Page 52 - My Project1

Basic HTML Version

48
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Uygulama eğitimi için atölyelerin çalışır durumda tutulması, öğrencilerin kullandığı makine
ve teçhizatın güncel teknolojisi ile yenilenmesine ve bakılmasına bağlıdır. Buna ek olarak öğ-
rencilerin uygulama yaparken kullandıkları malzemeler sadece bir kere kullanılıp atılacağı için
sürekli maliyet gideri olarak sayılabilir. Bu maliyet kalemi en fazla ahşap ve metal bölümlerin-
de görülmektedir. Bu maliyetler mesleki ve teknik eğitimde okuyan öğrenci başına maliyeti
genel akademik eğitimle karşılaştırıldığında eğitim verilen mesleğe bağlı olarak 2 ila 10 kat
arasında değiştirmektedir.
İ Yeri Temelli Model
İş yeri temelli modelde öğrenciler mesleki eğitimleri, iş yerlerinde usta eğiticilerin yanında çı-
raklık yaparak alırlar. Meslekle ilgili kuramsal bilgiler iş yerlerinde oluşturulmuş sınıflarda veya
meslek eğitimi veren okullarda verilebilmektedir. İş yeri temelli model daha çok mesleki ve
teknik eğitim kurumlarının fazla gelişmediği bölgelerde kurulmuş bir modeldir.
İş yeri temelli eğitimin okul temelli eğitime göre üstün tarafı öğrencilere mesleki eğitim ver-
mek için yüksek kurulum ve işletim maliyeti gerektiren teknik okullara gerek yoktur. Öğren-
ciler iş yerlerinde teknik olarak mesleklerini öğrenirken, iş hayatında kazanmaları gereken
iletişim, girişimcilik, problem çözme gibi becerileri de kazanmış olurlar.
Ancak iş yeri temelli model her ne kadar maliyet bakımından avantajlı olsa da meslek öğre-
nen öğrenciler birbirinden bağımsız iş yerlerinde eğitim aldıkları için mesleğin gerektirdiği
tüm beceriler yerine sadece çalıştıkları iş yerlerinde öğretilen beceriler ile sınırlı kalırlar.
Dolayısıyla çalışanların başka iş yerlerinde veya sektörlerde çalışma imkânları fazla yoktur.
Öğretimde program ve kalite kontrolü olmadığı için iş yeri temelli eğitime katılan tüm öğ-
rencilerin aldığı eğitim içeriğinde veya kalitesinde eşitlik sağlanamaz.
İkili Eğitim Modeli
İkili eğitim modelinde öğrenciler haftalık zamanlarının bir kısmını mesleki ve teknik eğitim
kurumlarında derslerle ilgili kuramsal bilgileri alıp haftanın kalan zamanlarını iş yerlerinde
uygulamalı eğitim yaparak geçirirler. İkili eğitim Almanya’da mesleki eğitim modeli olarak
başarılı şekilde uygulanmaktadır. Bunun altında yatan sebepler ise finans sektörü, sanayi ve
eğitim ile ilgili devlet kurumlarının bu sistemin çalışması için destek vermesidir.
İkili eğitim avantajları iş yeri temelli eğitimin avantajlarına benzer. Bu sistemde uygulamalı
eğitimler iş yerlerinde yapıldığından mesleki ve teknik eğitim kurumlarının işletim maliyetleri
düşüktür. Okullarda ve iş yerlerinde yapılan eğitimler öğretim programları çerçevesinde
yapıldığından öğrenciler meslekle ilgili tüm becerileri kazanırlar.
İkili eğitimin sınırlılığı olarak, yapısından kaynaklanan sanayi ve eğitim sektörünü kapsayan bir
organizasyon sürecine ihtiyaç vardır. İkili sistemin ana paydaşları arasında iş yerlerinin olduğu
sektörler, sektörleri finanse eden bankalar ve sistem hakkında kuralları koyup işleten dev-
letin eğitim ile ilgili kurumları vardır. İkili eğitim sisteminin kaynağı olan Almanya’da sistemin
çalışması için sanayi kuruluşları eğitim programlarının belirlenmesi ve çıktıların değerlendi-
rilmesi için yapılan çalışmalara destek vermektedirler. İş dünyası, mesleki ve teknik eğitimde