Page 183 - My Project1

Basic HTML Version

179
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
si- National Skills Authority (NSA) ve Beceri Eğitim Öğretim Otoriteleri- Skills Education
Training Authorities (SETA). Ayrıca iş piyasası oyuncuları, girişimciler, ilgi grupları, öğrenme/
tanıma sağlayıcılar ve kamuya ait olmayan dernekler de bu gruptandırlar.
Macaristan, Norveç, İtalya, Kore, İspanya ve Slovenya’da denetim sorumluluğu merkezidir.
Sadece Slovenya’da sosyal ortaklar birkaç sorumluluğa sahiptir. Sorumluluk, özellikle Çalışma
Bakanlığı tarafından çıkarılan kanunların belirleyici olduğu yerlerde kamu otoritesine aittir.
Danimarka’da, ortaöğretim sonrası eğitim-öğretimle ilgili olarak kamu sektörünün en önem-
li rolü, ölçme-değerlendirme işlemlerini gerçekleştiren kurumların denetimidir. İngiltere’de
de başlıca rol endüstri sektörüne aittir.
Kanada’da ise durum son zamanlarda önemli ölçüde değişmiştir. PLAR başlatıldığında kamu
otoritesi ana sorumlu iken, şimdi sorumluluğun paylaşıldığı bir model bulunmaktadır ve tüm
bölgelerin sorumluluğu PLAR’a verilmiştir. Ortaöğretim ve kolej düzeylerindeki PLAR ak-
tiviteleri merkezi değildir ama yasal ve düzenleyici bir çerçeve altında işlemektedir. Hâlbuki
bu aktivite alanında üniversiteler otonomdur.
Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasının özel sektöre ne ölçüde açık
olduğu konusu çeşitlilik göstermektedir. Güney Afrika’da ölçme-değerlendirme alanında
birkaç özel insiyatif vardır. İsviçre’de özel kurumlar özellikle beceri yönlendirmede önemli
role sahiptir. Fakat bu istisnai bir durumdur ve maliyet problemleri ile ilgilidir. Hollanda’da
non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması için kursları takip etmenin mümkün
olduğu özel kurumlar daha pahalıdır. Çünkü bu kurumlar kendilerinin sağladığı eğitimi tanım-
lamaktadırlar. Bu durum denetim sorununu ortaya çıkarmaktadır ve bu sistemin istismar
potansiyeli vardır. Çünkü bu eğitimi sağlayanlar zorunlu ileri eğitimde ısrar etmekteler ve
kendileri de ölçme-değerlendirmeden sorumludurlar.
Enformasyon, Danışma ve Rehberlik
Birçok alanda olduğu gibi, enformasyon ve rehberlik hizmetlerine kolay erişimin oluşu çok
önemlidir. Bazı ülkeler özel kurumlar oluşturmuştur. Çek Cumhuriyeti’nde National Ins-
titute of Technical and Vacational Education (NUOV) ülkede aktif olan uzman ağlarının
geliştirilmesini koordine etmeden sorumludur. Medya kullanımı yanında web siteleri de ku-
rulmuştur. Hollanda’da non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması ve genelde
öğrenme politikaları ile ilgili enformasyonun etkili dağıtımı için 20 kadar bölgesel öğrenme
ve çalışma masası kurulmuştur. Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Knowledge
Centre, diğer fonksiyonlarının yanında iki ayda bir çıkardığı incelemeler, raporlar ve akade-
mik yayınlarla, 2002 yılından beri verdiği EVC etiketli ödüller (EVC Encouragement Prize),
yuvarlak masa toplantıları ve web sitelerle enformasyon paylaşımını sağlamaktadır. Broşürler,
reklamlar, filmler, posterler ve en iyi uygulamalarla ilgili bilgiler yayınlanmaktadır.
Avustralya’da Victoria’da tanınmayı desteklemek ve öğrencilere bilgi sağlamak için 13 beceri
mağazası kurulmuştur. Güney Avustralya’da Skill Recognition Support Services Unit göç-
menlere enformasyon ve yardım sağlamaktadır ve Department of Immigration and Mul-
ticultural Affairs (DIMA) ile Department of Further Education, Employment, Science and
Technology (DFEEST) faaliyetlerini koordine ederek bakanlıklar arası role sahiptir. Avus-
tralya hükûmeti değerlendiriciler ve ölçme-değerlendirme işlem yöneticileri için rehberler
çıkarmıştır.