Page 136 - My Project1

Basic HTML Version

132
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Mesleki Eğitimin Finansmanı
2000’de, Lizbon Zirvesinde, daha çok sayıda, daha iyi iş, daha büyük bir toplumsal uzlaş-
mayla, sürdürülebilir ekonomik büyümeyi gerçekleştirebilecek, bilgiye dayalı dünyanın en
rekabetçi ve dinamik ekonomisi durumuna gelmeyi hedefleyen Avrupa, 2010 yılında AB’nin
dünyada dinamizmi, rekabet gücü en yüksek bilgi toplumu olma hedefini sağlayacak, eko-
nomik ve sosyal reformları gerçekleştirme kararı almıştır. GSMH’dan eğitime ayrılan pay
Hollanda’da %4.6’ dır.
Şekil 1.
Hollanda’da Mesleki ve Teknik Eğitimin Finans Kaynakları
Kaynak:
Hollanda Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı, 2003.
Şekil 1.’de Hollanda Eğitim Bakanlığının verilerine göre mesleki ve teknik eğitim en başta
merkezî hükûmet ve yerel otoritelerce büyük oranda desteklenmektedir. Ayrıca mesleki
eğitim üzerinde, çalışanların ve halktan gönüllü katılımların destekleri de göz ardı edilme-
melidir.
Kaynaklarının Harcandığı Kalemler ve Oranları (personel, bina,
ekipman, eğitim-öğretim vb.)
Hollanda mesleki eğitimde, akademik eğitim ve uygulamalı eğitim ağırlığına göre farklılaşan
iki yol vardır. 1998 tarihli Mesleki Eğitim Kanunu bu iki yolu, mesleki eğitim kurumlarında
birleştirme eğilimindedir. Akademik eğitimin temel olduğu eğitimde, okul eğitiminin ağırlığı
%60, uygulamalı eğitimin ağırlığı %40’tır. Uygulamalı eğitimin esas olduğu çıraklık eğitiminde,
iş yerlerinde uygulamalı eğitimin ağırlığı %80, okul eğitiminin ağırlığı ise %20’dir. 2003 yılında,
mesleki eğitim sistemine dâhil olan öğrenci sayısı 423.000, iş yeri sayısı 170.000’dir.
89
Çıraklık eğitiminin ağırlık merkezi, uygulamaya dayalı niteliklerin iletilmesinde yer alır.
Eğitim tek tek mesleklere ayrılır. Mezunlar, kapsamlı iş gücüdür. Hollanda eğitim sistemi
içerisinde VBO (Voorbereidend Beroepsonderwijs) ve MAVO (Middlebaar Algemeen
Voortgezet Onderwijs) okulları hazırlayıcı mesleki eğitim kurumlarını oluşturur. Bu okullar 1992
ve sonrasında "ziraat", "ihtiyaca cevap veren meslekler","hizmet meslekleri" ve "teknik
meslekler" olarak isimlendirilen dört sektöre bölünmüştür. Ülkede ortalama 400 mesleki
eğitim türünde eğitim olanakları sağlanmaktadır. Ayrıca çıraklık eğitimi de mesleki ve
teknik eğitim kapsamında önemli bir yer tutar.
MESLEKİ EĞİTİMİN FİNANSMANI
Finansman Kaynakları ve Oranları (merkezî hükûmet, yerel yönetimler,
hane halkı (öğrenci, veli), özel sektör, STK’lar, uluslararası fonlar vb.)
2000’de, Lizbon Zirvesin e, daha çok sayıda, daha iyi iş, daha büyük bir toplums l
uzlaşmayla, sürdürülebilir ekonomik büyümeyi gerçekleştirebilecek, bilgiye dayalı dünyanın
en rekabetçi ve dinamik ekonomisi durumuna gelmeyi hedefleyen Avrupa, 2010 yılında
AB’nin dünyada dinamizmi, rekabet gücü en yüksek bilgi toplumu olma hedefini
sağlayacak, ekonomik ve sosyal reformları gerçekleştirme kararı almıştır. GSMH’dan
eğitime ayrılan pay Hollanda’da %4.6’ dır.
Şekil 1.
Hollanda'da Mesleki v Teknik Eğitimin Finans Kaynakları
Kaynak:
Hollanda Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı, 2003.
Şekil 1.'de Hollanda Eğitim Bakanlığının verilerine göre mesleki ve teknik eğitim en
başta merkezî hükûmet ve yerel otoritelerce büyük oranda desteklenmektedir. Ayrıca
Merkezi
Hükümet
Yerel
Otoritele
r
Mesleki
Eğitim,
Yetişkin
Eğitimi,
Bölgesel
Eğitim
Merkezleri
Çalışanlar
Bireysel
Katılımlar