Page 34 - My Project1

Basic HTML Version

30
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
2. Yatay ve dikey geçişlerin önündeki engelleri kaldırmak için Rehberlik-Kredi-Elektronik
Portfolyo sistemi yardımıyla akademik (genel)-mesleki-iş yeri tabanlı öğrenme sistemleri
arasında geçiş kolaylaştırılmalı ve teşvik edilmelidir.
3. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin dikey geçiş kontenjanları artırılmalı, meslek
yüksekokullarına beceri ağırlıklı sınavla öğrenci alınmalıdır.
4. Meslek yüksekokullarının eğitim kalitesini artırmak için sınav sistemi ile öğrenci alımı
sağlanmalıdır.
E. Kalite Güvencesi
1. Kalite güvence sistemi henüz tam oluşturulmamasına karşılık mesleki ve teknik eğitimin
kalite güvencesini sağlama yönünde Mesleki Yeterlilik Kurumuna (MYK) kanuni görevler
verilmiştir.
2. Sistemin tam olarak kurulup yaygınlaştırılması için işçi, işveren kuruluşları, meslek
kuruluşları ve STK’lara ölçme ve değerlendirme merkezleri kurmaları konusunda büyük
sorumluluk düşmektedir.
3. Mesleki ve teknik eğitimin dışında kalan yeterliliklerin kalite güvencesinin üçüncü göz
tarafından sağlanması için MEB ve YÖK’ün gerekli yapıyı kurup işletmeleri gerekmektedir.
4. Kurumlar, değerlendirme ve denetleme işlerini kendi başlarına yapmak istiyor; ancak
kalite güvencesinde değerlendirmeler iki paralel yapıda gerçekleştirilmelidir: 1. İç
değerlendirme (iç doğrulama) 2. Dış değerlendirme (denetleme). Bu değerlendirmeler
sürekli ve döngüsel bir yapıdadır. Sayıştay tarafından mali dış denetleme yapılmakla
birlikte, bu denetleme kalite güvencesi için yeterli değildir. Kalite, performans odaklı ve
hizmet alan tarafların ağırlıklı olarak temsil edildiği dış değerlendirme için gerekli yasal
düzenlemeler yapılmalıdır.
5. Türkiye’demesleki ve teknik eğitimyeterliliklerinin kalite güvencesinde 2Kasım2011 tarihli
665 sayılı KHK ile 5544 sayılı MYK Kanunu değiştirilmiş ve Ulusal Yeterlilik Çerçevesini
(UYÇ) oluşturmak ve geliştirmekle MYK görevli ve sorumlu kılınmıştır. Türkiye Yeterlilik
Çerçevesi (TYÇ) olarak; Avrupa Yeterlilik Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu söz konusu
çerçevenin oluşturulmasına ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar MEB, YÖK, MYK ve ilgili
paydaşlarla birlikte hazırlanacak, Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenecektir. 2 yıl içinde bu
kanunun muhatabı olan tüm paydaşların uygulamayı tamamlaması hedeflenmelidir.
6. MYK sektörler tarafından kurulan ve kurulacak uluslararası akreditasyona sahip ölçme
değerlendirme ve belgelendirme merkezlerini (Voc-Test) yetkilendirmek suretiyle
eğitim çıktısının yeterliliğini ölçmeye ve değerlendirmeye başlamıştır. Aynı şekilde mesleki
ve teknik eğitim kurum ve kuruluşlarının akreditasyon çalışmalarına başlanacaktır.