Page 68 - My Project1

Basic HTML Version

64
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Bunlarından ilk dört tanesi sektörel yetkinliklerdir, yani bireyin çalıştığı iş alanına göre derinlik
kazanabileceği yetkinliklerdir. Son dört tanesi ise bütün vatandaşlara ulusal seviyede kazan-
dırılması gereken yetkinliklerdir.
3.3. Yüksek ve Orta Seviye Beceri Talebinde Artış
Özellikle yenilikçi bakış açılarının ve özgün girişimlerin önemli değişimler ve gelişmeler sağ-
ladığı görülmektedir. Yenilikçi tabanlı girişimciliğin okul öncesi öğrenmelere yansıtılmasının
arka planında bireylerin yaptığı işi sevmesi, gelecekte inisiyatif kullanabilmesi, yeni ürün ve
hizmetleri geliştirmesi, yeni iş ve beceri alanlarını oluşturması, istihdama katkı yapması he-
defleri bulunmaktadır.
Gerek teknolojik gelişmeler ve gerekse iş odaklı istihdam yerine bireylerin bilgi, beceri ve
yetkinliklerine dayalı istihdam anlayışı ortaya çıkmıştır. Katı kalıp ve kurallarla hazırlandığı için
ihtiyaçlara cevap veremeyen klasik örgün eğitim yerine, insanların Hayat Boyu Öğrenme
(HBÖ) kapsamında iş yerinden, evden, hatta dinlenme veya eğlence ortamından kolayca ve
istediği sıklıkta temas kurabileceği ve esnek bir yapıya sahip örgün, yaygın ve informal öğren-
me sistemine ihtiyaç vardır. Teknolojide ve iş dünyasındaki üretim ve hizmetlerde yüksek ve
orta seviyedeki beceri talebi giderek artacak, düşük beceri ihtiyacı giderek azalacaktır
6
. Bu
yeterlilik seviyesinin yükselmesi demektir. Dolayısıyla 4+4 öğretimi süresince, düşük becerili
mesleki eğitim yerine, sekiz anahtar yetkinlik yanında matematik, Türkçe ve doğa bilimleri-
nin iyi bir şekilde öğrenilmesi gerekecektir.
3.4. Hayat Boyu Öğrenme (HBÖ)
Eğitim kurumlarından alınan yeterlilikler
7
bireylerin bilgi, beceri ve yetkinliklerini tam göster-
memektedir; diğer bir ifade ile öğrenme çıktılarının nerede ve nasıl kazanıldığından ziyade
artık bunlara gerçekten sahip olunup olunmadığına bakılmaktadır. İş dünyası ölçme ve de-
ğerlendirmeleri kendisi yapmaya başlamıştır. Bu yüzden bireyler kendilerini HBÖ kapsamın-
da geleneksel örgün eğitim yanında yaygın ve informal öğrenme yöntemleriyle, bilişim ve
iletişim araçlarını kullanarak uzaktan eğitim yardımıyla, hatta iş yeri tabanlı öğrenme desteği
alarak geliştirmeye çalışmaktadırlar.
3.5. HBÖ Kapsamında Avrupa Yeterlilik Çerçevesi (AYÇ)
HBÖ kapsamında AYÇ, Avrupa’daki farklı ülkeler ve sistemler arasında yeterliliklerin (dere-
ce, diploma ve sertifikaların) daha anlaşılır ve açık olmasını ve ülkelerin yeterlilik sistemlerinin
birbirleriyle bağlantısını sağlamak için hazırlanan ortak bir karşılaştırma veya çeviri aracıdır
8
.
6 CEDEFOP, Skill needs in Europe, Focus on 2020. Cedefop Panorama series; 160. Luxembourg: Office for Official Publi-
cations of the European Communities, 2008.
7 Yeterlilik (qualification): Bir değerlendirme ve geçerleme sürecinin resmi (formal) çıktısı anlamına gelir; diğer bir ifade ile
yeterlilik derece, diploma veya sertifikadır. Yeterlilik; yetkili bir kurul tarafından bir kişinin, verilen standartlarda öğrenim
çıktılarını başardığı belirlendiğinde verilir.
8 European Commission, The European Qualifications Framework (EQF) for Lifelong Learning. Luxembourg, 23 April
2008.