve değişen teknolojiye uygun
donatımın maliyetinin yüksek olması
3. İşgücü piyasasındaki arz ve talep dengesizliği
4. Akademik başarısı zayıf öğrencilerin mesleki ve
teknik eğitime gelmesi
4. Öğretmen yetiştirme ve istihdamının
planlanmasında yükseköğretim kurumlarıyla iş
birliğinin yetersiz olması
4. İş piyasalarının yeterince şeffaf olmaması
5. Aile ve öğrencilerin meslek ve iş hayatıyla ilgili
yeterince bilgi sahibi olmaması
5. Yönetici ve öğretmenlerin mesleki ve alan
yeterliliklerinin
belirlenmemesi,
öğretmen
seçiminin genel kültür, yetenek ve eğitim
bilimleri alanında kuramsal bilgi ile sınırlı
yapılması
5. Mezunların eğitim gördükleri alanlarda yeterince
istihdamedilmemesi
6. Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarına
giden öğrencilere karşı toplumda olumsuz
algının olması
6. Merkezi planlama ve yönetim
6. Mezunların alanlarında çalışmak istememesi
7. Finansmanın orta ve uzun vadede
sürdürülebilirliğinin zayıf olması
7. Bölgeler arası gelişmişlik farklarının olması
8. Genel liselerin kapatılması ile mesleki ve teknik
eğitime devredilen binaların uygun olmaması
8. İstihdam için mesleki yeterlilik belgelerinin
zorunlu görülmemesi
9. Bazı mesleki ve teknik eğitim okullarında ikili
eğitimin olması
9. Mesleki ve teknik eğitim mezunlarının işgücü
piyasalarından daha çok yükseköğretimi tercih
etmeleri
10. İş yeri eğitimi ve staj konusunda işletmelerin
etkin davranmaması
11. Ucuz işgücü hareketliliğinin ülke sınırlarını
tanımadan gittikçe yayılması