Page 164 - My Project1

Basic HTML Version

160
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Bunun yanı sıra mesleki eğitimde öğretim programlarının hazırlanmasında yerel ihtiyaçla-
rın da dikkate alınması gerektiği, mesleki eğitimin altıncı sınıftan itibaren başlaması gerek-
tiği, katsayı kısıtlamasının meslek lisesi tercihini olumsuz yönde etkilediği, günümüz mesleki
eğitim politikalarının ülkemizin sosyoekonomik yapısına uygun olmadığı, meslek liselerinde
öğretim modüllerinin zenginleştirilmesi ve yeni mesleklerin tanımlarının yapılması gerektiği,
meslek liselerinde eğitim almak isteyen öğrencilerin sınavla belirlenmesi gerektiği, mesleki
eğitimde kültür derslerinin saatlerinin azaltılarak uygulamalı derslerin sürelerinin artırılması
gerektiği, meslek liseleri ile diğer lise türleri arasında geçişlerin kolaylaştırılması gerektiği,
meslek liselerinden meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine sınavsız geçiş hakkının devam
ettirilmesinin uygun olacağı belirtilmiştir. Anketin devamındaki sorulara verilen cevaplarda
meslek lisesi mezunlarının alanları ile ilgili mühendislik gibi uzmanlık gerektiren üst eğitim
kurumlarını tercih etmeleri hâlinde ek puan almalarının uygun olacağı, ara eleman seçiminde
meslek lisesi mezunlarının tercih edilmelerinin gerektiği, mevcut durumda ara elemanlar
için mesleki eğitimin işletmeler tarafından yapıldığı, sektördeki uzmanların mesleki eğitim ile
doğrudan ilişkilendirilmeleri gerektiği, mesleki eğitimde, toplumun düşük gelirli kesimlerine
öncelik verilmesi gerektiği diğer önemli hususları oluşturmaktadır. Bunlara ilave olarak mes-
leki eğitimde kadınlara ve engellilere pozitif ayrımcılık uygulanması gerektiği, öğrenciler mes-
lek seçiminde yeterli hizmet alamadıkları, meslek sahibi kadınların işlerinde erkeklere göre
daha verimli olduğu belirtilmektedir. Mesleki eğitimde yabancı dile önem verilmesi gerektiği,
mesleki eğitimin ihtiyaçlara cevap verecek esneklikte olmadığı, meslek lisesini özendirmek
amacıyla burs verilmesinin uygun olacağı, mesleki eğitim politikalarının geliştirilmesi esnasın-
da işverenlerin görüşlerinin alınması gerektiği, yenilikçi hizmet içi eğitim alınması amacıyla
işletmelerin uygulamalı eğitim programları düzenlemesi gerektiği ifade edilmiştir (Karataş
vd., 2011).
Mesleki eğitim kurumlarındaki öğrencilerin estetik ve sanatsal yeterliliklerden mahrum ola-
rak mezun olduğu, bu yeterliliklerin geliştirilmesi amacıyla mesleki eğitim kurumlarına özgü
edebiyat, şiir, müzik, görsel sanatlar ve spor gibi alanlarda daha zengin içerikli eğitim prog-
ramlarını oluşturulması gerektiği raporda yer almaktadır (MÜSİAD sonuç raporu, 2011).
Kıraç (2011) tarafından yapılan çalışmada ülkemizde iş gücü arzı ile talebi arasında ciddi
uyumsuzlukların mevcut olduğu, bunun nedeni olarak mesleki eğitim kurumlarında uygu-
lanan eğitim programlarının olduğu, bu programlarla yetiştirilen teknik iş gücü ile iş gücü
piyasasının ihtiyaçları arasında nitelik ve nicelik yönünden bir uyum sağlanamadığı tespit edil-
miştir (Kıraç, 2011).
Türkiye’deki iş gücü arzı (mesleki ve teknik eğitim kurumları) ile talebi (sanayi sektörü) ara-
sındaki bu uyumsuzluğun yasal, yapısal, yönetsel, bölgesel, ekonomik ve sosyal özellikler gibi
birçok nedeni vardır. Sorun, ağırlıklı olarak Türk mesleki ve teknik eğitim sistemi ile işletme
yapılarına uygun bir okul-işletme modelinin seçilememesi ile ilgili görünmektedir. Dolayısıyla
sorunun aşılması için, küresel değişme ve gelişmelerin ışığında, Türk mesleki ve teknik eği-
tim sistemi ile ülkemiz endüstrisine uygun sürdürülebilir bir okul-işletme diyalog sisteminin
kurulması gerekir. Bu modelde, farklı alan ve endüstriler ile farklı mesleki ve teknik eğitim
kademelerindeki değişik ihtiyaç, misyon ve özellikler dikkate alınmalıdır. Bunun yanında, ülke-
mizdeki bölgesel gelişmişlik farklılıkları da göz önünde bulundurulmalıdır. Dolayısıyla bunun
sonucunda, Türk mesleki ve teknik eğitim sistemi için belirli bir tek okul-işletme modeli