11
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
1.2.3.4.İşletmelerde Mesleki Eğitim ve Staj
Uygulamaları
48.
Anadolu teknik ve teknik liselerde staj süresi
üç yüz saattir. Öğrenci staj çalışmasının en
fazla üçte birini 10. sınıfın bitiminde, geri kalan
kısmını ise11. sınıftan itibarenyapabilmektedir.
Staj uygulamaları hafta sonu, yarıyıl veya yaz
tatilinde yapılır. Staj uygulaması okullarda yüz
yüze eğitimle ya da işletmelerde yapılabilir.
49.
Anadolumeslekvemeslek liselerinde12. sınıfta
haftada üç gün işletmelerde mesleki eğitim
verilir. Ancak çeşitli nedenlerle işletmelerde
mesleki eğitime gidemeyecek öğrencilerin 10.
sınıf sonundan itibarenüçyüzsaat staj çalışması
yapmaları
gerekmektedir.
İşletmelerde
mesleki eğitim ve staj uygulamaları okullarda
uygulanan program türünün özelliğine göre
farklılıklar gösterebilmektedir.
50.
On ve daha fazla personel çalıştıran işletmeler,
çalıştırdıkları
personel
sayısının
yüzde
beşinden az olmamak üzere mesleki ve teknik
eğitim okul ve kurumu öğrencilerine beceri
eğitimi verir. On ve daha fazla öğrenciye
beceri eğitimi verecek işletmeler bu amaçla
bir eğitim birimi kurar. Bu birimde, verilen
eğitim için alanında ustalık yeterliğine sahip
ve iş pedagojisi eğitimi almış usta öğretici veya
eğitici personel görevlendirilir.
51.
İşletmelerde mesleki eğitim uygulaması
kapsamına alınacak iller ve meslekler, Mesleki
Eğitim Kurulunun görüşü doğrultusunda
MEB tarafından belirlenir. Bu kapsama alınan
il ve mesleklerde, işletmelerde mesleki
eğitim uygulaması yaptırmakla yükümlü olan
işletmelerin listesi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı (ÇSGB) bölge müdürlüklerince
Şubat ayı içinde il istihdam ve mesleki eğitim
kuruluna (İİMEK) bildirilir.
52.
İl ve ilçelerde kurulan işletme belirleme
komisyonları, mesleki eğitim yaptırmakla
yükümlü işletmelerin eğitime uygunluğunu
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde yer
alan ölçütleri göz önünde bulundurarak
belirler.
53.
2011 yılında yürürlüğe giren 6111 sayılı yasa ile
mesleki ve teknik eğitim veren yükseköğretim
kurumları öğrencilerinin işletmelerde mesleki
eğitimleri 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu
kapsamına alınmıştır.
1.2.3.5. Mesleki Rehberlik ve Kariyer
Gelişimi
54.
Mesleki
rehberlik,
bireyi
meslekler
hakkında bilgilendirerek ilgi ve yetenekleri
doğrultusundakendineuygunbirmesleğiseçip
bu alanda ilerlemesine yardım etme sürecidir.
Bu süreç bireyin geleceğini planlamasını ve bir
iş bulması konusunda doğru karar almasını
kapsamaktadır.
55.
Ülkemizde mesleki rehberlik hizmetleri MEB ve
İŞKUR tarafından yürütülmektedir.
56.
MEB bünyesindeki tüm rehberlik ve psikolojik
danışma (PDR) hizmetleri okul rehberlik
servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezleri
aracılığı ile Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve
Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği
kapsamında yürütülmektedir. Bu hizmetler
kişisel ve sosyal rehberlik, eğitsel rehberlik ve
mesleki rehberlik olmak üzere üç temel başlık
altında toplanmaktadır.
57.
Okullarda uygulanan mesleki rehberlik
hizmetlerini
destekleyici
olarak
MEB
Ortaöğretim Projesi’nin Mesleki Rehberlik
ve Danışmanlık Bileşeni kapsamında web
tabanlı Ulusal Mesleki Bilgi Sistemi (MBS)
geliştirilmiştir. On üç yaş ve üstü bireyler için
geliştirilen MBS, teknolojinin yaygınlaştığı
günümüzde hizmete erişimin artırılması ve
mesleki rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin
yaygınlaştırılmasında önemli bir erişim aracı
olmuştur. Sistem, Kendimi Keşfediyorum,
Eğitim Fırsatlarımız ve İş Olanaklarımız olmak
üzere üç temel bölümden oluşmaktadır.