Page 62 - My Project1

Basic HTML Version

58
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Mesleki Eğitim Stratejilerini Etkileyen - Yön Veren
Kurumlar ve Kuruluşlar
Özet
Mesleki eğitim stratejisini belirleyen kurum ve kuruluşların ele alındığı bu çalışmada genel
olarak dünyadaki ve Türkiye’deki eğilimler incelenmiştir. Mesleki eğitimin önemli bir kısmı iş
dünyasında bulunan paydaşlara genel olarak bakılmış; toplumun odaklandığı ve statik yapıda-
ki eğitim sistemini kilitleyen üniversite giriş sistemi ele alınmıştır. Çeşitli paydaş ortamlarında
meselelerin geniş katılımlarla müzakere edildiği, özellikle toplumsal mutabakatın sağlanmaya
çalışıldığı, hayat boyu öğrenme ve esnek eğitim sistemlerine geçişin kısmen başladığı, yeni
stratejilerin ve hedeflerin belirlendiği, sorunların çözülmeye çalışıldığı, ilke olarak da devlet
merkezli yaklaşımdan toplum ve paydaş merkezli yaklaşıma geçilmekte olduğu gösterilmek-
tedir. Meslek okul veya merkezlerinin yönetim ve karar mekanizmalarına iş dünyasının ka-
tılması önerilmiştir. HBÖ Kapsamında Avrupa Yeterlilik Çerçevesi, Ulusal Yeterlilik Sistemi,
Mesleki Yeterlilik Kurumu ve kalite güvencesi yaklaşımı, Ulusal Yeterlilik Çerçevesine girecek
yeterlilikler, mesleki eğitim paydaşlarının çalışmaları konularıele alınmıştır. İstihdam ve mesle-
ki eğitim stratejisi eylem planı çerçevesinde oluşturulan İMEİGEP İzleme ve Değerlendirme
Kurulunun altına da MEB, YÖK, MYK ve çeşitli paydaşları temsil eden bir Mesleki Eğitim Ko-
ordinasyon Kurulu, HBÖ Kurulu veya Çalışma Grupları teklif edilmektedir. Bu kurul örgün,
yaygın ve informal öğrenmenin planlanması, değerlendirilmesi; birey değerlendirme dosyası/
portfolyo, sekiz anahtar yetkinlik, kredi sistemi; danışmanlık ve rehberlik sistemi; akademik,
mesleki ve iş yeri tabanlı öğrenmede yatay, dikey ve çapraz geçişler, önceden öğrenmenin
tanınması gibi konuları bütünleşik olarak ele alacak, esnek yapıyı hazırlayacak ve uzmanlarla
çalışacaktır.
1.1. Kapsam
Bu çalışmada, mesleki eğitim stratejilerini etkileyen-yön veren kurumlar ve kuruluşlar ince-
lenirken paydaşların içinde bulundukları durumu, mevcut ve henüz çözüm bekleyen yapısal
ve operasyonel sorunları daha görünür hâle getirmek için, tenkitçi bir üslup kullanılacaktır.
Bu çerçevede küresel ve yerel gelişmelere göre belirlenecek yeni veya güncelleştirilen stra-
teji ve hedeflere değinilecektir. Burada yeni strateji ve hedeflerin gerektirdiği kaynak ara-
ma çalışmalarına girilmeyecektir. İlke olarak devlet merkezli yaklaşımdan toplum ve paydaş
merkezli yaklaşıma geçerek, yeni gelişmelerin ışığında meseleleri paydaşların geniş katılımları
ile müzakere eden, toplumsal mutabakatı sağlayan, yeni stratejileri ve hedefleri belirleyen
ve sorunları çözen bir yapı hedeflenmektedir. Diğer bir ifade ile mesleki eğitim stratejisini
belirleyen kurum ve kuruluşlar bu bağlamda gözden geçirilecek, mevcut ve gerekli yapısal
durum gösterilmeye çalışılacaktır.
1.2. Mesleki Eğitimin Paydaşları
Mesleki eğitimin paydaşları üç ana gruba ayrılabilir:
1) Mesleki eğitim sektörü: Örgün, yaygın ve İnformal öğrenme durumundaki bireyler, bunla-
rın eğitimi ile ilgili akademik ve idari personel; diğer bir ifade ile mesleki eğitim birimlerin-