Page 33 - My Project1

Basic HTML Version

29
MTE’nin Stratejilerini Etkileyen - Yön Veren Kurumlar ve Kuruluşlar
B. İş Piyasası İhtiyaç ve Beceri Analizi
1. Arz-talep dengesi için mesleki ve teknik eğitimde iş gücü ihtiyaç planlaması yapılarak
hangi meslek dalında eleman açığı ya da fazlalığı olduğu belirlenmelidir.
2. Programların oluşturulmasında bütün paydaşların rol ve sorumluluk alması sağlanmalıdır.
3. Arz ve talep uyumsuzluğunu çözmek amacıyla özel sektörün mesleki ve teknik eğitim
okul ve kurumları açmasına imkân verecek düzenlemeler yapılmalı ve bu kurumlar
desteklenmelidir.
4. Tüm mesleki eğitim programlarında en az bir yarıyıl iş yeri eğitiminin gerçekleştirilmesine
yönelik düzenleme yapılmalıdır.
C. Eğitici, Kariyer ve Rehberlik
1. Eğitmenlerin mesleki bilgi ve beceri yetersizliğine karşın; öğretmenlerin hizmet içi
eğitimi yanı sıra alanları ile ilgili yeni gelişmeleri yerinde takip edecek uygulamalı eğitime
tabi tutulmaları ve belli aralıklarla bilgi ve beceri düzeylerinin ölçülmesi sağlanmalıdır.
2. Etkin bir kariyer rehberliği sistemi için dört yıllık eğitimin 3. sınıfında 2/3 (2 gün okul, 3
gün işletme) sistemi oluşturulmalı; 4. yılda (12. sınıfta) öğrenciler yıl boyunca işletmede
eğitim görmelidir (iş yeri stajı). Bu sistem eğitici başına düşen öğrenci sayısını azaltacak,
bu süreçte eğiticiler de işletmelerde kendilerini geliştirme ve teknolojiyi kullanma-takip
etme fırsatını bulacaklardır.
3. Etkin bir kariyer rehberliği sisteminin olmamasına karşın; ortaöğretim kurumlarının
mesleki eğitim ve genel lise olarak ikiye ayrılması, kariyer rehberleri tarafından her
öğrenciye ait portfolyo (gelişim dosyası) hazırlanması ve izlenmesi, çırak ve meslek
elemanı olacak öğrencilerin mesleki eğitim merkezlerine yönlendirilmesi; akademik
hayata devam edeceklerin kredili sisteme göre genel lise programlarından ders
alabilmesinin sağlanması gerekir.
4. Etkin bir kariyer rehberliği sistemi oluşturmak amacıyla; “Kariyer Rehberliği Sistemi”
kurularak 4+4+4 sisteminde eğitim yeniden yapılandırılmalıdır.
5. Dört yıllık temel eğitimden sonra; 2. dört yıllık eğitimin ilk 1. ve 2. yıllarında temel eğitime
devam edilmesi, 3. yılda (7. sınıfta) meslekleri tanıma, 4. yılda (8. sınıfta) öğrencilerin
ilgi istek ve yetenekleri doğrultusunda mesleki ya da akademik eğitime yönlendirilmesi,
yine bu süreçte öğrenci değerlendirilmesinin velilerle paylaşımı gerçekleştirilmelidir.
6. Üçüncü dört yıllık dönemde ortaöğretim programları ikiye ayrılmalı (1-Mesleki eğitim,
2- Genel eğitim); programlar arasında kredili sistem ile geçişler sağlanmalıdır.
D. Kredi Sistemi ve Yatay-Dikey Geçişler
1. Mesleki ve teknik eğitimde modüler sisteme geçilmesine rağmen hâlen sınıf geçme
sistemi uygulanmaktadır. Bu konuda Millî Eğitim Şûra Kararları uygulanmalıdır.