Page 49 - My Project1

Basic HTML Version

45
Örgün Mesleki ve Teknik Eğitimin Yapısı ve Modellemesi
Ticaret ve turizm meslek liseleri
Din hizmetleri meslek liseleri
Mesleki eğitim merkezleri
Çıraklık eğitim merkezleri
olarak sınıflandırılmaktadır. Bu okulların 2010 yılı itibarıyla toplamları ve öğrenci kapasiteleri
Tablo 3’te verilmiştir.
Tablo 3. Türkiye’deki mesleki ve teknik eğitim ortaöğretim
kurumları istatistikî bilgileri
EĞİTİM KADEMESİ
Okul
Öğrenci
Öğretmen
Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
2.073
686.502
40.028
Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
984
325.034
19.597
Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü
912
362.175
18.034
Sağlık İşleri Dairesi (Sağlık Meslek Liseleri)
281
58.264
5.164
Sanayi ve Hizmet Sektörüne Yönelik Toplam 4.250 1.431.975 82.823
Din Öğretimi Genel Müdürlüğü
465
198.581
10.617
Özel Eğitim ve Reh. ve Dan. Hz. G. Müd.
96
5.860
658
Özel Lise (Mesl. ve Teknik)
22
1.603
317
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Toplamı
4.846
1.819.448
94.966
Kaynak: Millî Eğitim Bakanlığı (2010)
Türkiye’deki mesleki ve teknik eğitim ortaöğretim kurumlarında, yakın zamana kadar meslek
liselerinde 3 yıllık, teknik liselerde ise 4 yıllık eğitim ve öğretim benimsenmişken, modüler
eğitim sisteminin hayata geçirilmesi ile alan ve dal seçimi gelmiştir. Bu sistemde 9. sınıf öğ-
rencileri herhangi bir meslek seçmeden ortak akademik dersleri almakta, 10. sınıfta alanlara
ayrılmakta, 11. sınıfta alan ve dal ayrılmakta ve 12. sınıfta ait olduğu alan ve daldan mezun
olmaktadır.
Bunun yanı sıra ortaöğretim sonrası mesleki ve teknik eğitim kurumları olarak üniversitele-
re bağlı faaliyet gösteren 2 yıllık meslek yüksek okulları, iş hayatındaki sektörlerde yer alan
mesleklere uzmanlaşmış teknisyen personel ihtiyacını karşılamak üzere kurulmuştur. Meslek
yüksek okullarında bölümlerin yeniden gruplandırılması ve yapılandırılması YÖK tarafından
ISCED (International Standard Classification of Education) alan kodları ile yapılmaktadır.
Tablo 3’te göze çarpan ilk veri öğrenci sayılarının çokluğudur. Mesleki ve teknik eğitim, genel
veya akademik eğitimden farklı olarak, uygulama eğitimi olan ve bu uygulama için laboratu-
var, araç gereç, temrinlik malzeme ve uygulama iş yeri olması gereken bir eğitim çeşididir.
Dolayısıyla hem organizasyon hem de maliyet olarak diğer eğitim türlerinden daha karmaşık
bir yapıya ve daha pahalı işletim giderlerine sahiptir. İlaveten, öğrenci sayılarının fazla olması