Page 20 - strateji

Basic HTML Version

12
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
1.2.3.6. Akademik Başarı
58.
Ortaokulu bitiren öğrencilerden akademik
başarısı yüksek olanlar çoğunlukla genel
ortaöğretim okullarını tercih ederken orta ya
da düşük akademik başarı gösterenler mesleki
ve teknik eğitim okul ve kurumlarını tercih
etmektedir.
59.
ÖSYM verileri incelendiğinde mesleki ve
teknik eğitim liselerinin yükseköğretime giriş
sınavlarında en düşük başarıya sahip oldukları
görülmektedir. 2013 yılında mesleki ve teknik
eğitim lisesi öğrenci ve mezunlarından
yükseköğretime giriş sınavlarına başvuru
yapan611.817öğrencinin%6’sı dört yıllık lisans
programına yerleşmiştir. Genel ortaöğretimde
ise aynı yıl yükseköğretime giriş sınavlarına
başvuru yapan 1.312.733 öğrenciden %26’sı
bir lisans programına yerleşmiştir. Bazı okul
türlerine göre lisans ve önlisans yerleşme
oranları Tablo 2’de gösterilmiştir.
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
60.
Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi (UYÇ), bir ülkede
var olan yeterlilikleri tanımlamak, belirlenmiş
ölçütlere göre sınıflandırmak ve yeterlilikleri
karşılaştırmak için kullanılan, seviyelerden
oluşan ilkeler ve kurallar bütünüdür. UYÇ
bir ülkede bulunan yeterlilik sistemlerini
bütünleştirmekte ve yeterlilik sistemleri
arasında eşgüdümü sağlamaktadır. UYÇ
yeterliliklerin kalite standartları çerçevesinde
daha şeffaf ve tanımlanabilir olmasını ve
öğrenenlerin yeterlilikler arasında yatay ve
dikey hareketliliğini kolaylaştırmaktadır.
61.
Eğitim ve öğretim sisteminin kalitesini
artıracak, istihdam ve eğitim arasındaki
ilişkiyi güçlendirecek bir ulusal yeterlilikler
çerçevesi oluşturulması Türkiye’nin öncelikli
ihtiyaçları arasında yer almaktadır. Bu
nedenle, toplumdaki tüm bireylerin eğitim
ve öğretim gereksinimlerini hayat boyu
öğrenme olanakları ile destekleyecek, iş
piyasasının gereksinim duyduğu yeterliliklerin
geliştirilmesini sağlayacakbir ulusal yeterlilikler
çerçevesi hazırlanması çalışmaları devam
etmektedir.
62.
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ); ilköğretim,
ortaöğretimve yükseköğretimprogramlarında
ve diğer öğrenme ortamlarında kazanılan tüm
yeterlilik esaslarını sekiz seviyede tanımlayan
Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu
olacak şekilde tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan
yeterlilik türleri ve seviyeleri Tablo 3’ de
verilmiştir.
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü  ve Öğrenim Durumuna Göre Yükseköğretim Programlarına  
Yerleşme Oranı  
Okul Türü  
Lisans  
(Yerleştirme  
Oranı %)  
Önlisans  
(Yerleştirme  
Oranı %)  
Teknik  Liseler  (ATL, AML, TL)  
15,3  
27,7  
Endüstri Meslek  Liseleri  
2,32  
31,9  
Kız Meslek  Liseleri  
7,11  
23,4  
Ticaret Meslek  Liseleri  
5,8  
34,7  
Sağlık Meslek  Liseleri  
5,37  
25,8  
Otelcilik ve Turizm Meslek  Liseleri  
12,8  
29,9  
Genel  Lise  
19,1  
10,4  
Anadolu  Lisesi  
55  
2,31  
İmam Hatip  Lisesi  
14,5  
5,1  
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013  
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi  
60.
Ulusal  Yeterlilikler  Çerçevesi  (UYÇ),  bir  ülkede  var  olan  yeterlilikleri  tanımlamak,  
belirlenmiş  ölçütlere  göre  sınıflandırmak  ve  yeterlilikl ri  karşılaştırmak  için  kullanıla ,  
seviyel rden  oluşan  ilkeler  ve  kurallar  bütünüdür.  UYÇ  bir  ülkede  bulunan  yeterlilik  
sistemlerini  bütünleştirmekte  ve  yeterlilik  sistemleri  arasında  eşgüdümü  sağlamaktadır.  
UYÇ  yeterliliklerin  kalite  standartları  çerçevesinde  daha  şeffaf  ve  tanıml na ilir  olmasını  
ve öğrenenleri  yet rlilikler arasında yatay  ve dikey har ketliliğini kolaylaştırmaktadır.  
61.
Eğitim  ve  öğretim  siste inin  kalitesini  artıracak,  istihdam  ve  eğitim  arasındaki  ilişkiyi  
güçle direcek  bir  ulusal  y terlilikler  çerçevesi  oluşturulması  Türkiye’nin  önceli li  
ihtiyaçları  arasında  yer  almaktadır.  Bu  nedenle,  toplumdaki  tüm  bireylerin  eğitim  ve  
öğretim  gereksinimlerini hayat boyu öğrenme olanakları  ile destekleyecek,  iş piyasasının  
gereksinim  duyduğu  yeterliliklerin  geliştirilmesini  sağlayacak  bir  ulusal  yeterlilikl r  
çerç vesi hazırlanması  çalışmaları devam etmektedir.  
62.
Türkiye  Yeterlilikler  Çerçevesi  (TYÇ);  ilköğretim,  ortaöğretim  ve  yükseköğretim  
programlarında  ve  diğer  öğrenme  ortamlarında  kazanılan  tüm  yeterlilik  esaslarını  sekiz  
seviyede  tanımlayan  Avrupa  Yeterlilikler  Çerçevesi  (AYÇ)  ile  uyumlu  olacak  şekilde  
tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan yeterlilik  türleri  ve  seviyeleri Tablo 3’ de verilmiştir.  
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü ve ÖğrenimDurumuna Göre
Yükseköğretim Programlarına Yerleşme Oranı
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü  ve Öğr nim Durumuna Göre Yükseköğretim Programlarına  
Yerleşme Oranı  
Okul Türü  
Lisans  
(Ye leştirme  
Oranı %)  
Önlisans  
(Ye leştirme  
Oranı %)  
Teknik  Lisel r  (ATL, AML, TL)  
15,3
27 7
Endüstri Mesl k  L seleri  
2 32
31 9
Kız Meslek  Liseleri  
7,11  
23 4
Ticaret Meslek  Liseleri  
5,8  
34 7
Sağlık Meslek  L seleri  
5,37
5 8
Otelcilik ve Turizm Meslek  Liseleri  
2 8
29 9
Genel  Lise  
19,1  
10,4
An dolu  L sesi  
55  
2,31  
İm m Hatip  Lisesi  
14,5  
5,1  
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013  
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi  
60.
Ulusal  Yeterlilikler  Çerç vesi  (UYÇ),  bir  ülked  var  olan  yeterlilikleri  tanımlam k,  
b lirl nmiş  ölçütlere  gör  sınıflandır ak  ve  yeterlilikleri  karşılaştırmak  için  kullanılan,  
seviyelerde  oluşan  ilkeler  v  kurallar  bütünüdür.  UYÇ  bir  ülkede  bulunan  yeterlilik  
sistemlerini  bütünleştirmekte  ve  yeterlilik  si teml ri  arasında  eşgüdü ü  sağlamakt dır.  
UYÇ  y terliliklerin  kalite  standartları  çerçevesind  daha  şeffaf  ve  tanıml nabilir  olm sını  
v  öğrenenlerin yeterlilik er ara ında yatay  ve dikey hareketliliğini kolaylaştırmaktadır.  
61.
Eğitim  ve  öğretim  sisteminin  kalitesini  artıracak,  istihdam  ve  eğitim  arasındaki  ilişkiyi  
güçlendi ecek  bir  ulusal  yeterlilikler  ç rçev si  oluşturulması  Türki ’nin  öncelikli  
ihtiyaçları  ara ı da  yer  alm ktadır.  Bu  ned nle,  toplumdaki  tüm  bireylerin  eğitim  ve  
öğ tim  gereksinimlerini hayat boyu öğrenme ola akları  ile destekleyecek,  iş piyasasının  
g eksinim  duyduğu  yeterliliklerin  geliştirilmesini  sağlayacak  bir  ulusal  yeterlilikler  
çerçevesi h zırlanması  çalışmal rı dev m etmektedir.  
62.
Türkiye  Yeterlilikler  Çerçevesi  (TYÇ);  ilköğretim,  ortaöğretim  ve  yükseköğretim  
programları da  ve  diğer  öğrenme  ortamlarında  kazanılan  tüm  yeterlilik  es slarını  sekiz  
seviyede  tanımlayan  Avr pa  Y lili ler  Çerç v si  (AYÇ)  ile  uyumlu  olacak  şekilde  
tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan yeterlilik  türleri ve  seviyeleri Tablo 3’ de  verilmiştir.