Page 185 - My Project1

Basic HTML Version

181
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
Uygunluk Kriteri
Bir tanıma işlemi için bazı ülkeler ön şartlar koymaktadır. Bundan dolayı tanıma sistemleri
çeşitlilik göstermektedir. Tanıma işlemi hemen hemen herkese açıktır fakat uygunluk kri-
terleri vardır. Uygunluk kriterleri de çok çeşitlidir. Hizmet ve tecrübenin uzunluğu önemli
olmasına rağmen, adayların tanınma istediği alanın mesleki yapısı, en önemlisidir. Bu durum
öğrenme sonuçlarını kullanan sistemlerde şaşırtıcı değildir ancak daha çok bilgi, beceri ve
yetkinlik biriktirme işlemi ölçme amaçlı kullanılmaktadır. Bu uygunluk kriterleri, bir tür ön
seçim olarak dikkate alınmalıdır ve bu uygunluk kriterlerinin, adayların ekonomisi hesaba
katılarak tanınma işleminin ilk aşaması olarak uygulanması gerekmektedir.
İsviçre’de uygunluk kriterleri çok açıktır: adayların tanınma başvurusu yaptığı alanda en az 5
yıllık tecrübeye sahip olması gerekir. Çek Cumhuriyeti de aynı yaklaşımı benimsemiştir ve bu
durumu adayların motivasyonu ile ilişkilendirmektedir. Norveç’te insanlar öğrenme sonuç-
larının tanınması hakkına sahiptir ve 19 kontluk, yetişkinlerin istemesi durumunda tanınma
işlemini uygulamak zorundadır. Ancak, tanınan non-formal ve informal öğrenme sonuçlarına
dayalı olarak üniversiteye giriş için adayın yirmibeş yaş üzerinde olması gerekir. İspanya’da
uyguladığı testler için yaş şartı koymuştur. Örneğin yüksek düzey eğitime girmek için adayla-
rın alanlarında tam bir yılı doldurmuş olması ve en az ondokuz yaşında olması gerekir veya
teknik yeterlik belgesi varsa onsekiz yaşında olmalıdır. Ortaöğretim düzeyinde ise en az bir
yıllık iş tecrübesi ve yaşın en az onyedi olması gerekir. İspanya’ da mesleki yeterlik belgesi için
de yaş şartı vardır ve ek olarak iki yıllık iş tecrübesi aranmaktadır. Adayların kendi alanlarında
mesleki eğitim aldıklarını göstermesi gerekir. Tanınmaya dayalı olarak üniversiteye girmek
için yirmibeş yaş üzerinde olmalıdır. Yunanistan’da ülkedeki öğrencilerin veya işçilerin yeni
bilgi ve iletişim teknolojisi veya modern dillerde test alabilmeleri için adayların Avrupa vatan-
daşı olması şarttır. Yetişkin eğitimi uygunluk durumu normal dokuz yıllık zorunlu eğitimi ta-
mamlamış olma şartına bağlı değildir. Slovenya’da NVQ için adayların onsekiz yaşına ulaşmış
olması gerekir ve muafiyete tabidirler. Örneğin master craftsman unvanı için 3 yıllık tecrübe
gerekir fakat kriter özel programlar ve yeterliklere göre çeşitlilik göstermektedir. Ticaret
ve Sanayi Odalarına göre adayların 35-50 yaş arasında 10 yıllık tecrübeye sahip olması ge-
rekir. Meksika’da yaş kriterleri, non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasında
yer alan CONOCER tarafından mesleki yeterlik ölçme-değerlendirme işlemi dışında tüm
alt sistemler için kullanılmaktadır. Avusturya’da Life Asset Portfolio (LAP) almak isteyenler
onsekiz yaşında ve alanıyla ilgili pratik mesleki tecrübeye sahip olmalıdırlar. Gerekli deliller
her zaman ilgili alandaki hizmetin uzunluğu ile ilgilidir ve mühendis diploması için en az üç
yıl, uzmanlar için ise en az 6 yıllık tecrübe şartı vardır. General university entrance certifica-
te-Studienberechtigungsprüfung (SBP) üniversite giriş sınavına katılmak isteyenlerin yirmiiki
yaşında olması gerekirken, 4 yıllık eğitimi olanlar yirmi yaşında olmalıdır.
Tam tersine birkaç ülke, öğrenme sürecindeki girdilerden çok öğrenme çıktıları ilkesine göre
hareket etmektedir. Hollanda’da 2-3 yıllık mesleki tecrübe şartı isteyen Amsterdam okulun-
dan başka, uygunluk kriteri talep eden kurum yoktur. Birleşik Krallıkta da hiç formal koşul
konulmamıştır. Fakat kurumların, öğrenme sonuçlarını iyi bir şekilde kullanıma koyabilecek-
lerinden emin olmaları gerekir.
Ayrıca yukarıda verilen iki yaklaşımın tam ortasında duran veya değişik uygulamalar yapan
ülkeler de vardır. Danimarka’da uygunluk kriterleri evrensel olarak uygulanan kriterlerden