Page 130 - My Project1

Basic HTML Version

126
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
gençlere profesyonel beceriler kazandırılmasını amaçlamaktadır. 1996 yılında genç insanların
yetiştirilmesine dair alternatif yetiştirme sözleşmeleri 1 223,4 milyon avro’ya mal olmuştur.
Çıraklık yetiştirme programı sisteminin özünde yatan şey çıraklık vergi uyum mekanizması-
dır. Bu mekanizma 1996 yılında kurulmuştur. Bu sistemin amacı vergi ödemeleri temelinde
bölgeler arası dengesizlikleri aza indirmektir. Bu mekanizma ulusal ve yerel düzeyde uygula-
nır.
İşletme tarafından ve/veya vergi toplama kurumlarınca toplanan dolaylı vergiler ol-
sun bu amacı gerçekleştirmek üzere oluşturulmuştur. FNPTA: Ulusal Çıraklı Vergi Uyum
Fonudur. Bu fonla bölgelere yapılan yardım Çıraklık Yetiştirme Merkezlerinin geliştirilmesin-
de kullanılır.
Çıraklık Eğitim Merkezlerinin kaynakları, toplamı belirlenmiş olan tavan ücreti geçemez.
Eğer bu ücretler tavanı aşarsa fazlalar tekrar bölgeye iade edilir. Daha sonra bu miktarların
en az düzeyde kalan diğer bölgelere yeniden dağıtımı yapılır.
İşletmelerce ödenen alternatif bağışlar ulusal uyum mekanizmasının ana ögesidir. Bu meka-
nizma işletmelerden alınan fonların eğitim kurumları arasında yeniden dağıtımını sağlayan ve
sosyal tarafların da yer aldığı (AGFAL: Alternatif Fonların Yönetim Federasyonu) bir yapıdır
(CEDEFOP, 1999, s. 33-40).
2.5. ALMANYA
Mesleki Eğitimin Yönetimi
Mesleki Eğitimin Ulusal/Bölgesel Çatı Yönetiminin Yapısı ve İşleyişi
Mesleki eğitim alanında meslek okulları eyaletlerin; iş yerlerindeki mesleki eğitim ise federal
devletin yetki ve sorumluluğundadır. Ancak bu yetki alanı farklılığına rağmen, her tür mes-
leki eğitimde devlet, eyaletler, bölgeler ve işletmeler yoğun bir iş birliği yaparlar. Federal
hükûmetteki Eğitim ve Bilim Bakanı, ülke düzeyinde eşit ve düzenli, teknik, ekonomik ve
toplumsal gereksinmelere uygun bir mesleki eğitimin planlanması ve yürütülmesinde temel
ilkeleri belirler ve eş güdümü sağlar, federal meclisin onayını gerektirmeyen yasal düzenle-
meleri yapar.
Mesleki Eğitim Veren Kurumların Yönetim Yapısı ve İşleyişi
(boarding structure)
Ülke düzeyinde eyaletlerin uyması gereken meslek tanımları ve bu mesleklerde sahip olun-
ması gereken bilgi ve beceriler ile eğitim süreleri ve sınav yönergeleri gibi mesleki eğitimin
genel politikasını ve ilkelerini belirlemede yetkili üst kuruluş; işverenlerin, sendikaların, eya-
letlerin ve federal hükûmetin eşit haklarla temsil edildiği Mesleki Eğitim Federal Enstitüsü-
dür. Enstitü mesleki eğitimle ilgili her konuda federal hükûmete danışmanlık yapar ve meslek
okulunun eğitim programına uygun olarak, işyerindeki mesleki eğitimle ilgili yönergeleri ha-
zırlar. Eyalet düzeyinde de işverenlerin, sendikaların ve Bakanlıkların temsilcilerinden oluşan
mesleki eğitim komisyonları vardır. Bu komisyonlar mesleki eğitimin sorunlarıyla ilgili olarak
eyalet hükûmetlerine danışmanlık yaparlar. Bölgesel düzeyde sanayi, ticaret, esnaf ve çiftçi
odaları gibi kamu tüzel kuruluşları, yasalar çerçevesinde bölgedeki iş yerlerindeki mesleki