Page 82 - My Project1

Basic HTML Version

78
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
6.10. YÖK’deki Diğer Çalışmalar
Türkiye’nin 2001 yılında katılımından bu yana YÖK gündeminde en öncelikli konulardan biri
Bologna Süreci olmuştur. Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvencesi (KG)
süreci iyi bir şekilde gelişmektedir. Türkiye’deki her bir üniversite Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu’na göre strateji planını hazırlamaktadır
24
. Dış değerlendirme için, bazı ba-
ğımsız ulusal kalite birimleri dış KG kuruluşunun yetkilendirilmiş bir konumuna sahip olmak
için çalışmaya başlamıştır.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği’ne (MÜDEK)
15 Kasım 2007’de Mühendislik programlarının dış değerlendirilmesi için bir lisans verilmiş
ve bu kuruluş bağımsız bir dış KG birimi olarak onaylanmış bir statü edinmiştir. Hâlen YÖK
bu bağımsız dış KG biriminin yapısını AB standartlarına getirmeye çalışmaktadır. Bu amaçla
paydaş ağırlıklı bir kurulun KG birimi olarak tanınması uygun olacaktır.
7. YÖDEK ve ADEK
YÖK, “Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunu (YÖ-
DEK)” kurdu ve tüm yükseköğretim kurumlarında “Akademik Değerlendirme ve Kalite Ge-
liştirme Kurulunu (ADEK)” kurmayı gerektiren YÖDEK ile ilgili ikincil bir mevzuatı hazırladı.
ADEK kurum içerisinde iç ve dış değerlendirmeden sorumludur ve ayrıca eylem sınırlarının
uygulamasını göz önünde bulundurarak YÖK ile irtibat hâlinde hareket eder. YÖK, HBÖ
kapsamında bir AYÇ’ye yönelik “Komisyon Çalışma Belgesindeki” öğrenme çıktılarıyla ta-
nımlanan AYÇ’nin sekiz referans seviyesini tercüme etmiş ve yükseköğretim için yeterlilikle-
re dair genel tanımlayıcılar olarak kullanmıştır
25
.
8. İSTİHDAM VE MESLEKİ EĞİTİM İLİŞKİSİNİN
GÜÇLENDİRİLMESİ EYLEM PLANI (İMEİGEP)
26
Bugüne kadar yapılan çalışmalardan faydalanılarak geniş katılımlı İMEİGEP toplantıları baş-
latılmıştır. Alınan kararların ilgili kurumlar tarafından titiz bir şekilde uygulanması için üst
düzeyde temsile dikkat edilmiştir. Böylece İMEİGEP somut iş birliği ve uygulama özelliğinde
bir program olmuştur. Öncelik alanlarına ait uygulamaların koordinasyonu, izlenmesi ve de-
ğerlendirilmesi amacıyla karar vericiler ve uygulayıcılar için eylem planı hazırlanmıştır.
Etkin bir uygulama, izleme ve değerlendirme mekanizmasının kurulmasına ihtiyaç duyulduğu
için “İzleme ve Değerlendirme Kurulu” oluşturulmuştur. Kurul yılda en az üç defa toplanarak
gerekli etkinliği ve koordinasyonu sağlamaktadır. Kurul her yılın sonunda yapılacak olan üçün-
cü toplantısına, ÇSGB başkanlık etmektedir ve Kurulda yer alan üye kurum ve kuruluşların
bağlı ve ilgili oldukları bakanlar, sosyal taraf başkanları bu toplantıya katılmaktadırlar.
24 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, No. 5018, Kabul Tarihi: Aralık 10, 2003. Resmî Gazete No: 25326, Aralık 24,
2003.
25 The Commission Staff Working Document Towards A European Qualifications Framework For
Lifelong Learning.
Commission of The European Communities. SEC(2005) 957. Brussels, 8.7.2005.
26 İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı, ÇSGB, MYK, Ankara, 2011.