13
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
Tablo 3: Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
(Taslak) Yeterlilik Türleri
ve
Sorumlu Kuruluşlar
* Kalfalık Belgesine
sahip olabilmek
için ortaokul öğrenim diploması
sahibi olmak
gerekmektedir.
Kaynak: Taslak TYÇ Belgesi, MYK 2013
1.2.3.8. Öğretim Programları
63.
İş
piyasasındaki
arz
talep
dengesini
gözeten
ve
hayat
boyu
öğrenmeye
fırsat
veren
bir
mesleki
ve
teknik
eğitim
sistemi
geliştirmek, mesleki
ve
teknik
eğitim
sisteminin
karar
alma,
uygulama
ve
izleme
süreçlerine
ulusal
ve
yerel
düzeylerdeki
paydaşların
katılımını
sağlamak,
iş
hayatında
geçerliliği
olan
bir
meslekle
ilgili
bilgi,
beceri
ve
yetkinlikleri
kazanmış
bireyler
yetiştirmek
amacıyla
mesleki
ve
teknik
eğitimde
yeterliliğe
dayalı
modüler
öğretim
programları
uygulaması
2005-‐2006
eğitim
öğretim
yılında
başlatılmıştır.
64.
Mesleki
ve
teknik
eğitim
okul
ve
kurumlarında
öğretimi
yapılan
alan
ve
dallara
ait
öğretim
programları
ulusal meslek
standartları
ve
ulusal
yeterlikler
de
dikkate
alınarak
sektör,
üniversite
ve
alan
uzmanları
tarafından
ortaklaşa
hazırlanmakta
ve
güncellenmektedir.
Mesleki
ve
teknik
öğretim
programları,
ulusal
ve
uluslararası
karşılaştırılabilirliğinin
sağlanması
amacı
ile
ISCED,
FOET
gibi
uluslararası
sınıflamalar
dikkate
alınarak
geniş
tabanlı
ve
dalda
uzmanlaşmayı
sağlayacak
şekilde
geliştirilmektedir.
65.
Mesleki
ve
teknik
eğitimde
uygulanan
her
bir
öğretim
programı
için
öğrenme
sürecinin
sonunda
bireyin
kazandığı
becerilerin
sınıflandığı
beceri
haritaları
hazırlanmaktadır.
Öğretim
programında
tanımlanan
beceriler;
gerekli
bilginin,
bilginin
karmaşıklık
düzeyinin,
kullanılan
yöntemin, materyalin
ve beklenen ürün
ya da hizmetin özelliklerine
göre gruplandırılmaktadır.
Tablo 3: Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (Taslak) Yeterlilik Türleri ve Sorumlu Kuruluşlar
(*) Kalfalık Belgesine sahip olabilmek için ortaokul öğrenim diploması sahibi olmak gerekmektedir.
Kaynak: Taslak TYÇ Belgesi, MYK 2013
1.2.3.8. Öğretim Programları
63.
İş piyasasındaki arz talep dengesini gözeten
ve hayat boy öğrenmeye fırsat v re bir
mesleki ve teknik eğitim sistemi geliştirmek,
mesleki ve teknik eğitim sisteminin karar alma,
uygulama ve izleme süreçlerine ulusal ve yerel
düzeylerdeki paydaşların katılımını sağlamak,
iş hayatında geçerliliği olan bir meslekle
ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanmış
bireyler y tiştirmek amacıyla esleki ve teknik
eğitimde yeterliliğe dayalı modüler öğretim
programları uygulaması 2005-2006 eğitim
öğretim yılında başlatılmıştır.
64.
Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında
öğretimi yapılan alan ve dallara ait öğretim
programları ulusal meslek standartları ve ulusal
yeterlikler de di kate alınarak sektör, üniversite
ve alan uzmanları tarafından ortaklaşa
hazırlanmakta ve günc llen ektedir. Mesleki
ve teknik öğretim programları, ulusal ve
uluslararası karşılaştırılabilirliğinin sağlanması
amacı ile ISCED, FOET gibi uluslararası
sınıflamalar di kate lınarak ge iş tabanlı
ve dalda uzmanlaşmayı sağlayacak şekilde
geliştirilmektedir.
65.
Mesleki v tekni eğitimde uygulana her
bir öğretim programı için öğrenme sürecinin
sonunda
bireyin
kazandığı
becerilerin
sınıflandığı beceri haritaları hazırlanmaktadır.
Öğretim programında tanımlanan beceriler;
gerekli bilginin, bilginin karmaşıklık düzeyinin,
kullanılan yöntemin, materyalin ve beklenen
ürün ya da hizmetin özelliklerine göre
gruplandırılmaktadır.
66.
Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında
yeterliliğe dayalı modüler öğretim p ogramları
uygulandığı için öğrencilerin kendi kendine
öğrenme faaliyetlerinde kullanabilecekleri
bireysel öğretimmateryalleri geliştirilmektedir.
67.
Mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve
kurumlarında 62 alan 226 dalda eğitimöğretim
yapılmaktadır. Mesleki eğitim
er ezlerinde
31 alan 152 dalda çıraklık eğitim programları
uygulanmaktadır.