Page 23 - strateji

Basic HTML Version

15
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
1.2.3.12. Öğretmenlerin ve Yöneticilerin
Eğitimi
74.
Öğretmen eğitimi ve öğretmenlerin yetiştirilmesi
konusu genel olarak hizmet öncesi eğitim ve
hizmetiçi eğitim olmak üzere iki başlıkta ele
alınmaktadır.
a) Hizmet Öncesi
75.
1981 yılında çıkarılan2547 sayılıYükseköğretim
Kanunugereği dahaönceMEBveüniversitelere
bağlı olarak faaliyet gösteren öğretmen
yetiştiren yüksekokul, enstitü, akademi ve
fakülteler, 20 Temmuz 1982’de YÖK çatısı
altında üniversiteler bünyesinde toplanmıştır.
1989-1990 eğitim öğretim yılından itibaren
öğretmen yetiştiren tüm kurumların öğretim
süresi en az dört yıllık lisans düzeyine
çıkarılmıştır.
76.
2009 yılında mesleki ve teknik eğitim
fakülteleri yeniden yapılanma sürecine girmiş,
bazı yükseköğretim kurumları bünyesinde
bulunan teknik eğitim fakülteleri, mesleki
eğitim fakülteleri, mesleki ve teknik eğitim
fakülteleri, ticaret ve turizmeğitimfakülteleri ile
Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi kanunla
kapatılmıştır. Mesleki ve teknik ortaöğretimin
orta ve uzun vadedeki öğretmen ihtiyacının
kapatılan fakülte mezunlarıyla birlikte yeni
kurulan teknoloji fakülteleri, sanat ve tasarım
fakülteleri, turizm fakülteleri, alanla ilgili diğer
fakülteler ve yüksekokullardan karşılanması
beklenmektedir.
b) Hizmetiçi
Bilgi, teknoloji ve mesleklerdeki hızlı gelişme
ve değişmeye uyum sağlamak amacıyla
öğretmen ve yöneticilerin hizmetiçi eğitimleri
merkezi ve mahalli düzeyde planlanmakta ve
uygulanmaktadır. Mesleki ve teknik eğitim
öğretmenlerinin hizmetiçi eğitimleri ulusal ve
uluslararası projeler ile iş birliği protokolleri
kapsamında da gerçekleştirilmektedir.
1.2.3.13. Yönetim Sistemi
77.
Mesleki ve teknik eğitimyaygınveörgüneğitim
kapsamında MEB’e, yükseköğretim düzeyinde
ise YÖK’e bağlı olarak yürütülmektedir. Mesleki
ve teknik eğitimin yasal çerçevesini; 1739 sayılı
Millî Eğitim Temel Kanunu, 3308 sayılı Mesleki
Eğitim Kanunu, 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanunu, 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik
Kurumu Kanunu, 6287 sayılı İlköğretim
ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ve ilgili
düzenleyici işlemler oluşturmaktadır. 2011
yılında yürürlüğe giren 652 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname ile mesleki ve
teknik eğitimin örgün eğitim kısmı Mesleki
ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü, yaygın
eğitim kısmı ise Hayat Boyu Öğrenme Genel
Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir.
78.
Mevcut mesleki ve teknik eğitim sistemi
merkeziyetçi bir yapıdadır. Öğrenci sayısı, okul
sayısı, alan ve dal sayısı ile ekonomik gelişmeler
ve teknolojik değişmeler göz önünde
bulundurulduğunda merkezi planlama ve
yönetimin yeterince etkili ve verimli olmadığı
görülmektedir. Mesleki eğitimin kendi içindeki
karmaşıklığı ve çeşitliliği sebebi ile istihdam
piyasasında çok farklı bir paydaş dağılımının
olduğu bilinen bir gerçektir. Bu durum
paydaşların hem eğitim hem de istihdam
sürecinde etkin olmalarını gerektirmektedir.
a) Mesleki Eğitim Kurulu (MEK)
79.
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre,
mesleki ve teknik eğitim programlarının
uygulandığıher türvederecedekiörgün, yaygın
ve çıraklık eğitimi, mesleki ve teknik eğitimokul
ve kurumları ile işletmelerde yapılacak mesleki
ve teknik eğitimin planlanması, geliştirilmesi
ve değerlendirilmesi konularında kararlar
almak ve Bakanlığa görüş bildirmek üzere
Mesleki Eğitim Kurulu (MEK) oluşturulmuştur.
MEK, MEB Müsteşarının başkanlığında ilgili
bakanlıklar, meslek kuruluşları ve sendikaların
temsilcilerinden oluşur. Yılda bir kez toplanan