12
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
1.2.3.6. Akademik Başarı
58.
Ortaokulu bitiren öğrencilerden akademik
başarısı yüksek olanlar çoğunlukla genel
ortaöğretim okullarını tercih ederken orta ya
da düşük akademik başarı gösterenler mesleki
ve teknik eğitim okul ve kurumlarını tercih
etmektedir.
59.
ÖSYM verileri incelendiğinde mesleki ve
teknik eğitim liselerinin yükseköğretime giriş
sınavlarında en düşük başarıya sahip oldukları
görülmektedir. 2013 yılında mesleki ve teknik
eğitim lisesi öğrenci ve mezunlarından
yükseköğretime giriş sınavlarına başvuru
yapan611.817öğrencinin%6’sı dört yıllık lisans
programına yerleşmiştir. Genel ortaöğretimde
ise aynı yıl yükseköğretime giriş sınavlarına
başvuru yapan 1.312.733 öğrenciden %26’sı
bir lisans programına yerleşmiştir. Bazı okul
türlerine göre lisans ve önlisans yerleşme
oranları Tablo 2’de gösterilmiştir.
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
60.
Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi (UYÇ), bir ülkede
var olan yeterlilikleri tanımlamak, belirlenmiş
ölçütlere göre sınıflandırmak ve yeterlilikleri
karşılaştırmak için kullanılan, seviyelerden
oluşan ilkeler ve kurallar bütünüdür. UYÇ
bir ülkede bulunan yeterlilik sistemlerini
bütünleştirmekte ve yeterlilik sistemleri
arasında eşgüdümü sağlamaktadır. UYÇ
yeterliliklerin kalite standartları çerçevesinde
daha şeffaf ve tanımlanabilir olmasını ve
öğrenenlerin yeterlilikler arasında yatay ve
dikey hareketliliğini kolaylaştırmaktadır.
61.
Eğitim ve öğretim sisteminin kalitesini
artıracak, istihdam ve eğitim arasındaki
ilişkiyi güçlendirecek bir ulusal yeterlilikler
çerçevesi oluşturulması Türkiye’nin öncelikli
ihtiyaçları arasında yer almaktadır. Bu
nedenle, toplumdaki tüm bireylerin eğitim
ve öğretim gereksinimlerini hayat boyu
öğrenme olanakları ile destekleyecek, iş
piyasasının gereksinim duyduğu yeterliliklerin
geliştirilmesini sağlayacakbir ulusal yeterlilikler
çerçevesi hazırlanması çalışmaları devam
etmektedir.
62.
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ); ilköğretim,
ortaöğretimve yükseköğretimprogramlarında
ve diğer öğrenme ortamlarında kazanılan tüm
yeterlilik esaslarını sekiz seviyede tanımlayan
Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu
olacak şekilde tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan
yeterlilik türleri ve seviyeleri Tablo 3’ de
verilmiştir.
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü
ve Öğrenim Durumuna Göre Yükseköğretim Programlarına
Yerleşme Oranı
Okul Türü
Lisans
(Yerleştirme
Oranı %)
Önlisans
(Yerleştirme
Oranı %)
Teknik
Liseler
(ATL, AML, TL)
15,3
27,7
Endüstri Meslek
Liseleri
2,32
31,9
Kız Meslek
Liseleri
7,11
23,4
Ticaret Meslek
Liseleri
5,8
34,7
Sağlık Meslek
Liseleri
5,37
25,8
Otelcilik ve Turizm Meslek
Liseleri
12,8
29,9
Genel
Lise
19,1
10,4
Anadolu
Lisesi
55
2,31
İmam Hatip
Lisesi
14,5
5,1
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
60.
Ulusal
Yeterlilikler
Çerçevesi
(UYÇ),
bir
ülkede
var
olan
yeterlilikleri
tanımlamak,
belirlenmiş
ölçütlere
göre
sınıflandırmak
ve
yeterlilikl ri
karşılaştırmak
için
kullanıla ,
seviyel rden
oluşan
ilkeler
ve
kurallar
bütünüdür.
UYÇ
bir
ülkede
bulunan
yeterlilik
sistemlerini
bütünleştirmekte
ve
yeterlilik
sistemleri
arasında
eşgüdümü
sağlamaktadır.
UYÇ
yeterliliklerin
kalite
standartları
çerçevesinde
daha
şeffaf
ve
tanıml na ilir
olmasını
ve öğrenenleri
yet rlilikler arasında yatay
ve dikey har ketliliğini kolaylaştırmaktadır.
61.
Eğitim
ve
öğretim
siste inin
kalitesini
artıracak,
istihdam
ve
eğitim
arasındaki
ilişkiyi
güçle direcek
bir
ulusal
y terlilikler
çerçevesi
oluşturulması
Türkiye’nin
önceli li
ihtiyaçları
arasında
yer
almaktadır.
Bu
nedenle,
toplumdaki
tüm
bireylerin
eğitim
ve
öğretim
gereksinimlerini hayat boyu öğrenme olanakları
ile destekleyecek,
iş piyasasının
gereksinim
duyduğu
yeterliliklerin
geliştirilmesini
sağlayacak
bir
ulusal
yeterlilikl r
çerç vesi hazırlanması
çalışmaları devam etmektedir.
62.
Türkiye
Yeterlilikler
Çerçevesi
(TYÇ);
ilköğretim,
ortaöğretim
ve
yükseköğretim
programlarında
ve
diğer
öğrenme
ortamlarında
kazanılan
tüm
yeterlilik
esaslarını
sekiz
seviyede
tanımlayan
Avrupa
Yeterlilikler
Çerçevesi
(AYÇ)
ile
uyumlu
olacak
şekilde
tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan yeterlilik
türleri
ve
seviyeleri Tablo 3’ de verilmiştir.
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü ve ÖğrenimDurumuna Göre
Yükseköğretim Programlarına Yerleşme Oranı
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013
Tablo 2: 2013 Yılında ÖSYS Okul Türü
ve Öğr nim Durumuna Göre Yükseköğretim Programlarına
Yerleşme Oranı
Okul Türü
Lisans
(Ye leştirme
Oranı %)
Önlisans
(Ye leştirme
Oranı %)
Teknik
Lisel r
(ATL, AML, TL)
15,3
27 7
Endüstri Mesl k
L seleri
2 32
31 9
Kız Meslek
Liseleri
7,11
23 4
Ticaret Meslek
Liseleri
5,8
34 7
Sağlık Meslek
L seleri
5,37
5 8
Otelcilik ve Turizm Meslek
Liseleri
2 8
29 9
Genel
Lise
19,1
10,4
An dolu
L sesi
55
2,31
İm m Hatip
Lisesi
14,5
5,1
Kaynak: ÖSYM Verileri, 2013
1.2.3.7. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
60.
Ulusal
Yeterlilikler
Çerç vesi
(UYÇ),
bir
ülked
var
olan
yeterlilikleri
tanımlam k,
b lirl nmiş
ölçütlere
gör
sınıflandır ak
ve
yeterlilikleri
karşılaştırmak
için
kullanılan,
seviyelerde
oluşan
ilkeler
v
kurallar
bütünüdür.
UYÇ
bir
ülkede
bulunan
yeterlilik
sistemlerini
bütünleştirmekte
ve
yeterlilik
si teml ri
arasında
eşgüdü ü
sağlamakt dır.
UYÇ
y terliliklerin
kalite
standartları
çerçevesind
daha
şeffaf
ve
tanıml nabilir
olm sını
v
öğrenenlerin yeterlilik er ara ında yatay
ve dikey hareketliliğini kolaylaştırmaktadır.
61.
Eğitim
ve
öğretim
sisteminin
kalitesini
artıracak,
istihdam
ve
eğitim
arasındaki
ilişkiyi
güçlendi ecek
bir
ulusal
yeterlilikler
ç rçev si
oluşturulması
Türki ’nin
öncelikli
ihtiyaçları
ara ı da
yer
alm ktadır.
Bu
ned nle,
toplumdaki
tüm
bireylerin
eğitim
ve
öğ tim
gereksinimlerini hayat boyu öğrenme ola akları
ile destekleyecek,
iş piyasasının
g eksinim
duyduğu
yeterliliklerin
geliştirilmesini
sağlayacak
bir
ulusal
yeterlilikler
çerçevesi h zırlanması
çalışmal rı dev m etmektedir.
62.
Türkiye
Yeterlilikler
Çerçevesi
(TYÇ);
ilköğretim,
ortaöğretim
ve
yükseköğretim
programları da
ve
diğer
öğrenme
ortamlarında
kazanılan
tüm
yeterlilik
es slarını
sekiz
seviyede
tanımlayan
Avr pa
Y lili ler
Çerç v si
(AYÇ)
ile
uyumlu
olacak
şekilde
tasarlanmıştır. TYÇ’de bulunan yeterlilik
türleri ve
seviyeleri Tablo 3’ de
verilmiştir.