Page 187 - My Project1

Basic HTML Version

183
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
En çok sayıda ve çeşitlilikteki yöntem, İskoçya’da kullanılmaktadır. Geleneksel yöntemlerin
yanında daha az geleneksel olanlar yer almaktadır. Daha az geleneksel olanlar: simülasyon,
uygulama gözlemi, öğrenme sonuçlarının haritalanması (bir tür portfolyo veya beceri pasa-
portu), profil (kısa biyografi), özgeçmiş (CV), öğrenme portfolyoları, belgeli gönüllü aktivite,
isteğe bağlı ölçme-değerlendirme (sınav veya ödev), yapılandırılmış görüşme, sözlü ölçme-
değerlendirme ve kişisel projeler.
Slovenya’da öğrenme portfolyosu; edinilen bilgiyi, becerileri ve yetkinlikleri kaydetmek için
kullanılır. Adaylar bir danışmandan yardım alır ve bunun ardından sınava girer. Yapılan sınav,
portfolyoda açık olmayan bilgi ve becerileri test eder. Uygulamalar çeşitlilik gösterirken sı-
navlar sözlü veya yazılı olabilir. Uygulamalar, tartışma, akıl yürütme, görüşme, belgeye dayalı
akıl yürütme, ürün değerlendirmesi, uygulamalı testler, gösteri, simülasyon veya rol oynama
gibi tekniklerden oluşur.
İrlanda’da ölçme-değerlendirmeyi yapan kuruma veya amaca göre çeşitli uygulamalar vardır.
Tam bir yetkinlik belgesi için adayın ilgili bilgi, beceri ve yetkinlik standartlarına ulaştığını gös-
termesi gerekmektedir.
Avustralya’da da çeşitli uygulamalar vardır ve bunlar ölçme-değerlendirme yapan kurumlar
tarafından belirlenir. Uygulanan üç ana yöntem şunlardır: gözlem, görüşme ve portfolyo.
Norveç ise tanıma işleminin başlangıcında işe dayalı yeterlik pasaportunun kullanılmasının
zaman ve paradan tasarruf sağladığını vurgulamaktadır. Bu durum, işverenlerle daha iyi ileti-
şim ve müzakerelere yol açmakta ve sonuç olarak değerlendirmecilere yardımcı olmaktadır.
Bu pasaport, işverenlerle tartışıldıktan sonra ortak olarak imzalanmaktadır. Bunun dışında
tartışma, fotoğraflı öğrenme portfolyoları ve mesleki testler de uygulanmaktadır.
Belçika’da üçüncü basamak eğitimde iki aşamalı bir işlem vardır: portfolyo kullanarak baş-
langıç ölçme-değerlendirmesi ve sonraki gerçek durumda yapılan ölçme-değerlendirme. İlk
aşamanın başarı ile tamamlanması ön koşuldur. Belçika’da sosyo-kültürel alandaki yetişkin
öğrenme programlarının ölçme-değerlendirmesi yapılmaz ve belge de verilmez. Bu proble-
mi Centro de Investigação em Sociologia Económica e das Organizações (Socius) araştırma
merkezi sertifika vererek çözmektedir.
Güney Afrika’da ölçme-değerlendirme kaynakları portfolyo, yayınlar, referanslar ve çeşitli
ispat ve delillerdir. Ancak çok açık ve dinamik bir sistemde bu yöntemler sadece örnekler
olarak görülmelidir. Asıl olan, ölçme-değerlendirme işlemlerinin adaletli, geçerli, güvenilir,
işe yarar olmasıdır.
İtalya’da kullanılan ana ölçme-değerlendirme yöntemleri, az veya çok yapılandırılmış görüş-
meler ve kişisel özelliklerle ilgili self-assesment yöntemleridir.
Yunanistan’da modern dillerde yapılan ölçme-değerlendirme yazılı ve sözlü sınavlara dayalı-
dır. Teknik becerileri ölçmek için görüşme ve gözlem kullanılmaktadır.
Danimarka’daki yeni yasa çerçevesine göre yapılan ölçme-değerlendirme işleminde kullanı-
lan araçlar, yöntemler ve süreçler güven vermeli, şeffaf olmalı ve kaydedilmelidir.
Şili ilk pilot projesini 2005 yılında başlatmıştır. Akademik bilgiden çok mesleki beceriler ölç-
me-değerlendirmenin esasını oluşturmaktadır. Ölçme-değerlendirme işlemi kronolojik bir