Page 98 - My Project1

Basic HTML Version

94
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Öğrenci Sınama Ulusal Merkezidir. CRESST, UCLA, Stanford, İngiliz Cambridge gibi saygın
üniversiteler ile RAND Corporation gibi kurumlar tarafından kurulmuştur. Bir diğeri de
kısaca ETS olarak bilinen Ulusal Test Hizmetleri (Educational Testing Service)’dir. Kurum
TOEIC; TOEFL, GRE (Graduate Record Examinations) ve Amerikan öğretmenleri için ha-
zırladıkları Praxist testleri ile tanınmaktadır ve Carnegie Corporation’ın bir yan kuruluşudur.
Amerikan eğitim sisteminde kurumların akreditasyonu da büyük önem taşımaktadır. Başta
3.000 üniversite ve yüksekokul tarafından oluşturulan CHEA-Yükseköğrenim Akreditasyon
Konseyi olmak üzere bir çok mesleki – akademik akreditasyon kurumu bulunmaktadır.
ABD’de “staj”, öğrencileri istihdama hazırlayan süreç olarak görülmektedir. Bu çerçevede,
staj ile “okuldan-işe” (school to work) başlığı altında, anaokulundan başlayarak öğrencilerin
gelecekteki kariyerlerine ve hayat boyu öğrenmeye hazırlanmaları hedeflenmektedir. Okul-
dan işe programı kapsamında, öğrenciler çalışanları işbaşında izleyebilmekte ya da ücretsiz/
düşük ücret karşılığında, vakitlerinin büyük bir bölümünü işte geçirmekte ya da yerel işlerde
çalışmaktadırlar. Çıraklık eğitimi adı altındaki bu uygulamaların teorik eğitimi meslek oku-
lunda, uygulama ise işletmelerde yapılmaktadır. “Okuldan-işe” programı federal yönetim
düzeyinde Amerikan Çalışma ve Eğitim Bakanlıkları tarafından yürütülür. Bu bakanlığa bağlı
büronun nezareti altında ve işveren ile sendikaların iş birliği suretiyle yürütülen 90 iş kolunda
350’den fazla çıraklık programı uygulanmaktadır.
ABD’de yükseköğretimde uygulanan staj programları temel olarak üniversite ikinci veya
üçüncü sınıfın sonunda yapılan ve en az iki ay süren iş yeri stajı veye iki yıllık veya dört yıllık
meslek okullarının son sınıf öğrencilerinin belirli bir firmada araştırma yaparak gerçekleştir-
dikleri araştırma stajı ya da bitirme tezi çalışması olmak üzere iki şekilde gerçekleştirilmek-
tedir.
2. Japonya’da Mesleki Eğitim Programları ve İş Yeri Eğitimi/Staj
Uygulamaları
Kıta Avrupa’sından farklı olarak Japonya’da çok sayıda öğrencinin üniversitelerde eğitilmesi
hedeflenmektedir. Yüksekokul sınavlarında büyük rekabet vardır ve dershane sistemi de
yaygındır.
Japonya’da ortaöğretim öğrencilerinin yalnızca %24’ü mesleki ve teknik eğitime devam et-
mektedir. Mesleki ve teknik eğitim ortaokul seviyesinde başlamaktadır; uzmanlaşma göze-
tilmeksizin öğrencilere tarım, balıkçılık, ormancılık ve endüstriyel alanlarda genel mesleki
bilgiler aktarılmaktadır. Mesleki uzmanlaşma ise, zorunlu eğitim sonrasında başlamaktadır.
Ancak, yapılanma esnektir. Eğitim süreleri mesleğin talep ettiği becerilere göre belirlenmek-
tedir. Aynı okul bünyesinde süreleri değişen eğitimler verilebilmektedir (örneğin, secondary
schools (birleşik ortaokul+lise). Japonya’da liseler tam gün, yarım gün veya uzaktan öğretim
yapabilmektedirler.