19
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
94.
2014-2018 dönemini kapsayan 10. Kalkınma
Planında yer alan öncelikli dönüşüm
programlarından“Temel ve Mesleki Becerilerin
Geliştirilmesi
Programı”
bu
çerçevede
oluşturulmuştur. Söz konusu programda
bireylerin, mesleki becerilerinin yanı sıra,
iş yaşamının gerektirdiği temel becerilere
sahip olması, eğitim sistemi ile çalışma
hayatı arasındaki ilişkinin güçlendirilmesinin
ülkemizdeki
insan
kaynağının
gelişimi
açısından önemi vurgulanmıştır. Ayrıca bu
programla bireylerin, çalışma hayatının
gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojileri,
yabancı dil, finansal okuryazarlık, problem
çözme, eleştirel düşünme, iletişim, liderlik,
kariyer planlama ve iş arama gibi temel
beceriler ile sanatsal ve sportif becerilere sahip
olması amaçlanmaktadır.
95.
Ekonominin ihtiyaç duyduğu alanlardaki
nitelikli
personel
temininde
zorluk
yaşanmasına rağmen, mesleki ve teknik eğitim
mezunlarının işsizlik oranı yüksektir. Bu oran
2002 yılında %14, 2007 yılında %12 ve 2012
yılında ise %10,1 olarak gerçekleşmiştir.
96.
İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin
Güçlendirilmesi Eylem Planı’nda (İMEİGEP)
yer alan, iş piyasasının ihtiyaçlarına uygun
olarak mesleki ve teknik eğitimin verilmesi,
eğitim-istihdam ilişkisinin güçlendirilmesi,
aktif
iş
gücü
piyasası
politikalarının
etkin
olarak
uygulanması,
mesleksizlik
sorununun giderilerek iş gücünün istihdam
edilebilirliğinin
artırılması
doğrultusunda
bazı OSB’lerde bulunan mesleki eğitim okul
ve kurumlarının kapasitelerinin geliştirilmesi
ve/veya yeni meslek liselerinin kurulmasının
hızla yaygınlaştırılması amaçlarıyla, 6 Ekim
2012 tarihinde BSTB ile MEB arasında Organize
Sanayi Bölgelerinde Mesleki ve Teknik Eğitimin
Güçlendirilmesi Protokolü imzalanmıştır. Bu
protokol ile OSB’lerde yeni meslek liselerinin
açılması, öğrenci başına teşvik verilerek gerekli
olan nitelikli eleman ihtiyacının karşılanması
ve istihdamın artırılması hedeflenmektedir.
97.
Protokol
kapsamında;
elektrik-elektronik,
endüstriyel otomasyon, gıda, kimya, makine,
metal, mobilya ve iç mekân tasarımı, motorlu
araçlar, plastik, tekstil, tesisat teknolojisi ve
iklimlendirme, yenilenebilir enerji teknolojileri
alanları ile 9. Sınıf öğrencilerinin resmi
bütçeden aktarılan paydan öğrenci birim
maliyeti belirlenmiş ve Maliye Bakanlığı ile
ortak olarak hazırlanan tebliğ güncellenerek 07
Eylül 2013 tarihli 28758 sayılı resmi gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
98.
Genç nüfusumuzun niteliğini geliştirerek
istihdamını artırmak amacıyla, MEB, Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu
Genel Müdürlüğü (İŞKUR), Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği Başkanlığı (TOBB) ile TOBB
Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Rektörlüğü
iş birliğinde hazırlanan Uzmanlaşmış Meslek
Edindirme
Merkezleri
(UMEM)
Projesi
Uygulama Protokolü 23 Haziran 2010 tarihinde
imzalanarak yürürlüğe girmiştir.
1.2.3.17. Girişimcilik
99.
Eğitimin bireysel ve toplumsal getirisini
yükseltmede girişimcilik önemli bir yere
sahiptir. Girişimci, kendisinin ve çevresinin
kazanımlarını faydaya dönüştüren bir öncü ve
katalizör rolü oynamaktadır.
100.
Mesleki ve teknik eğitimokul ve kurumlarında
verilen teorik ve uygulamalı mesleki eğitimle
öğrenciler iş hayatına yönelik bilgi ve
beceri ile donatılmaktadırlar. Öğrenciler bu
bilgi ve becerilerle bir başkasının yanında
çalışabileceklerigibikendiişlerinidekurabilecek
girişimci bir ruhla yetiştirilmektedir. Bu
bağlamda iş kurma fikirleri verilmesi, girişimci
fikirlerin ortaya konulması, bireylere iş kurmak
için gerekli yasal işlemlerin neler olduğunun
anlatılması, mezunların cesaretlendirilmesi ve
motivasyonunun sağlanması amacı ile MEB
tarafındanGirişimcilik El Rehberi hazırlanmıştır.
101.
Türkiye’de
girişimcilik
kültürünün
yaygınlaştırılması ve yeni
girişimcilerin
yetişmesi için politikalar geliştirilmektedir. Bu