Page 43 - My Project1

Basic HTML Version

39
Yaygın ve İnformal Öğrenme
VI. KOMİTE:YAYGIN ve İNFORMAL ÖĞRENME
Komite olarak non-formal ve informal öğrenme konusunda sorunlar ve çözüm önerileri
aşağıda gruplandırılmıştır.
SORUNLAR
a. Örgün ve yaygın eğitimde uygulanan programlarda yeterlilikler konusunda
uyumsuzluk vardır.
b. Örgün, yaygın ve informal öğrenmelerin belgelendirilmesi konusunda ulusal kalite
ve standartlar yoktur. Ulusal kalite ve standartları takip edecek kurumsal bir yapı
yoktur.
c. İnformal öğrenmelerin belgelendirilmesine yönelik henüz bir sistem yoktur.
d. Ölçme değerlendirme sürecinde paydaşlar arasında yeterli iş birliği ve
koordinasyon yoktur.
e. Ortaöğretimde uygulanan modüler meslek eğitimi sisteminin gereği olan yatay ve
dikey geçişlere olanak veren esnek yapı yeterince oluşturulmamıştır.
f. Yaygın ve informal öğrenmelerin örgün eğitim sistemine denkliği konusunda yasal
düzenlemeler yetersizdir. Bu nedenle alınan bazı sertifikalar çeşitli kurumlar
tarafından tanınmamaktadır.
g. Yaygın eğitim sertifikası veren çeşitli kurumlar arasında eşgüdüm yoktur. Bu durum
kurumların eğitim kaliteleri ve belgelendirmeleri arasında dengesizlikler
oluşturmaktadır.
h. İş gücü piyasasında mesleki yeterlilik belgesi olmadan işe alınmalar, verimlilik ve iş
gücünün istismarı gibi olumsuzluklara yol açmaktadır.
i. Mesleki yeterliklerin öncelikle formal öğrenme yoluyla elde edilmesi ile informal
yolla elde edilmesi arasında bir çelişki olmamalıdır.
j. Yaygın ve informal öğrenme karşısında toplumda oluşmuş ön yargı vardır,
k. Eğitim veren kurumlar arasında koordinasyon ve iş birliği yeterince sağlanamamıştır.
I. Kaynaklar, daha çok örgün eğitime ayrılacak şekilde planlanmıştır,
m. Özel öğretim ve özel sektörün birikim fırsat ve imkânlarından mesleki eğitimde
yeterince yararlanılmamaktadır.
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
1. Yapılacak ölçme değerlendirme ve belgelendirmelerde Avrupa Yeterlilik Çerçevesi ile
Türkiye Yeterlilik Çerçevesi ilişkisi temel alınmalıdır.
2. Belgelendirmede Avrupa Mesleki Eğitim Kredi Transfer Sistemi (ECVET) dikkate
alınmalıdır. Böylelikle elde edilen krediler örgün, yaygın ve informal öğrenme arasında
transfer edilebilecektir.