Page 166 - My Project1

Basic HTML Version

162
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Dokuzuncu Kalkınma Planında mesleki yaygın eğitimde modüllü esasa dayalı sertifika prog-
ramları uygulaması geliştirilerek yaygınlaştırılmasının gerektiği, modüllü program uygulama-
sının yaygınlaştırılmasıyla bireylerin ihtiyaçları olmayan bilgileri almak zorunda bırakılmaları
veya bildiklerini tekrar etmek zorunda kalmaları önlenmek suretiyle yetişkin eğitimi prog-
ramlarının etkinliğinin artırılması gerektiği ifade edilmiştir.
İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planında da dokuz öncelik ala-
nından 4. öncelik olarak “Mesleki ve Teknik Eğitim Ortamlarının İyileştirilmesi, Eğiticilerin
Niteliğinin Artırılması ve Yeni Bir Okul Yönetim Sisteminin Tasarlanması” olarak geçmekte
ve aşağıdaki hususlara vurgu yapılmaktadır (İMEİGEP, 2010):
Mesleki ve teknik eğitim; teorik ve pratik eğitimin bir arada gerçekle tiği, pratik eğitim
ortamlarında günün ko ullarına uygun makine, teçhizat , atölye ve laboratuvar malzemelerine
ihtiyaç duyulan maliyeti yüksek bir eğitimdir. Ülkemizde mesleki ve teknik eğitimin temel sorunları
arasında; mesleki ve teknik eğitim sunan okullarda yeterli düzeyde ve günün ko ullarına cevap
verecek nitelikte donanım bulunmaması, meslek dersi öğretmenlerinin yeterli sayıda ve kalitede
hizmet içi eğitim alamaması, i letmelerde yapılan staj ve beceri eğitim etkinliklerinin amaca
uygun içerikte olmaması, özel sektörün mesleki eğitim ve öğretime yeterince katkı sağlamaması
sayılabilir
.”
Mesleki eğitimde yaşanan en önemli sorunlardan biri de yetersiz altyapı ve eski teknolo-
jidir. Ülkemizdeki orta ve yükseköğretim kademesindeki mesleki teknik eğitim kurumları
gerek altyapı, gerekse de mesleki donanım olarak büyük sıkıntılarla mücadele etmektedir.
Mesleki teknik eğitim pahalı bir eğitimdir. Bunun yanında mesleki eğitim kurumları teknoloji-
nin durmak bilmeyen ilerlemesini takip etmek zorundadır. Dijital devrimden bahsedilen bir
teknoloji dünyasında ihtiyaç duyulan nitelikli iş gücünün 60’lı yıllardan kalma klasik makine ve
teçhizatlarda yapılan eğitimle yetiştirilemeyeceği açıktır (Kıraç, 2011).
Mesleki eğitimin önemli problemlerinden biri de eğitim programları ile ilgilidir. TİSK tarafın-
dan 2004 yılında yayınlanan raporda örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim kurumlarında
uygulanan eğitim programları, bu programlarla yetiştirilen teknik iş gücü ile iş gücü piyasası-
nın ihtiyaçları arasında nitelik ve nicelik yönünden bir uyum görülmemektedir. Bu durumun
genelde mesleki eğitime olumsuz etkileri olmaktadır. İşletmelerde beceri eğitimi de belirti-
len durumdan olumsuz yönde etkilenmektedir. Hangi mesleklerin hangi seviyede yetişkinlik
gerektirdiği, eğitim talebinin örgün ve yaygın hangi eğitim kurumlarında etkili olarak karşı-
lanabileceği belirlenmelidir. Bu durum uygulanan mesleki ve teknik eğitim programlarının
yeniden tanımlanmasını gerektirecektir (Fer, 2000).
İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı hakkındaki Bakanlar Kurulu
Kararı 15 Temmuz 2010 tarih ve 27642 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak kabul edilmiştir.
Mesleki ve teknik eğitimin iş piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda verilmesi, eğitim istihdam
ilişkisinin güçlendirilmesi, hayat boyu öğrenme anlayışı içinde aktif iş gücü piyasası politikala-
rının etkin olarak uygulanması, mesleksizlik sorununun giderilerek iş gücünün istihdam edi-
lebilirliğinin artırılması için bakanlıklar, kurum ve kuruluşlar arası iş birliği ve koordinasyonun
geliştirilmesi amacıyla; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Mesleki Ye-
terlilik Kurumu (MYK) ve Türkiye İş Kurumunun katılımı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ba-