3
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
2014 - 2018
1.1.3. Toplumun Sosyal ve Ekonomik Yapısının
Güçlendirilmesinde Mesleki ve Teknik
Eğitim
11.
Yeni becerilerin edinilmesi, yaratıcılığın,
yenilikçiliğin ve girişimciliğin desteklenmesi,
meslekler arasında geçişlerin sağlanması ve
yeni mesleğe uyum sağlama yeteneğinin
kazandırılması güçlü bir mesleki ve teknik
eğitim ile mümkündür.
12.
Ekonominin daralması ve istihdamın azalması
sonucunda oluşabilecek sosyal krizlerin
etkisini azaltmada mesleki ve teknik eğitim
önemli bir araç olarak görülmektedir. Bilgi
ve
teknolojideki
gelişmeler
meslekleri
etkilemekte, bazı meslekler yok olurken yeni
meslekler ortaya çıkmaktadır. Bu kapsamda,
sosyal entegrasyonun sağlanması, ekonomide
verimliliğin ve rekabet gücünün artırılması için
anahtar becerilerin kazandırılması önemli hale
gelmiştir.
13.
Ekonomilerinküreselleşmesiilebirlikteişgücünün
hareketliliği ön plana çıkmıştır. Mesleki ve teknik
eğitimin uluslararası standartlar ve kriterler
çerçevesinde planlanması ve uygulanması
hareketliliğe önemli katkı sağlamaktadır.
Hareketliliği destekleyen diğer önemli unsur
olarak işgücünün yabancı dil becerisine sahip
olması da öncelikli konular arasındadır.
14.
İşgücü piyasalarında arz ile talebin nitel ve nicel
olarak uyuşması önemlidir. İşgücü piyasasında
ihtiyaç duyulan bilgi ve beceriler ile okulda
kazandırılan bilgi ve becerilerin örtüşmesi ve
arz-talep dengesinin sağlanması sosyal ve
ekonomik yapının güçlendirilmesinde önemli rol
oynamaktadır.
1.1.4. Uluslararası Kurum ve Kuruluşların
Mesleki ve Teknik Eğitime İlişkin
Değerlendirmeleri
15.
Mesleki ve teknikeğitimsistemi, küresel yenikliklere
ve değişimlere açık, işgücü piyasası analizlerine
dayalı, bireyi istihdama yönlendiren, yeterliliğe
dayalı ve hareketliliği esas alan bir yapıya doğru
ilerlemektedir.
16.
Avrupa Birliği (AB), Ekonomik Kalkınma ve
İşbirliği Örgütü (OECD), Birleşmiş Milletler
Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO), Dünya
Bankası (IBRD) gibi uluslararası kuruluşlar
eğitimle ilgili çalışmalarında mesleki ve teknik
eğitimi ayrı bir alan olarak ele almakta, ortak
stratejiler ile bölgesel ve küresel izleme ağlarını
oluşturmaktadır.
17.
Uluslararası kurum ve kuruluşların mesleki ve
teknik eğitime ilişkin öncelikleri arasında mesleki
ve teknik eğitimin;
•
İşgücü piyasalarının ihtiyaç ve taleplerini de
kapsayacak şekilde gerçekleştirilmesi,
•
Okul, kurum ve sektör iş birliği içerisinde
katılımcı bir anlayışla yapılması,
•
Öğrencileri, ulusal ve uluslararası istihdamlarına
imkân sağlayacak şekilde yetiştirmesi,
•
Arz ve talep dengesi çerçevesinde yapılması
ve erişimine ilişkin tümengellerin kaldırılması,
•
Programları hazırlanırkenulusal yeterliliklerin yanı
sıra uluslararası standartların ve yeterliliklerin de
dikkate alınması,
•
Sürekli geliştirilmesi ve kalitesinin yükseltilmesi
konuları yer almaktadır.
18.
Avrupa Konseyi, üye ülkelerin ekonomisinin
dünyanın bilgiye dayalı en dinamik ekonomisi
haline getirilmesini stratejik bir hedef olarak
belirlemiştir. Mart 2000’de yayınladığı Lizbon
Stratejisi ile sosyal ve ekonomik politikaların
tamamlayıcı bir parçası olaneğitimin toplumların
uyumu ve vatandaşların tam olarak gelişimini
sağlamada bir teminat olduğunu ve Avrupa’nın
dünya çapında rekabetçi gücünü artırmak için
bir araç olarak önemini vurgulamıştır. Lizbon