Page 69 - My Project1

Basic HTML Version

65
MTE’nin Stratejilerini Etkileyen - Yön Veren Kurumlar ve Kuruluşlar
Türkiye, AYÇ seviyeleri ve öğrenme çıktılarının
9
(ÖÇ) seviye tanımlayıcıları
10
kapsamında 8
referans seviyeyi kullanmayı taahhüt etmiştir.
AYÇ ile ilgili tavsiye niteliğinde çıkan Avrupa Komisyonunun 2008/C111/01 sayılı kararında,
her bir ülkenin Ulusal Yeterlilik Çerçevesini (UYÇ) oluşturması suretiyle ulusal yeterliliklerin
2010 yılına kadar AYÇ seviyeleri ile ilişkilendirilmesi ve 2012 yılı itibarıyla da ülkelerin tüm
yeterlilik belgeleri için AYÇ seviyelerine uygun bir referanslama yapılması istenmiştir.
3.6. HBÖ Kapsamında Ulusal Yeterlilik Sistemi (UYS)
UYS, eğitim ve öğretimi iş piyasasına ve sivil topluma bağlayan, öğrenmenin ve diğer meka-
nizmaların tanınmasıyla ilgili ülkedeki faaliyetlerin her yönüne ait yapılanmadır. Görüldüğü
gibi UYS’nin tanımlanmasında eğitim sektörünün toplum ve iş dünyasına yönlenmesi öne
çıkmaktadır. Bunun için aşağıdaki kurumsal düzenlemelerin ve süreçlerin geliştirilmesi ve
uygulanması gerekmektedir.
1) Ulusal Meslek Standartlarının (UMS) ve yeterliliklerin tanımlanması ve geliştirilmesi
2) Ulusal Yeterlilik Çerçevesinin (UYÇ) kurulması
3) Kalite Güvencesi (KG) sisteminin kurulması (iç ve dış değerlendirme)
4) Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Merkezlerinin kurulması (Voc-Test Centre)
5) Yeterliliklerin verilmesi (derece, diploma ve sertifikalar)
6) Uluslararası kıyaslanabilirlik (bechmarking) ve denklik için gerekli altyapının oluşturul-
ması
7) HBÖ’nün desteklenmesi; öğrenme ortamlarına ve referans seviyelerine yatay, dikey ve
çapraz geçişlerin kolaylaştırılması, esnek yapı oluşturulması
8) İşverenin nitelikli insan gücüne erişiminin kolaylaştırılması
9) İstihdamın artırılması
10) Bireylere çalışma alanı ile ilgili güvence sağlanması
11) Verimliliğin ve rekabet gücününün artırılması
12) Adil, şeffaf ve güvenilir bir sistemin oluşturulması.
9 Öğrenme çıktıları (learning outcomes): Bir öğrenme süreci tamamlandığında, bir öğrenenin ne bildiği, ne anladığı ve ne
yapabildiğini dile getiren ifadelerdir. Öğrenme çıktıları; bilgi, beceri ve yetkinlik açısından tanımlanır.
10 Seviye Tanımlayıcıları (Level Descriptors): UYÇ’nın kapsadığı seviyelerde bulunması gereken bilgi, beceri ve yetkinliklerin
tanımlarıdır.