18
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
1.2.3.14. Eğitim Ortamları
87.
Sonyıllarda eğitimalanında yapılançalışmalara
bağlı olarak bina ve derslik sayısında önemli
artış sağlanmıştır. 2012-2013 eğitim öğretim
yılı için derslik başına düşen öğrenci sayısı;
genel ortaöğretimde 28, mesleki ve teknik
ortaöğretimde 34’tür. Görüldüğü gibi mesleki
ve teknik ortaöğretimde derslik başına düşen
ortalama öğrenci sayısı genel ortaöğretimden
fazladır. Bu durum, mesleki ve teknik eğitime
daha fazla fiziki yatırımın yapılması gerekliliğini
ortaya koymaktadır.
88.
Mesleki ve teknik ortaöğretimde 61 alana
uygun atölye standartları belirlenmiştir.
Standartlar dahilinde atölyenin yerleşimi,
donanımı ve birim maliyeti belirlenmiştir.
89.
Ulusal ve uluslararası projeler (AB, Kalkınma
Ajansları, SODES, UMEMvb.)ile sektörle yapılan
iş birliği protokolleri kapsamında çok sayıda
okulun altyapısı yenilenmekte, öğretmenler
eğitilmekte ve işletmede meslek eğitiminin
etkinliği artırılmaktadır.
1.2.3.15. Kalite Güvence Sistemi
90.
Kalite
güvencesi,
genel
olarak
kalite
standartlarının karşılandığını tespit etmek
için bir projenin, hizmetin veya kurumun
çeşitli yönlerinin sistematik olarak izlenmesi
ve
değerlendirilmesi
olarak
tanımlanır.
Mesleki eğitimde kalite güvencesi; karşılıklı
güveni, niteliklerin ve yetkinliklerin şeffaflığını
ve
tanınmasını
destekleyerek
istihdam
edilebilirliğin artması, eğitime yönelik arz talep
dengesinde örtüşmenin sağlanması ve hayat
boyu öğrenime erişimin teşvik edilmesidir.
91.
MEB, YÖK ve MYK tarafından yürütülen
ve
geliştirilen
hayat
boyu
öğrenme
kapsamındaki
çeşitli
projelerde
sosyal
ortakların karar mekanizmalarına katılımının
sağlanması, değişik seviyelerde öğrenme
çıktılarının sektör yardımıyla hazırlanması,
örgün ve yaygın öğretim programlarının
modül-kredi
değerlerinin
belirlenmesi,
staj ve işbaşında eğitim gibi faaliyetlerin
kredilendirilmesi, danışmanlık ve rehberlik,
bilgilendirme sistemleri, önceki öğrenmenin
tanınması, değerlendirilmesi ve geçerliliği,
belgelendirme, kalite güvencesi konularına
öncelik verilmektedir.
92.İ
ş dünyasının ve öğrencilerin ihtiyaç duyduğu
kalitede; güncel, nitelikli, ölçülebilir ve
sürdürülebilir bir mesleki ve teknik eğitime
ulaşmak için; Kalite, Eğitim ve İletişim
üst başlıkları altında çok yönlü faaliyetler
gerçekleştirmek ve mesleki ve teknik eğitimde
ulusal kalite güvence sistemini oluşturmak
amacıyla geliştirilen Türkiye’de Mesleki ve
Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi
Projesi-1 (METEK-1) ile Türkiye’de Mesleki
ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi
Projesi-2 (METEK-2) uygulanmaktadır. MEB
kalitede iç izlemeyi gerçekleştirmek amacıyla
Mesleki ve Teknik Eğitimde Kalite Geliştirme
Merkezi oluşturulması çalışmalarını METEK 1
Birinci Bileşeni kapsamında sürdürmektedir.
Kalitenin dış izleme ile ilgili çalışmaları ise
METEK 2 Projesi kapsamında geliştirilecektir.
1.2.3.16. Mesleki ve Teknik Eğitim ile
İstihdam İlişkisi
93.
Teknolojideki hızlı değişim ile birlikte ortaya
çıkan yeni bilimsel ve teknik alanlar, nitelikli
işgücüne duyulan ihtiyacı her geçen gün
artırmakta ve çağdaş teknolojileri içeren kaliteli
bir mesleki ve teknik eğitimi zorunlu hale
getirmektedir. Dünyadaki bilimsel ve teknolojik
gelişmelere bağlı olarak iş piyasası sürekli
olarak değişmekte ve bu değişimler bireyin
bir işte istihdam edilebilmesi için gereken
mesleki nitelikleri de farklılaştırmaktadır. İş için
gerekli mesleki niteliklerin değişmesi mesleki
ve teknik eğitimde de kapsamlı değişimleri
gerekli kılmaktadır.