Page 181 - My Project1

Basic HTML Version

177
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
belgeleri almak mümkün olmaktadır. Adaylar bir giriş sınavı almakta ve ön koşul, önceki
mesleki eğitimi tamamlamış olmalarıdır. Kesin yeterlikleri ve istihdam dönemleri hesaba katı-
labilir. Bu yaklaşım Federal Agency for Employment tarafından geniş ölçüde benimsenmiştir
ve sistemin başarı oranı oldukça yüksektir (2000 yılından beri %80-90).
Tanınma işlemi bilgisayar alanında ayrıca sürekli eğitimde de kullanılmaktadır. Aslında bu
alandaki çok fazla olan iş arzı ve pek çok farklı yeterliklere atfedilen karmaşıklık dikkate
alınmalıdır. Bundan dolayı Almanya, bilgisayar bilim adamı mesleğini ve bu mesleğe girişi
organize etmiştir. Yeterlikler reforme edilmiş ve kredi transferi organize edilmiştir. Özellikle
kişi, eğer yeni bilgi ve iletişim teknolojisi alanında en az dört yıl tecrübeye sahip olduğunu
resmÎ olarak belgelendirirse, bu mesleğe başka bir meslekten geçiş yapabilmektedir. Genel
olarak bu durum, bir muafiyet mekanizmasına karşılık gelmektedir. Son olarak tanınma işi
2003 yılından beri bazı öğrencilerin mesleki eğitim modüllerini elde etmelerini mümkün
kılmaktadır.
Almanya’da beceri profili (ProfilPASS ) uygulaması vardır ve bu, öğrenme portfolyosunun
çok ayrıntılı bir versiyonudur. Formal öğrenme ve istihdam sistemlerinde kullanılmaz. Bura-
da amaç, beceri profillerini geliştirmekte olan insanlara, kendi yetenek ve becerilerini takdir
etmelerine yardımcı olmaktır. Bu durumda self-assesment formundan başka bir ölçme-de-
ğerlendirme işlemi yoktur.
Avusturya’da da non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması formal öğrenme
periyodunu bypass ederek uygulanmaktadır. Burada uygun adaylar tecrübeye dayalı olan
ve “Final Mesleki Çıraklık Sınavı” (LAP) adı verilen bir sınava girerler. Ortaöğretim sonrası
eğitimi terk edenlere non-formal öğrenme olarak sınıflandırılan 26 haftalık bir kurs aldıktan
sonra diploma verilir. Son olarak, belirli şartlar altında, özellikle üç yıllık uygulamalı mesleki
tecrübeye sahipseler adaylara “mühendis” unvanı verilir. 2002 yılından beri Master Crafts-
man unvanı vermek için modüler kurslar yapılmaktadır.
Belçika’da en önemli gelişme, mesleki yeterlik belgesi veya tecrübe sertifikası ile ilgili olmuş-
tur. Burada amaç, iş piyasasındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerde arz ve talebi eşleştirmektir.
Tecrübe sertifikası hükûmetin verdiği resmî bir belgedir ve işverenler tarafından genellikle
tanınmaktadır. Bu belge iş arayan kişilerin becerileri ve öğrenme sonuçlarını tanımlamakta-
dır. Belçika’da bir başka uygulama da Public Department for Employment and Vocational
Training elektronik portfolyosudur. 14-18 yaş arası genç insanlara yetenekleri, dil becerileri,
anahtar yetkinlikler ve ilgileri ile ilgili bilgileri içermektedir. Europass gibi AB insiyatiflerinin
ekidir.
Güney Afrika’da ilke olarak tüm eğitim ve öğretim kurumları, non-formal ve informal öğ-
renme sonuçlarının tanınması için programlar ve prosedürler oluşturmak durumundadırlar.
Uygulamada sınırlı sayıda üçüncü basamak eğitim kurumu ve özel eğitim sağlayıcılar bunu
yapmışlardır. 2002 yılında başlatılan the Manufacturing, Engineering and Related Services
Skills Education and Training Authority (merSETA) projesi non-formal ve informal öğrenme
sonuçlarının tanınması ile ilgili kapsamlı bir bakış açısı getirmektedir. Burada kobiler (SME)
üzerinde durulmakta ve karşılaşılan problemler genel olarak insan sermayesinin gelişmesin-
deki ve özel olarak da non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasındaki zorluk-
lar olarak verilmektedir.