Page 132 - My Project1

Basic HTML Version

128
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
İşletmeler sağladıkları eğitimi kendileri finanse etmektedirler. Meslek okullarında öğretmen-
lik yapan personelin ücretleri ise genel eğitim veren okullarda olduğu gibi eyaletlerce karşı-
lanmaktadır. Okul binalarının yapımı ve giderlerin finansmanı ise yetkili kamu otoriteleri ve
çoğunlukla da belediyelerce sağlanmaktadır.
Mesleki eğitimin gerçekleştirildiği iş yerlerinde ve okullarda, bu eğitimin finansmanı aşağıda
açıklandığı gibi sağlanmaktadır: İş yerlerinde, gençler, “eğitime destek yardımı” (Ausbildungs-
vergütung) alırlar, bu yardım belirlenen bir tarifeye göre verilir ve meslek dallarına göre
(aylık 200.- EUR ile 900.-EUR arasında) değişen miktarlardadır. Eğitim süresince adaylara,
sağlık, emeklilik, kaza ve bakım (Krankheit, Rente, Arbeitslosigkeit, Pflege, Unfall) sigortası
yapılır. Meslek Danışmanlığı (Berufsberatung), kendilerine müracaat edilirse belirli şartlarda
ek parasal yardımlar da sağlayabilmektedir. Meslekî eğitim veren okullarda, eğitim için, devlet
tarafından, ilgililere okul parası (Schulgeld) ödenir, özel okullarda bu miktar daha yüksek
olabilmektedir. Öğrenciler; bu eğitim için, devletten ailelerinin ekonomik durumuna göre
değişen miktarlarda burs (BAFÖR) alabilmektedirler. Bazı mesleklerde (örneğin; hemşirelik
ve hasta bakıcılığı) ise kursiyerlere eğitime destek parası (Ausbildungsvergütung) ödenir. Bu
meslek dallarının hangileri olduğu, ilgili yerlerden öğrenilebilir. iş yerlerinde yapılan eğitimden
farklı olarak, bu okullarda gençlerin issizlik sigortası (Versicherung gegen Arbeitslosigkeit)
yoktur. (Kocaoğlu 2006). İşletmelerin mesleki eğitim için yaptığı masraflar, vergi amacıyla iş-
letim masrafı olarak ilan edilir. Ayrıca işletmeler stajyerlerine çalışmaları karşılığında yevmiye
verirler (Wollschlager, Guggenheim; akt; Anapa, 2008).
2007’de eğitim bütçesi 147.8 milyar avrodur. Bu gayrisafi milli hasılanın %6.1’idir. Fedaral
hükûmetin eğitim harcamalarına katkısı %9.3, Länder’ın %50.4, yerel otoritelerin %19.4,
özel sektörün %20.6, yurtdışının %0.3’dür. 2015’te gayrisafi millî hasılanın %10’unun ol-
ması hedeflenmektedir. https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/
Germany:Funding_in_Education
Kaynaklarının Harcandığı Kalemler ve Oranları (personel, bina,
ekipman, eğitim-öğretim vb.)
Kamu okullarının kurulmasını, düzenlenmesini, yönetimini ve giderlerini belediyeler; bazı
meslek okullarının ve yaygın eğitim kurumlarının kurulmasını ve giderlerinin karşılanmasını
ise eyaletler üstlenir. Tüm kamu okullarında eğitim parasızdır ve ders kitapları başta ol-
mak üzere okul için gerekli olan tüm öğretim gereçleri öğrencilere ücretsiz olarak verilir
ve bunlar öğretim yılı sonunda geri alınır. Belli bir uzaklıktan sonra öğrencilerin okula ulaşım
giderleri yerel yönetim tarafından karşılanır. Ayrıca, gelir düzeyi çeşitli öğrenim giderlerini
karşılamada yeterli olmayan ailelerin çocukları, 10. sınıftan itibaren kendi geçimini sağlamak
ve gerekli öğrenim gereçlerini almak üzere devletten para yardımı alabilirler.
Yükseköğretim kurumlarının bütçeleri genel olarak eyaletler tarafından karşılanır. Okul
yönetimi yıllık bütçe tasarılarını hazırlar ve Eyalet Eğitim ve Bilim Bakanlığına verir. Bütçe
eyalet parlamentosunda onaylanarak yürürlüğe girer. Yükseköğretim kurumlarının öğretim
ve araştırma giderleri eyalet tarafından karşılanır, ancak önemli ve ülke genelini ilgilendi-
ren araştırma konularında federal devlet, giderlerin %60’ını üstlenir. Bina yapımı ve büyük
araç-gereç alımı gibi kapsamlı yatırımların giderleri yarı yarıya olmak üzere federal devlet ve
eyalet devleti arasında paylaşılır.