Page 176 - My Project1

Basic HTML Version

172
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Türk Millî Eğitim Sisteminde 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu Türk Millî Eğitim Siste-
minin, örgün ve yaygın eğitim olmak üzere iki ana bölümden oluştuğunu belirtmektedir.
Örgün eğitim, okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarını;
yaygın eğitim ise örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü
kapsamaktadır. 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 40. maddesinde yaygın eğitimin
kapsam, amaç ve görevleri şöyle verilmektedir
33
:
Yaygın eğitimin amacı, Millî Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, örgün
eğitim sistemine hiç girmemiş yahut yaygın eğitimin herhangi bir kademesinde bulunan veya
bu kademeden çıkmış vatandaşlara, örgün eğitimin yanında veya dışında;
1. Okuma-yazma öğretmek, eksik eğitimlerini tamamlamaları için sürekli eğitim imkânları
hazırlamak
2. Çağımızın bilimsel, teknolojik, iktisadi, sosyal ve kültürel gelişmelerine uymalarını sağlayıcı
eğitim imkânları hazırlamak
3. Millî kültür değerlerimizi koruyucu, geliştirici, tanıtıcı, benimsetici nitelikte eğitim yapmak
4. Toplu yaşama, dayanışma, yardımlaşma, birlikte çalışma ve örgütlenme anlayış ve alışkan-
lıkları kazandırmak
5. İktisadi gücün artırılması için gerekli beslenme ve sağlıklı yaşama şekil ve usullerini benim-
setmek
6. Boş zamanları iyi değerlendirme ve kullanma alışkanlıkları kazandırmak
7. Kısa süreli ve kademeli eğitim uygulayarak ekonomimizin gelişmesi doğrultusunda ve is-
tihdam politikasına uygun meslekleri edinmelerini sağlayıcı imkânlar hazırlamak
8. Çeşitli mesleklerde çalışmakta olanların hizmet içinde ve mesleklerinde gelişmeleri için
gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Bu Kanun’da yaygın eğitim, genel ve mesleki-teknik olmak üzere iki temel bölümden oluş-
maktadır. Yaygın eğitim faaliyetleri, örgün eğitim ile birbirini tamamlayacak, gereğinde aynı
vasıfları kazandırabilecek ve birbirinin her türlü imkânlarından yararlanacak biçimde bir bü-
tünlük içinde düzenlenir. Yaygın eğitim alanında görev alan resmî, özel ve gönüllü kuruluşların
çalışmaları arasındaki koordinasyon, Millî Eğitim Bakanlığınca sağlanır.
Avrupa Birliğinde Yaygın Eğitim
AB, yaygın eğitimi (non-formal öğrenmeyi) hayat boyu öğrenme ile bağlantılı olarak ele al-
maktadır. Komisyonun hazırladığı hayat boyu öğrenmeye ilişkin bu bildiri
34
, (the Communi-
cation: “Making a European area of lifelong learning a reality”), Kasım 2001’de kabul edilmiş-
tir. Bu bildiri, öğrenmenin okul öncesinden emeklilik sonrasına kadar tüm hayatı kapsaması
gerektiğini vurgulamakta ve hayat boyu öğrenmenin, formal, non-formal ve informal eğitim
etkinliklerinin hepsini kapsaması gerektiğini vurgulamaktadır. Hayat boyu öğrenme “kişisel,
34 ”Making an European Area of Lifelong Lerarning a Reality”, s. 3, 4, 33,
<http//www.kath.de/kbe/international/eu-
ropabuero/mitteilung-LLL-eng.pdf>, (25.06.2003).