14
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
1.2.3.9. Mesleki Eğitim ve Öğretimde
Kredi Transfer Sistemi (MKTS)
68.
Serbest öğrenme, yaygın ve örgün eğitim
sonucunda elde edilen bilgi, beceri ve
yetkinliklerin ulusal ve uluslararası tanınması
ve transfer edilebilir olması için MKTS
oluşturulması
çalışmalarına
başlanmıştır.
MKTS bireylerin ulusal ve uluslararası
hareketliliğini kolaylaştırmak üzere serbest,
yaygın veya örgün yoldan kazanılan her türlü
öğrenme kazanımlarının değerlendirilmesini
sağlayacak kıyaslanabilir bir değişim aracı
olarak görev yapacaktır. MKTS’nin AYÇ ve TYÇ
ile uyumlu, şeffaflığı artıran ve yeterlilikler
alanında karşılıklı güveni destekleyen bir araç
olması öngörülmektedir. Türkiye’de Hayat
Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi-1
kapsamında belirlenen otuz kurumda pilot
MKTS uygulamalarına başlanmıştır.
1.2.3.10. Değerlendirme, Belgelendirme ve
Akreditasyon
69.
Örgün eğitim kurumlarında mesleki ve teknik
eğitimi tamamlayan öğrencilere diploma ve
iş yeri açma belgesi verilirken yaygın eğitim
kapsamında mesleki eğitimini tamamlayanlara
MEB onaylı belge verilmektedir. Mesleki eğitim
merkezlerinde ustalık eğitimi alanlar, ustalık
belgesi ile iş yeri açabilmektedir. Ayrıca çeşitli
meslek kurslarına katılan bireylerin aldıkları
eğitimler Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği
denklik hükümlerine göre ustalık belgesi
almalarına yönelik değerlendirilmektedir.
70.
5174 ve 5362 sayılı Kanunlar kapsamında
faaliyet gösteren odalar, 3308 sayılı Mesleki
Eğitim Kanunu kapsamına alınmamış meslek
dallarında kurslar açabilir ve uygulamaya ilişkin
belgeleri düzenleyebilirler. Ayrıca, 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7. maddesi
kapsamında büyükşehir belediyeleri meslek
ve beceri kazandırma kursları açmak, işletmek
veya işlettirmek, bu hizmetleri yürütürken
üniversiteler, yüksekokullar, meslek liseleri,
kamu kuruluşları ve sivil toplum örgütleri ile
iş birliği yapmak görev ve yetkisine sahiptir.
Bu eğitimler için Başbakanlığın 2007/17 sayılı
genelgesine göre MEB ile iş birliği yapılması
gerekmektedir.
71.
Ulusal yeterliliklere göre belgelendirme
yapacak kuruluşları yetkilendirme görevi 5544
sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu ile
MYK’ye verilmiştir. MYK onaylı mesleki yeterlilik
belgeleri yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından
yapılan ölçme ve değerlendirme sonucunda
verilmektedir.
72.
Bu bağlamda MYK; meslek standartlarını
geliştirmeyi,
sınav
ve
belgelendirme
merkezlerini desteklemeyi, AYÇ doğrultusunda
uygun
bir
ölçme-değerlendirme
ve
belgelendirme sistemi ile kabul edilmiş meslek
standartlarına dayalı etkin ve sürdürülebilir bir
ulusal yeterlilik sistemini kurmayı ve işletmeyi
amaçlayan Türkiye’de
Mesleki Yeterlilik
Kurumunu (MYK) ve Ulusal Yeterlilik Sistemini
Güçlendirme Projesi ile sınav ve belgelendirme
merkezi kurma çalışmalarını başlatmıştır.
1.2.3.11. Önceki Öğrenmelerin Tanınması
ve Kredilendirilmesi
73.
Önceki öğrenme, hayat boyu öğrenme
kapsamında serbest, yaygın ve örgün
öğrenme yolu ile elde edilmiş bütün öğrenme
kazanımlarını ifade etmektedir. Türkiye
Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi (2009-
2013) doğrultusunda önceki öğrenmelerin
tanınmasıyla ilgili pilot çalışmalara Türkiye’de
Hayat BoyuÖğrenmeninGeliştirilmesi Projesi-1
kapsamında başlanmış olup bu çalışmalar
sonucunda elde edilen çıktıların MYK ile iş
birliğinde Türkiye genelinde yaygınlaştırılması
planlanmaktadır.