Page 63 - My Project1

Basic HTML Version

59
MTE’nin Stratejilerini Etkileyen - Yön Veren Kurumlar ve Kuruluşlar
de bulunan bütün bireylerdir. İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkilerini Güçlendirme Eylem
Planında (İMEİGEP) değinildiği gibi bu grubun eğitim birimi olan okulun veya merkezin
yönetim ve karar mekanizmasına iş dünyası katılmalı, “MEB, Üniversite, Sektör, Organize
Sanayi Bölgesi, İhracatçılar Birliği, vb. temsilcileri” bir araya getirilmelidir.
2) İş dünyası denilebilecek grup içinde mesleki eğitim mezunları, bunları istihdam eden veya
ilişkisi olan işletmeler, kurumlar, işçi ve işveren sendikaları, federasyonlar, konfederas-
yonlar, sektörleri en geniş ifadesiyle iş dünyasını temsil eden STK’lar ve meslek odaları
bulunmaktadır. Bu grup İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurullarında kısmen temsil edil-
mektedir (MEB, Üniversite, Sektör, Organize Sanayi Bölgesi, Birlik ve Odalar). İl İstihdam
ve Mesleki Eğitim Kurulları, il bazındaki konuları nicelik ve nitelik bakımından ele alan, eş
güdümü sağlayan, merkez teşkilatına gerekli bilgi ve çözemediği sorunları aktaran, keza
ilçelere ve alt birimlere uygun görülen yetki ve sorumlulukları veren etkin bir kurul hâline
dönüşmelidir. Bu amaçla bazı kapasite güçlendirmesi çalışmaları da yapılmalıdır.
3) Mesleki eğitimi merkez, bölge, il, ilçe seviyesinde yöneten, bilgi aktaran, izleyen, ölçen,
veri toplayan, değerlendiren ve yeterlilik veren kurum ve kurullardır. Bunlar daha ziyade
ulusal veya bölgesel seviyede koordine edilen, önemli sayıda kuruluşun temsil edildiği
sürekli veya geçici kurullardır. Örnek olarak İstanbul Ticaret Odasının ev sahipliği yaptığı,
İstanbul’daki MEB, Üniversite, İl Özel İdare, İşkur, Belediye, Oda, Sektör, STK temsilcile-
rinin katıldığı “Mesleki Eğitim Komitesi” gösterilebilir. İMEİGEP İzleme ve Değerlendirme
Kurulu bugüne kadar Türkiye’de oluşturulan kurulların temsil, eşgüdüm ve konuları tes-
pit yönünden en etkin olanıdır. Bu kurul yılda üç defa toplanmaktadır. Eylem planından
sorumlu kuruluşlar görevlerini yerine getirmeye çalışmakta, diğer kuruluşlarla iş birliği
yapmaktadırlar. İMEİGEP İzleme ve Değerlendirme Kurulunun altında MEB, YÖK, MYK,
ÇSGB, BSTB, işçi-işveren konfederasyonları, odalar ve çeşitli paydaşların temsil edildiği
bütünleşik olarak çözülmesi gereken konuları ele alacak adı HBÖ Kurulu veya Mesleki
Eğitim Koordinasyon Kurulu olacak bir kurula ihtiyaç vardır. HBÖ Kurulu örgün, yaygın
ve informal öğrenmenin planlanması, değerlendirilmesi; birey değerlendirme dosyası/
portfolyo, sekiz anahtar yetkinlik, (AKTS/ECTS ve MKTS/ECVET) kredi sistemi; danış-
manlık ve rehberlik sistemi; akademik, mesleki ve işyeri tabanlı öğrenmede yatay, dikey
ve çapraz geçişler, önceden öğrenmenin tanınması gibi konuları her seviyede bütünleşik
olarak ele almalı, esnek yapıyı hazırlamalı ve uzman çalışma gruplarıyla çalışmalıdır. HBÖ
Kurulu hazırlıklarını İMEİGEP İzleme ve Koordinasyon Kuruluna sunmalıdır.
Türkiye ‘de son yıllarda paydaş katılımına gereken önem verilmeye başlamıştır. Yapılan çeşitli
strateji ve eylem planı belgelerinde katılımı görmek mümkündür. Örnek olarak “İstihdam ve
Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı” dokümanında sorumlu-ilgili olarak adı
geçen kurum ve kurullar şunlardır:
“MEB, ÇSGB, MB, BSTB, KTB, KB, EB, YÖK, MYK, İŞKUR, KOSGEB, TÜRKAK, TÜİK, Devlet
Personel Başkanlığı, Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü, TOBB, İşçi ve İşveren Konfederas-
yonları, TESK, TSE, Yerel Yönetimler, Meslek Odaları, STK, Sosyal Ortaklar(Özel Sektör)”
Türkiye’deki son gelişmeler de dikkate alınarak eğitim sektörü ve iş dünyasındaki paydaş
dağılımı Şekil 1‘deki gibi gösterilebilir. Örgün veya yaygın öğrenme ile yeterlilik sahibi olan ve
bir iş yerinde çalışan bir kimse günümüzde e-öğrenme, mikro-öğrenme gibi çeşitli araçlarla,