Page 177 - My Project1

Basic HTML Version

173
Non-Formal ve İnformal Öğrenme
sosyal, vatandaşlıkla veya istihdamla ilgili bir perspektifle, bilgi, beceri ve yeterlikleri geliştir-
me amacıyla, hayat boyu üstlenilen öğrenme etkinliği” olarak tanımlanmaktadır. Non-formal
öğrenme ise “bir eğitim veya yetiştirme kurumunca sağlanmayan ve bu nedenle de sonu-
cunda sertifika söz konusu olmayan”, bununla birlikte öğrenme hedefleri, zamanı ve desteği
bakımından planlı ve öğrenen açısından amaçlı öğrenme olarak tanımlanmaktadır
35
.
27 Haziran 2002 tarihli “Hayat Boyu Öğrenme İlke Kararı”nda
36
Avrupa Birliği Konseyi “ha-
yat boyu öğrenmenin; bütün formal, non-formal ve informal öğrenme yelpazesini kapsaya-
rak, okul öncesi yaştan emeklilik sonrasına uzanan süreçteki öğrenmeyi içermesi gerektiğini
vurgulamaktadır.
Bölüm 2
Non-Formal ve İnformal Öğrenme Sonuçlarının Tanınması
37
Avrupa Birliği Konseyi, hayat boyu öğrenmenin, bütün formal, non-formal ve informal öğ-
renmeyi ele alırken okul öncesi yaştan, emeklilik sonrasını da kapsayan tüm süreçte öğren-
meyi içermesi gerektiğini vurgulamaktadır
38
. Ulusal veya bölgesel bağlam, demografik yapı,
iş piyasası, insan sermayesinin niteliği ve formal eğitim ve öğretim sistemleri non-formal ve
informal öğrenme sonuçlarının tanınmasında etkili olan bağlamlardır.
Ulusal veya Bölgesel Bağlam
Norveç’in 2008 sonunda meydana gelen krizden neden diğer ülkeler gibi etkilenmediği-
nin bilinmesi önemlidir. Norveç’in, insan sermayesine dayanan ve buna bağlı gelişen, doğal
kaynaklara sahip bir ekonomisi vardır. Non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanın-
ması için bir sistemin sürdürülebilirliği ve buna bağlı olarak finansal destek, genel ekonomik
şartlarla çok bağlantılıdır. Ayrıca bir ülkeye özgü tanınma işlemlerinin tüm ülkelere adapte
edilmesi zordur. Danimarka, Şili ve Avustralya gibi bazı ülkeler yüksek istihdam oranına ve
uzun vadede düşük işsizlik oranlarına sahipken, az sayıdaki ülke bu konuda homojenlik gös-
termektedir. Bazı ülkelerdeki şehirlerde, kırsal bölgelerde ve banliyölerde yaşayan insanların
istihdamlarında dengesizlikler bulunmaktadır. Genellikle kırsal bölgelerde veya banliyölerde
işsizlik %30 düzeyine varmaktadır. Ayrıca demografik yapı, iş piyasası, insan sermayesi geli-
şimi, formal eğitim-öğretim sistemleri; non-formal ve informal öğrenme sonuçlarının tanın-
masında yapılan uygulamalar için uygun bağlam oluşturmaktadır.
35 Hans-Joachim Schild, “The White Paper on Youth and the lifelong learning strategy”, Coyote, No:6, (No-
vember 2002), s. 23.
36 Council Resolution of 27 June 2002 on lifelong learning, Official Journal of the EuropeanCommunities,
9.7.2002.
37 Bu bölüm Patrick Werquin tarafından 2010 yılında hazırlanan Recognition of Non-Formal and Informal
Learning: Country Practices adlı rapor esas alınarak ve özetlenerek hazırlanmıştır. http://www.oecd.org/
dataoecd/22/12/44600408.pdf (21.01.2012)
38 Bu bölüm Patrick Werquin tarafından 2010 yılında hazırlanan Recognition of Non-Formal and Informal
Learning: Country Practices adlı rapor esas alınarak ve özetlenerek hazırlanmıştır. http://www.oecd.org/
dataoecd/22/12/44600408.pdf (21.01.2012)