Page 189 - My Project1

Basic HTML Version

185
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
yapar. Avustralya’da standartlar, farklı kurumların sorumluluğundadır. Akademik standartlar
söz konusu olunca üçüncü basamak eğitim kurumları, mesleki standartlar söz konusu olunca
meslek örgütleri ve bağımsız meslekler için de Industry Skills Council (ISC) sorumludur.
Avusturya’da standartlar üniversitelere aittir. Bu durum üniversitelere non-formal ve infor-
mal öğrenme sonuçlarının tanınması için bir sistem geliştirmek üzere yapılan görüşmelerde
güçlü bir konum vermektedir. Üstelik her bir kurum, kendi standartlarından sorumludur.
Kore’de, Ministry of Education and Development of Human Resources akademik standart-
lardan sorumlu bakanlıktır. Ministry of Labour mesleki yeterliliklerden sorumludur. Özel ye-
terlik belgelerine karşılık gelen standartları özel organizasyonlar kontrol etmektedir. İzlanda’
da akademik standartlar Eğitim Bakanlığının sorumluluğudur. Mesleki standartlar meslek
gruplarının sorumluluğudur. Aynı durum İrlanda ve Hollanda için de geçerlidir. Macaristan’da
Skills Chambers (meslek odaları) mesleki sektörlerde istihdam için standartları denetler.
Akademik standartlardan ve bazı meslek standartlarından Eğitim Bakanlığı sorumludur.
Slovenya’da akademik standartlarla ilgili olarak karar verme özgürlüğü vardır.
BÖLÜM 4
TÜRKİYE İÇİN ÖNERİLER
Türkiye’de non-formal ve informal öğrenme konusunda yapılan çalışmalar yenidir. Bu bağ-
lamda 2009 yılında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ve Avrupa Komisyonu Eğitim ve Kültür
Genel Müdürlüğü tarafından “Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Türkiye’de İnformal Öğ-
renme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık Oluşturma Projesi” kapsamında
bir konferans düzenlenmiş ve konferansta sunulan bildiriler, Bildiri Kitabında
39
yayınlanmıştır.
Hayat Boyu Öğrenim Kapsamında İnformal Öğrenme, İnformal Öğrenme ve Belgelendir-
me, Mesleki Eğitimde İnformal Öğrenme ve Yaygın Eğitim ile İnformal Öğrenme Arasındaki
İlişki olmak üzere 4 bölümden oluşan bildiri kitabı, bu alanda yapılan en önemli çalışmadır.
Ancak Türk eğitim sisteminde meydana gelen değişiklikler ve yeni yaklaşımlar, demografik ve
ekonomik yapı, dünya ile entegrasyon süreci gibi unsurlar, yeni sorunları ve çözüm yollarını
gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’deki non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının
tanınması ile ilgili olarak şunlar önerilebilir:
1- Formal, non-formal ve informal öğrenme kavramlarının tanımı ve kapsamı gelişmiş ül-
kelerdeki kavramlar ve uygulamalar dikkate alınarak yeniden belirlenmeli ve kavramsal
birliktelik oluşturulmalıdır.
2- Hayat boyu öğrenme kapsamında non-formal ve informal öğrenmeyle ilgili olarak en-
formasyon, danışma ve rehberlik hizmeti sağlamaya ve toplumsal farkındalık oluştur-
maya yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
3- Ulusal ve uluslararası rekabet, iş piyasası, insan sermayesi ve istihdam oranı ve demog-
rafik yapı gibi unsurlar dikkate alınarak hayat boyu öğrenme öncelikleri tanımlanmalı-
dır.
39 “Hayat Boyu Öğrenme kapsamında Türkiyede İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık
Oluşturma” Projesi Bildiri Kitabı, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 2009, Ankara.