Page 137 - My Project1

Basic HTML Version

133
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
Mesleki Eğitime Meslek Örgütlerinin / Özel Sektörün / İşletmelerin
Katılımı
Mesleki eğitim kapsamında 1991 yılında yürürlüğe giren çalışma politikasıyla ilgili yasa ge-
reğince, ülke düzeyinde işsizliği önlemek için, işsiz kişilere gereksinim duydukları mesleki
nitelikleri kazandırmak amacıyla uygulanır. Bu kurslar, Çalışma ve Sosyal İşler Bakanlığına bağlı
Çalışma Dairesinin sorumluğundadır. Başta merkezî hükûmet olmak üzere, çeşitli işveren
kuruluşları ve işçi sendikaları ile kamu yararına çalışan çeşitli kurum, kuruluş ve dernekler
tarafından desteklenen bu kurslar, kurumsal olarak pek çok yerleşim biriminde örgütlen-
miş olan Mesleki Eğitim Merkezi, Mesleki Eğitim ve Danışmanlık Merkezi, Kadınlar Mesleki
Eğitim Merkezi, Yetişkinler Mesleki Eğitim Merkezi gibi kuruluşlar tarafından düzenlenir. Bu
kursların süresi, öğrencinin öğrenim durumuna ve meslek dalına göre değişir.
Hollanda’da WVO’da öğrenim görerek bitirme sınavlarında başarılı olanlar yüksek öğretime,
HAVO’ da öğrenim görerek bitirme sınavında başarılı olup diploma alanlar mesleki yüksek
öğretime devam ederler.
Sektörün Mesleki Eğitimdeki Sorumluluk Alanları
ROC, orta ve lise düzeyinde mesleki eğitim verilmekte olan bir meslek okuludur. Aynı za-
manda ROC’da yetişkin eğitimi de verilir.
ROC, dernek statüsündedir ve finansmanı Amsterdam Belediyesi ve devlet tarafından sağ-
lanmaktadır. Burada orta ve lise düzeyinde meslek eğitiminin yanı sıra yetişkin eğitimi de ve-
rilmektedir. Bu bölgesel mesleki eğitim merkezlerinin birleşiminden oluşmaktadır. Toplamda
35.000 öğrenci ve 80 okul binası mevcuttur.
Bu kuruma bağlı okulların bir denetim kurulu mevcuttur. Bölgelerin ihtiyaçlarına göre bölüm
açılmakta olup işe yönelik eğitim verilmektedir. Bu eğitimin %80’i iş ortamında uygulamalı,
%20’si ise okulda teorik eğitim şeklindedir. Bu eğitimin sonunda 18 ay süren üç dönemlik bir
staj yapılması zorunludur. ROC, ayrıca kurumlara ücretli hizmet içi eğitim kursları vermek-
tedir. Verilen eğitimin belirli bir kalitede olması için sınavlar Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı
tarafından belirlenen kıstaslar, Ulusal Sınav Kalitesi Merkezi tarafından yapılmaktadır. Bu
kurum Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı tarafından belirlenmiş, bağımsız bir kurumdur. Bu
kurum aynı zamanda verilen eğitimin kalitesini de denetleme yetkisine sahiptir.
COLO, 1954 yılında kurulmuş, 50 yıllık geçmişi olan bir kurumdur. COLO, Hollanda mesleki
eğitiminde yeterlilik düzeyini geliştirmekle görevlidir. COLO’da işçi, işveren kesimi ve bunla-
rın bağlı oldukları sendikalar ile hükûmetten temsilciler bulunmaktadır. COLO, sınav sistemi,
değerlendirme ve sertifikasyon sistemi ile görevli bir kurumdur. 20 adet eğitim/uzmanlık
merkezi mevcuttur. Bunlar inşaat, muhasebe-sigorta, medya, otomotiv, ticaret, elektro tek-
nik-metal teknolojileri ve tesisat, güzellik uzmanlığı, moda-tekstil, tarım, otelcilik, boyacılık,
sağlık, fen işleri ve sulama, marangozluk, sağlık teknik (lens, optik) gıda, ulaşım-taşımacılık,
kimyasal laboratuvar, oto kaportadır.
Hollanda mesleki eğitim sisteminde, her sanayi alanına tekabül eden bir uzmanlık kuruluşu
vardır. KENTEQ; elektro teknik, metal teknolojileri ve tesisat alanında, 20 büyük uzmanlık
kuruluşundan biridir. Tüm uzmanlık kuruluşları COLO (The Association of National Bodies
for Vocational Education) üst kuruluşuna bağlıdır. 28 Ocak’ta ziyaret edilen COLO, şemsiye-