Page 179 - My Project1

Basic HTML Version

175
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması ile iş piyasasını birbirine bağlayan
bir başka nokta da belirli düzenli mesleklere girişin sertifikalandırılmış bir beceriye bağlı ol-
masıdır. Tanınma ile böyle bir mesleği uygulamaya çok istekli olanların öğrenme sonuçlarını
sertifikalandırmak mümkün olacaktır. En son rakamlara göre Kanada’da düzenli meslekler,
çalışan nüfusun sadece %15’ini temsil etmektedir. Bu durumda, öğrenme sonuçlarının tanın-
ması, eğer onaylanmış bir belgeye götürürse, önemli ölçüde güçlükleri çözmeye yardımcı
olabilir.
İnsan Sermayesinin Niteliği
Birçok ülke anahtar yetkinlikler ile ilgili resmî politikalar kabul etmiştir. Bu yetkinliklerin bazı-
ları formal eğitim-öğretim sistemi dışında edinilebilir. İrlanda’da okur-yazarlık, takım çalışması,
iletişim, problem çözme, yenilik ve yaratıcılık National Skills Strategy’de belirlenen yetkinlik-
ler arasındadır.
Prodüktivite birçok ülkede bir sorundur ama çok az dikkat çekmektedir. Macaristan orta-
lama çalışma saatinin yüksek olduğunu öte yandan prodüktivitenin yeterince yüksek olma-
dığını ifade etmektedir. Doğal olarak bu durum uluslararası rekabette bir endişe kaynağıdır.
Birleşik Krallık istihdam oranının yüksek olduğunu ama prodüktivitenin düşük kaldığını rapor
etmektedir. Şili’de formal eğitim ve öğretim sektörüne katılım iş piyasasına katılımı şartlan-
dırmaktadır; sadece temel eğitim alan insanların %40 kadarı iş piyasasında aktif durumdadır.
Eğitimlilerin durumunda bu katılım %80’e varmaktadır.
Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması, genel olarak nüfusun tüm düzey-
leri için faydalı bulunmaktadır. Fakat buna rağmen, birçok ülke bu yaklaşımı, toplum içinde
bulunan fazla bilgi, beceri ve yetkinlikten yoksun veya tanınmış bilgi, beceri ve yetkinliği ol-
mayan ve özellikle mesleki olarak zayıf olan veya sosyal dışlanmışlık içinde bulunan belirli
grupların karşılaştığı sorunları çözmede kullanma konusu üzerinde durmaktadır. Birçok ülke
bu grupları risk altında bulunan gruplar olarak tanımlamakta ve bunlara yönelik politikalar
az veya çok öğrenme sonuçlarının tanınmasına dayanmaktadır. Birçok ülke, yetersiz okuma
yazma düzeyi olan insanlara yardım etmek için çaba göstermektedir. Kanada dil yeterliliğini
güçlendirmek için çalışmakta, Danimarka ise Danimarkaca öğretiminin artırılması için pek
çok öncelik kullanmaktadır. Avusturya, sığınmacılar için Almanca kursları düzenlemektedir.
Formal Eğitim ve Öğretim Sistemi
Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınmasında, formal eğitim ve öğretim sis-
temi bir başka önemli konudur. Formal eğitim, standartları ve ölçme-değerlendirme yön-
temleri bakımından, non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanınması için bir sistem
oluşturma sürecinde sürekli bir referans noktası olarak alınmaktadır. Ayrıca, non-formal ve
informal öğrenme sonuçlarının tanınması, hayat boyu öğrenme sisteminin bir parçası olarak
da görülmektedir. Üstelik tüm ülkeler hayat boyu öğrenme ile ilgili politik duruş geliştirmiş-
lerdir.
Formal öğrenme sistemi ve bu sistemde yer alanların sosyolojik yapısı, non-formal ve in-
formal öğrenme sonuçlarının tanınması için yapılacak hazırlıklarda dikkate alınması gereken