Page 12 - strateji

Basic HTML Version

4
2014 - 2018
Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı
Stratejisi kalitelimesleki eğitimveöğretimi; sosyal
uyumun, hareketliliğin, istihdam edilebilirliğin
ve rekabetçiliğin artırılmasının önemli ve
bütünleyici bir parçası olarak görmektedir.
19.
Avrupa Komisyonu’nun 2002 yılında yayınlanan
Kopenhag Bildirisi ile öncelikler temelinde
şeffaflık, beceri ve yetkinliklerin tanınması,
hareketliliğin sağlanması, kalite güvencesinin
geliştirilmesi ve hayat boyu öğrenmeye erişimin
kolaylaştırılması içinmesleki eğitimveöğretimde
gönüllü iş birliğinin artırılması amaçlanmıştır.
20.
2006yılıAvrupaKomisyonukararındahayatboyu
öğrenme kapsamında bireylere kazandırılması
gereken sekiz temel yetkinlik tanımlanmıştır.
Bunlar:
Ana dilde iletişim,
Diğer bir dilde iletişim,
Matematiksel yetkinlik ilebilimve teknolojiye
ait temel yetkinlikler,
Dijital yetkinlik (bilgi ve iletişimteknolojilerinde
temel yetkinlikler),
Öğrenmeyi öğrenme,
Sosyal ve sivil vatandaşlık yetkinliği,
İnisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliği,
Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliğidir.
21.
AB tarafından geliştirilen strateji ve politikalar
incelendiğinde; mesleki eğitim ve öğretimde
öğrenme
kazanımlarının,
yeterliliklerin
tanınmasını
ve
transfer
edilebilmesini
kolaylaştırmak üzere ortak araçlar belirlenmiştir.
Bunlar; Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (EQF),
Mesleki Eğitim ve Öğretim için Avrupa Kredi
Sistemi (ECVET), Mesleki Eğitim ve Öğretim
için Avrupa Kalite Güvencesi (EQAVET) ve
EUROPASS’dır.
22.
Brugge Bildirgesi’yle 2011-2020 dönemi için
aşağıdaki hedefler belirlenmiş, bu hedeflerin
gerçekleştirilmesine yönelik kısa ve orta vadeli
eylemplanları hazırlanmıştır. Bunlar:
Özellikle başlangıç seviyesindeki mesleki
eğitim ve öğretimin kalitesinin, verimliliğinin
ve çekiciliğinin artırılması, öğretmenlerin
ve idarecilerin niteliklerinin iyileştirilmesi,
meslek eğitimi ve işgücü piyasası arasındaki
bağların kuvvetlendirilmesi,
Yetişkinlerin mesleki eğitim ve öğretime
devam etmelerinin teşvik edilmesi, mesleki
eğitimve öğretimde uluslararası hareketliliğin
geliştirilmesi,
Mesleki eğitim ve öğretimin her aşamasında
yaratıcılığın, yenilikçiliğin ve girişimciliğin
artırılması,
bilişim
teknolojilerinin
kullanımının teşvik edilmesi,
Mesleki eğitim ve öğretimin özellikle özel
politika gerektiren grupların ve bireylerin
istihdam edilebilirliğini artırmasıdır.
23.
UNESCO’nun 2010-2015 yıllarını kapsayan
mesleki ve teknik eğitim kapsamında dünyadaki
eğilimler ve meseleler üzerine düzenlediği
kongrede yedi temel alanda mesleki ve teknik
eğitimin geleceğine ışık tutacak tavsiye kararları
alınmıştır. Bunlar:
Mesleki ve teknik eğitimin uyumluluğunun
artırılması, mesleki ve teknik eğitim
programlarının hızlı değişen iş piyasalarının,
ekonomilerin ve toplumların taleplerine
uygun hale getirilmesi,
Mesleki
ve
teknik
eğitime
erişimin
yaygınlaştırılması, mesleki ve teknik eğitimde
kalite ve eşitliğin sağlanması
Şeffaf ve çıktı odaklı sistemlerle bireysel
öğrenmenin tanınmasının ve transferinin
kolaylaştırılması,