Page 97 - My Project1

Basic HTML Version

93
MTE’de Öğretim Programları ve İşl. Mes. Eğt. ve Staj Uygulamaları
yanında, öğrencilerin okul dışında da tecrübe edinmeleri beklenmektedir. Bu nedenle, öğ-
renciler alanlarıyla ilgili özel ya da devlet işletmelerinde uygulama yapmaktadırlar. Öğrenim
görmekte olan öğrencilerin staj eğitimi bazı eğitim kurumlarında zorunlu bazılarında ise
isteğe bağlı olarak belirlenmiştir. Çoğu özel meslek-teknik yüksekokulları öğrencilerin is-
tihdamını kendi bünyesinde sağlamaktadır. İstihdam edilme imkânı dolayısıyla öğrenciler bu
eğitim kurumlarını daha fazla tercih etmektedirler. Öğrenciler, okulu bitirmelerini müteaki-
ben, mesleklerini icra etmeye başlamadan önce, ilgili meslek alanlarında sertifika sınavlarına
girerek bu alandaki yeterliliklerini belgelendirmek zorundadırlar.
Federal bir devlet olan Amerika’da, eğitim verme görev ve hakkı Anayasa ile eyaletlere
verilmiştir. Bu nedenle, Amerika’da merkeziyetçi bir sistem yoktur ve Eğitim Bakanlığı ülke
genelinde etkin bir bakanlık olarak görev almamaktadır. Eğitim,
Local School District
denilen
kendi içlerinde bağımsız yerel yönetimler hüviyetinde olan, seçimle göreve gelen, vergi koy-
ma hatta istimlak yetkisi olan yerel okul bölgeleri tarafından yürütülmektedir. Bu yönetimler,
eğitim programlarını hazırlamakta, denetlemekte ve finanse etmektedirler.
Şekil 4. ABD’de Mesleki Eğitim Programı Geliştirme Süreci ve Paydaşlar
İzleme, değerlendirme ve gözden geçirmenin temel yapıyı oluşturduğu bu sistemde hedef,
eğitimde çağdaş teknolojik ve ekonomik seviyeye uygun, en yüksek standardı yakalamaktır.
Amerikan eğitim sisteminde öğrenci performans standartları (yeterlilikler) esas alınmakta-
dır. Standartlar, eyalet eğitim kurumları, yerel okul bölgeleri ve uzman gruplar (American
Federation of Teachers, American Marketing Association, Government Finance Officiers
Association, Natiomal Association fort he Self Employed, National Society of Accountants
vb.) tarafından belirlenir.
Öğrenci Performans Standartları, “öğrencilerin belirli seviyelerdeki yeterliliklerini kanıtlaya-
bilmeleri için yapmaları gerekenler” şeklinde algılanmakta ve ölçülmektedir. Bu yeterlilikleri
sınayan kurumlardan en önemlisi CRESST olarak bilinen Değerlendirme, Standartlar ve
54
edilme imkânı dolayısıyla öğrenciler bu eğitim kurumlarını daha fazla tercih etmektedirler.
Öğrenciler, okulu bitirmelerini müteakibe , meslekler ni icra etmeye başlamadan ö ce,
ilgili meslek alanlarında sertifika sınavlarına girerek bu alandaki yeterliliklerini
belgelendirmek zorundadırlar.
Federal bir devlet olan Amerika’da, eğiti verm görev ve hakkı Anayasa i
eyaletlere verilmiştir. Bu nedenle, Amerika’da merkeziyetçi bir sistem yoktur ve Eğitim
Bakanlığı ülke genelinde etkin bir bakanlık olarak görev almamaktadır. Eğitim, Local
School District denilen kendi içlerinde bağımsız yerel yönetimler hüviyetinde lan, seçiml
göreve gelen, vergi koyma hatta istimlak yetkisi olan yerel okul b lgel ri tarafından
yürütülmektedir. Bu yönetimler, eğitim programlarını hazırlamakta, denetlemekte ve
finanse etmektedirler.
Şekil 4. ABD’de Mesleki Eğitim Programı Geliştirme Süreci ve Paydaşlar
İzleme, değerlendirme ve gözden geçirmenin temel yapıyı oluşturduğu bu sistemde
hedef, eğitimde çağdaş teknolojik ve ekonomik seviyeye uygun, en yüksek standardı
yakalamaktır. Amerikan eğitim sisteminde öğrenci performans standartları (yeterlilikler)
esas alınmaktadır. Standartlar, eyalet eğitim kurumları, yerel okul bölgeleri ve uzman
gruplar (American Federation of Teachers, American Marketing Association, Government
Finance Officiers Association, Natiomal Association fort he Self Employed, National Society
of Accountants vb.) tarafından belirlenir.
Öğrenci Performa s Standartları, “öğrencilerin belirli seviyelerdeki y terliliklerini
kanıtlayabilmeleri için yapmaları gerekenler” şeklinde algılanmakta ve ölçülmektedir. Bu
yeterlilikleri sınayan kurumlardan en önemlisi CRESST olarak bilinen Değerlendirme,
Standartlar ve Öğrenci Sınama Ulusal Merkezidir. CRESST, UCLA, Stanford, İngiliz
Cambridge gibi saygın üniversiteler ile RAND Corporation gibi kurumlar tarafında
kurulmuştur. Bir diğeri de kısaca ETS olarak bilinen Ulusal Test Hizmetleri (Educational Testing
Service)’dir. Kurum TOEIC; TOEFL, GRE (Graduate Record Examinations) ve Amerikan
EĞİTİM STANDARDI PARALELİNDE    
ÖĞRETİM PROGRAMLARININ
EYALET / EĞİTİM BÖLGESİ BAZINDA BELİRLENMESİ
İLK ve ORTA KADEME  
ÖĞRETİM
Eğitim programı
Local Strict  
Curriculum Commitee  
tarafından    belirlenir.  
YÜKSEK ÖĞRETİM ve ÖN  
LİSANS
Eğitim programı okul  
yönetimileri  tarafından yapılır.  
Yönetimler bağımsızdır.
BAĞIMSIZ  
KURULUŞLARCA  
AÇIKLANAN
EĞİTİM STANDARTLARI
(Ör.  
American Federation of  
Teachers,    American  
Marketing Association,  
Government Finance Officers  
Association, National  
Association  for  the Self  
Employed,National Society  
of Accountants, National  
Council of Teachers of  
Mathematics    vb.)
ÖĞRENCİ
PERFORMANS
STANDARTLARININ    
BELİRLENMESİ    ve  
BELGELENDİRMESİ
(ör: Educational  
Testing Service    TOEFL,  
GRE, Praxist  , SAT  )
AKREDİTASYON KURUMLARI  :YEREL, ULUSAL, UZMANLAŞMIŞ
Ör: Yükseköğrenim Akreditasyon Konseyi  (The Council  for Higher  
Education Accreditation),      ACCSCT  (Accrediting Commission Career  
Schools and Colleges of Technology)  , COE  (Council on Occupational  
Education)