Page 21 - strateji

Basic HTML Version

13
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
Tablo 3: Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi  (Taslak) Yeterlilik Türleri  ve  Sorumlu Kuruluşlar  
* Kalfalık Belgesine  sahip olabilmek  için ortaokul öğrenim diploması  sahibi olmak  gerekmektedir.  
Kaynak: Taslak TYÇ Belgesi, MYK 2013  
1.2.3.8. Öğretim Programları  
63.
İş  piyasasındaki  arz  talep  dengesini  gözeten  ve  hayat  boyu  öğrenmeye  fırsat  veren  bir  
mesleki  ve  teknik  eğitim  sistemi  geliştirmek, mesleki  ve  teknik  eğitim  sisteminin  karar  
alma,  uygulama  ve  izleme  süreçlerine  ulusal  ve  yerel  düzeylerdeki  paydaşların  katılımını  
sağlamak,  iş  hayatında  geçerliliği  olan  bir  meslekle  ilgili  bilgi,  beceri  ve  yetkinlikleri  
kazanmış  bireyler  yetiştirmek  amacıyla  mesleki  ve  teknik  eğitimde  yeterliliğe  dayalı  
modüler  öğretim  programları  uygulaması  2005-­‐2006  eğitim  öğretim  yılında  
başlatılmıştır.    
64.
Mesleki  ve  teknik  eğitim  okul  ve  kurumlarında  öğretimi  yapılan  alan  ve  dallara  ait  
öğretim  programları  ulusal meslek  standartları  ve  ulusal  yeterlikler  de  dikkate  alınarak  
sektör,  üniversite  ve  alan  uzmanları  tarafından  ortaklaşa  hazırlanmakta  ve  
güncellenmektedir.  Mesleki  ve  teknik  öğretim  programları,  ulusal  ve  uluslararası  
karşılaştırılabilirliğinin  sağlanması  amacı  ile  ISCED,  FOET  gibi  uluslararası  sınıflamalar  
dikkate  alınarak  geniş  tabanlı  ve  dalda  uzmanlaşmayı  sağlayacak  şekilde  
geliştirilmektedir.  
65.
Mesleki  ve  teknik  eğitimde  uygulanan  her  bir  öğretim  programı  için  öğrenme  sürecinin  
sonunda  bireyin  kazandığı  becerilerin  sınıflandığı  beceri  haritaları  hazırlanmaktadır.  
Öğretim  programında  tanımlanan  beceriler;  gerekli  bilginin,  bilginin  karmaşıklık  
düzeyinin,  kullanılan  yöntemin, materyalin  ve beklenen ürün  ya da hizmetin özelliklerine  
göre gruplandırılmaktadır.    
Tablo 3: Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (Taslak) Yeterlilik Türleri ve Sorumlu Kuruluşlar
(*) Kalfalık Belgesine sahip olabilmek için ortaokul öğrenim diploması sahibi olmak gerekmektedir.
Kaynak: Taslak TYÇ Belgesi, MYK 2013
1.2.3.8. Öğretim Programları
63.
İş piyasasındaki arz talep dengesini gözeten
ve hayat boy öğrenmeye fırsat v re bir
mesleki ve teknik eğitim sistemi geliştirmek,
mesleki ve teknik eğitim sisteminin karar alma,
uygulama ve izleme süreçlerine ulusal ve yerel
düzeylerdeki paydaşların katılımını sağlamak,
iş hayatında geçerliliği olan bir meslekle
ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanmış
bireyler y tiştirmek amacıyla esleki ve teknik
eğitimde yeterliliğe dayalı modüler öğretim
programları uygulaması 2005-2006 eğitim
öğretim yılında başlatılmıştır.
64.
Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında
öğretimi yapılan alan ve dallara ait öğretim
programları ulusal meslek standartları ve ulusal
yeterlikler de di kate alınarak sektör, üniversite
ve alan uzmanları tarafından ortaklaşa
hazırlanmakta ve günc llen ektedir. Mesleki
ve teknik öğretim programları, ulusal ve
uluslararası karşılaştırılabilirliğinin sağlanması
amacı ile ISCED, FOET gibi uluslararası
sınıflamalar di kate lınarak ge iş tabanlı
ve dalda uzmanlaşmayı sağlayacak şekilde
geliştirilmektedir.
65.
Mesleki v tekni eğitimde uygulana her
bir öğretim programı için öğrenme sürecinin
sonunda
bireyin
kazandığı
becerilerin
sınıflandığı beceri haritaları hazırlanmaktadır.
Öğretim programında tanımlanan beceriler;
gerekli bilginin, bilginin karmaşıklık düzeyinin,
kullanılan yöntemin, materyalin ve beklenen
ürün ya da hizmetin özelliklerine göre
gruplandırılmaktadır.
66.
Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında
yeterliliğe dayalı modüler öğretim p ogramları
uygulandığı için öğrencilerin kendi kendine
öğrenme faaliyetlerinde kullanabilecekleri
bireysel öğretimmateryalleri geliştirilmektedir.
67.
Mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve
kurumlarında 62 alan 226 dalda eğitimöğretim
yapılmaktadır. Mesleki eğitim
er ezlerinde
31 alan 152 dalda çıraklık eğitim programları
uygulanmaktadır.