Page 163 - My Project1

Basic HTML Version

159
Mesleki ve Teknik Eğitimin Toplumsal Algısı ve Öğrenci Profili
%39,1 ile aile büyüklerinin yer aldığı görülmektedir. Arkadaşlarının, aynı okul mezunlarının
ve öğretmenlerinin etkisiyle okullarını ve bölümlerini tercih edenlerin oranı ise oldukça dü-
şüktür (%5) (EARGED Araştırma Raporu, 2008).
EARGED Araştırma Raporuna göre öğrencilerin okul ve bölüm tercihlerinin en önemli
sebeplerinin sıralamasına bakıldığında, birinci sırada %58,1 oranla hem meslek sahibi olmak
hem de mesleklerinde bir yükseköğretim kurumuna devam etmek istemeleri, ikinci sırada
ise %23,3 ile mesleki ortaöğretim mezunu olarak daha kolay iş bulacaklarını düşünmeleri yer
almaktadır. Bu sonuca göre, öğrencilerin okullarını ve bölümlerini seçerken bir meslek sahibi
olmaktan çok daha fazla meslekleriyle ilgili bir yükseköğretim kurumuna devam etmeyi dü-
şündükleri anlaşılmaktadır (EARGED Araştırma Raporu, 2008).
Endüstri meslek liseleri ve teknik lise öğrencilerinin dört yıllık bir yükseköğretim kurumunu
ne derecede kazanabileceklerine ilişkin öğrencilerle okul yöneticileri ve öğretmenlerinin
ankete verdikleri cevaplar değerlendirildiğinde, dört yıllık bir yükseköğretim kurumunu
endüstri meslek liseleri ve teknik lise öğrencilerinin %44,8’i “Az”, %25,1’i “Çok”, %11,1’i
“Tamamen” düzeyinde kazanabileceğini düşünürken, %15,8’i ise “Hiç” kazanamayacağını dü-
şünmektedir. Aynı konuda yönetici ve öğretmenlerin %54,3’ü “Az” düzeyinde öğrencilerin
kazanabilme ihtimalleri olduğunu, %41,9’u ise kazanabilme ihtimallerinin “Hiç” olmadığını
düşünmektedirler.
ÖSYM verileri incelendiğinde uzun yıllardır tüm mesleki eğitim liselerinin ÖYS veya yeni
adıyla LYS sınavlarında en düşük başarıya sahip oldukları görülür. Üniversiteye yerleşme
oranlarında mesleki eğitim liseleri, fen, Anadolu ve genel liselerden daha sonra gelmektedir.
3. Mesleki ve Teknik Eğitim Algısı
3. 1. İş Piyasası ve İşveren Tarafından Mesleki Eğitim Algısı
Mesleki eğitimin önemli paydaşlarından biri işverenlerdir. Bu bakımdan yeniden yapılanma
sürecine işverenlerin görüşleri ve katkıları sorunların doğru çözümü için son derece önem-
lidir. Son yıllarda işverenlerin mesleki eğitim ile ilgili sorunlara çok önemli katkılar yaptıkla-
rı, sorunların çözümü için öneriler ortaya koydukları görülmektedir. Mesleki eğitim ile ilgili
sorunlara işverenlerin de sahip çıkması çözüm üretme açısından son derece memnuniyet
verici bir gelişmedir.
MÜSİAD tarafından 2011 yılında Mesleki Eğitim Çalıştayı düzenlenmiştir. Çalıştay öncesin-
de, mesleki eğitimin tarafları olan eğitimci, öğrenci ve iş dünyasının görüşlerini toparlayarak
çalıştay katılımcıları ve kamuoyu ile paylaşmak amacıyla “Türkiye’de Mesleki Eğitime Bakış”
başlıklı anket hazırlanmış ve uygulanmıştır (Karataş vd., 2011).
Anket sonuçlarında iş piyasasınca meslek eğitiminin düşük statülü bir eğitim biçimi olarak
algılandığı, mesleki eğitimin kalitesinin yükseltilmesiyle mesleki eğitime talebin kendiliğinden
oluşacağı, ara elemanların çalışma şartları iyileştirilmesi durumunda mesleki eğitime talebin
artacağı, belirli ve uzun soluklu bir mesleki eğitim politikasının oluşturulmadığı, ailelerin ço-
cuklarını mesleki eğitime yanlış yönlendirdikleri, mesleki eğitim kurumlarındaki öğretim prog-
ramlarının iş piyasasının ihtiyaçları ile örtüşmediği, toplumun bir meslek sahibi olmak için değil,
sosyal statü ve prestij kazanmak için eğitimi tercih ettiği tespit edilmiştir (Karataş vb., 2011).