Page 50 - My Project1

Basic HTML Version

46
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
giderleri ve yönetimini zorlaştırmaktadır. Her ne kadar okul başına düşen öğrenci sayısı
(337) ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısı (17) eğitim öğretim standartlarının üzerinde
olsa da mesleki ve teknik eğitimin bu büyüklüğü başka problemleri de beraberinde getir-
mektedir. Bu problemlerden en çok göze çarpanı ise öğrencilere uygulamalı eğitim yaptırıl-
ması için gerekli iş yerlerinin kapasitesidir.
Ülkemizdeki sadece orta öğretim seviyesinde mesleki ve teknik eğitim kurumlarında oku-
yan öğrencilerden her yıl uygulamalı eğitim yapması gerekenlerin sayısı yaklaşık 358 bindir.
Mesleki eğitimde ortaöğretim öğrencilerinin uygulamalı eğitim yapmalarını düzenleyen 3308
sayılı Kanun’da 40 çalışan olan iş yerlerine stajyer alma zorunluluğu 20 çalışana kadar indiril-
miştir. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre ise 20 kişiden fazla çalışanı olan iş yeri sayısı
32 bindir. Kurumların çalışan sayısına göre sınıflandırılması ve tahmini stajyer öğrenci kapasi-
teleri Tablo 4’te verilmiştir.
Tablo 4. Çalışan sayısı büyüklüğüne göre iş yerleri ve tahmini öğrenci
kapasiteleri
Çalışan sayısı
İş yeri sayısı
İş yerinde çalışan
sayısı
Staj yapabilecek
öğrenci sayısı
9 ve daha az
1.087.264
2.871.974
--
10-19 kişi
97.779
1.305.434
--
20-29 kişi
31.704
755.626
37.781
30-49 kişi
25.828
982.309
49.115
50-99 kişi
13.321
920.030
46.002
100-249 kişi
8.267
1.247.660
62.383
250-499 kişi
2.233
762.565
38.128
500-749 kişi
530
317.785
15.889
750-999 kişi
178
152.698
7.634
1000+ kişi
212
426.991
21.349
Toplam
1.267.316
9.743.072
278.283
Kaynak: TÜİK (2010)
Tabloda görüldüğü üzere Türkiye’deki toplam işyerleri tam kapasite uygulamalı öğrenci alsa
bile, işyeri eğitimine ihtiyaç duyan öğrenci sayısını karşılayacak kapasitenin çok altındadır (Uy-
gulama eğitimi alması gereken öğrenci sayısı 358 bin iken işyerlerinin kapasitesi 278 bindir).
Ülkemizde ortaöğretimdeki mesleki ve teknik eğitimin sorunları sadece kapasite, yönetim
ve finanse edilmesi ile ilgili değildir. Mesleki ve teknik eğitim bilindiği üzere genel orta öğre-
time göre ortalama olarak öğrenci başına 2 ila 10 kat daha pahalı bir eğitim yöntemidir. Bu
da tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de mesleki ve teknik eğitimin verimliliğinin sorgulan-
masına yol açmaktadır.