Page 54 - My Project1

Basic HTML Version

50
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Yatırım ekonomilerinde yenilik transferi ile ülkenin ucuz yetişmiş iş gücünden faydalanmak
söz konusudur. Bu tip ekonomilerde ucuz iş gücü stratejik rekabet faktörüdür. Yatırımlar
sermaye transferi, yenilik transferi veya lisanslama ile yapılır. Ülkedeki yerleşik iş gücü ise ya-
tırım sahibinin kurduğu işletmede becerilerini ortaya koyarak ekonomik etkinlik üretir. Eko-
nominin yatırımcılar için cazip olabilmesi için yüksek beceri seviyesine sahip insan kaynakları
sistematik bir mesleki eğitim sürecinden geçmeli ve karmaşık teknik bilgi ve becerilere sahip
olmalıdırlar. Mesleki eğitim genellikle iyi organize olmuş kurumlar tarafından verilir ve eğitim
seviyesi genellikle orta öğretim seviyesinde olur. Bu ekonomilerde iş gücünün yapılanması
altıgen petek şeklindedir. Bu ekonomiler, az sayıda üst düzey yönetici, çok sayıda teknisyen
yeterliliğine sahip çalışan ve az sayıda beceri seviyesi düşük çalışanlardan oluşan işgücü yapı-
sından oluşur.
Şekil 1. Gelişen ekonomilerde ve sanayileşmiş ekonomilerde işgücünün yapılanması
Yenilikçilik ekonomilerinde ise ekonomiye katkı sağlayacak yeni ürün ve hizmetlerin araş-
tırma ve geliştirme faaliyetleri ile ortaya çıkarılması söz konusudur. Bu ekonomilerde insan
gücünün eğitimli olması ve yaşam standardının getirdiği ihtiyaçları karşılayacak ürün ve hiz-
metleri keşfetmek ve geliştirmek gereklidir. Yenilikçi ekonomilere sahip ülkelerde insan gü-
cünün sahip olması gereken bilgi ve beceri seviyesi yüksek öğretimi gerektirdiği için üniversi-
te eğitimi bir norm olarak kabul edilir. Yine mesleki ve teknik eğitim özelleştirilmiş alanlarda
sistematik ve ağırlıklı olarak örgün eğitim sisteminin içinde yer alır.
Ülkelerin mesleki ve teknik eğitim modellerini belirleyen bir diğer faktör de ekonominin
ülkedeki paydaşlarıdır. Bu paydaşlar devlet, sanayi sektörü, hizmet sektörü ve finans sektö-
rüdür. İş hayatının sağlıklı olarak devam etmesi ve büyüyebilmesi için insan kaynaklarındaki
kalitenin önemi inkâr edilemez. Ancak insan kaynaklarının sahip olması gereken bilgi ve be-
cerileri belirleyen de sektörlerin kendileridir. Yapısından dolayı, eğitim kurumları değişimle-
re çok kolay uyum sağlayabilen ve uygulayabilen kurumlar değildir. Bunun üzerine mesleki
ve teknik eğitimin fiziksel alan ve donanım olarak yenilenmesinin maliyeti düşünüldüğünde
sadece devletin veya sadece iş hayatının bu eğitim çeşidini yüklenmesi ve devam ettirmesi
neredeyse imkânsızdır. Dolayısıyla ekonominin paydaşlarını, kapasitelerini ve onların ihtiyaç-
larını dikkate almayan bir mesleki ve teknik eğitim modelinin başarılı olması mümkün görül-
memektedir.
Mühendisler
Teknisyenler
Çalışanlar
Mühendisler
Teknisyenler
Çalışanlar
Gelişen Ekonomi
Sanayileşen Ekonomi