Page 161 - My Project1

Basic HTML Version

157
Mesleki ve Teknik Eğitimin Toplumsal Algısı ve Öğrenci Profili
Tablo 1.
Genel ve mesleki eğitimde öğrenci sayıları
Yıllar
Toplam Genel Orta Öğretim Mesleki ve Teknik 3/1 (%)
1997-1998 2.129.989
1.166.195
963.794
45,2
1998-1999 2.280.676
1.282.605
998.071
43,8
1999-2000 2.316.350
1.399.912
916.438
39,6
2000-2001 2.362.943
1.487.415
875.528
37,1
2001-2002 2.579.819
1.673.363
906.456
35,1
2002-2003 3.023.602
2.038.027
985.575
32,6
2003-2004 3.014.392
1.963.998
1.050.394
34,8
2004-2005 2.949.449
1.937.055
1.012.394
34,3
2005-2006 3.258.254
2.075.617
1.182.637
36,3
2006-2007 3.386.717
2.142.218
1.244.499
36,7
2007-2008 3.245.322
1.980.452
1.264.870
39,0
2008-2009 3.837.164
2.271.900
1.565.264
40,8
2009-2010 4.240.139
2.420.691
1.819.448
42,9
2010-2011 4.748.610
2.676.123
2.072.487
43,6
Eğitim istatistikleri incelendiğinde 2003-2004 öğretim yılı ile birlikte mesleki ve teknik eğiti-
me ilginin arttığı görülmektedir. 2002-2003 eğitim öğretim yılında mesleki eğitimin toplam
orta öğretimdeki oranı %32,6 iken 2010-2011 eğitim öğretim yılında mesleki eğitim öğren-
cilerinin genel eğitim öğrencilerine oranı %43,6’ya yükselmiştir. Mesleki teknik eğitime olan
ilginin artışının temel sebebi birkaç şekilde açıklanmaktadır.
Bunlardan birisi büyüyen ekonominin iş gücüne artan talebi olarak ifade edilmektedir. Kriz
sonrası 2002-2007 yılları arasında yıllık ortalama büyüme oranı 7,3 olarak gerçekleşmiştir.
Büyüyen imalat sanayi söz konusu dönemde 727 bin ilave istihdam oluşturmuştur. Büyüme
döneminde özellikle Marmara bölgesinde meslek liselerine yoğun talep olmuş, bu talep
kapasite yetersizliğinden dolayı karşılanamamıştır (Kenar, 2010).
Mesleki ortaöğretime olan ilgi artışının bir diğer sebebi ise 2003 yılında MYO’lara sağlanan
sınavsız geçiş imkânı olduğu ifade edilmektedir. Sınavsız geçişin olumlu ve olumsuz yönleri
her zaman tartışma konusu olacak gibi görünmektedir.
Mesleki ortaöğretime olan ilgi artışının bir diğer sebebi ise hükûmet tarafından katsayı uy-
gulamasının kaldırılmasına yönelik çabalardır. Hem bu yönde hükûmetten beklentiler hem
hükûmetin çabaları hem de toplumda bu çalışmalara verilen destek mesleki ortaöğretimde
okullaşma oranında artış sağlamaktadır. 2011-2012 eğitim öğretim yılı için katsayının tama-
men kaldırılması konusunda karar alınmış olmasına rağmen, siyasilerce bu konunun tekrar
mahkemeye götürülmüş olması konunun bir süre daha sürüncemede kalacağı endişesini
oluşturmakta, az da olsa mesleki orta öğretimin tercih edilmesinde şüphelere yol açmak-
tadır.