Page 180 - My Project1

Basic HTML Version

176
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
önemli faktörlerdir. Bu genel şartlar içinde, üçüncü basamak eğitim ve mesleki eğitim, ulusal
gelişim amaçları ile tutarlı insan sermayesi birikimi ve kayıt düzeyleri dikkate alındığında,
özel öneme sahiptir. Birçok ülke ortaöğretim sonrası eğitimi tamamlamak için kayıt yaptıran
öğrencilerin sayısındaki azalmayı düzenlemek amacıyla, üçüncü basamak eğitim sistemlerini
kullanmaktadırlar. Genel olarak ifade etmek gerekirse üçüncü basamak eğitim kurumları,
demografik ters dönüşü, non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasını, gele-
neksel öğrenci kaynağının sayı bakımından azalması ve yeni öğrencileri çekememesi prob-
lemlerinin üstesinden gelmede olumlu bir araç olarak görülmektedir.
Genel olarak ifade etmek gerekirse, non-formal ve informal öğrenme ve hayat boyu öğren-
me sonuçlarının tanınmasında politik sistem, konudan uzak değildir. Federal, bölgesel, eyalet,
kanton, kontluk veya belediye düzeylerinde yer alan farklı rollerin değerlendirilmesinde, ne-
rede ve hangi düzeyde karar verme, özellikle non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının
tanınması işleminin yürüdüğünü tam olarak kavramak için gereklidir.
Bağlamsal açıdan formal eğitim-öğretim sistemde, modüler programların var olması, non-
formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması ile ilgilidir. Standartların varlığı non-
formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasında dikkate alınmalıdır. Ulusal yeterlilik
çerçevesinin olması, bu tanınma sürecine fayda sağlarken, bu çerçevenin olması tek başına
ne yeterli ne de gereklidir. Ancak birçok ülke non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının
tanınması işlemini güçlendirmede, ulusal yeterlikler çerçevesinin olmasını önemli görmekte-
dir. Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması sürecinde doğal alıcı olarak iş
piyasasının rolüne daha önce dikkat çekilmişti. Bu bakımdan tanınma sürecini iş piyasasının
desteklemesi doğaldır.
Bölüm 3
Uygulamalar Ve İşlemler
Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması kavramı yeni bir konudur ve bu
nedenle birçok ulusal uygulama arasından bir örneği seçmek zordur. İspanya’da non-formal
ve informal öğrenme sonuçlarının bugünkü gibi tanınması ile en fazla ilgili olan yeterlilik bel-
geleri, zorunlu ortaöğretim diploması ve mesleki eğitim yeterlik belgeleridir.
Birincisi ve en önemlisi, mesleki çıraklığın sonunda, dışarıdan öğrenci sınavı yani Externenp-
rüfung vardır. Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarına göre kabul edilen adaylar, ders-
lere katılmadan sınava girebilirler. Bu sınavlara giren aday sayısı 2000 yılında 20.700 iken,
2005 yılında 29.600 olmuştur.
Ayrıca ileri seviye eğitim de vardır. Burada da tanınma söz konusudur ve kabul işlemi, aday-
ların kayıt yaptırmadan önce, minimum düzeyde uygulama tecrübesine sahip olmasını şart
koşan düzenlemedeki uygunluk mekanizmasına dayanır.
Almanya‘da endüstride ve ticarette 53 farlı kurs düzenlenmektedir. Ancak, kayıt oranla-
rı azalmaktadır. 1995 yılında ileri eğitim sınavını 157.500 aday alırken, 2005 yılında sadece
12.5000 aday almıştır. 1972 yılından beri rehabilitasyon kursları sayesinde mesleki eğitim