Page 127 - My Project1

Basic HTML Version

123
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
Birliğin 2011-2012’de birbiriyle ilişkili 2 stratejik hedefi vardır:
1. SSC’lerin kollektif etkinliklerini ülke genelinde artırmak
2. SSC’lerin stratejik ortak faaliyetlerini desteklemek ve tanıtmak
Alliance ülke genelinde şirketlerde verilen çıraklık eğitimlerinin onaylanması için SSC’lere ve
“ortak üye”lere yetki verir. İngiltere’de farklı ana sektörlerin ulusal üst düzey birlikleri olarak
hizmet veren dört çatı örgüt sayesinde mesleki eğitimde sektörle iş birliği imkânları tüm alt
sektörlere yaygınlaştırılabilmektedir. Tüm ortak üyeler Ulusal Çıraklık Kanunu hükümleri
çerçevesinde hareket eder.
2.4. FRANSA
Kamu okullarının kurulmasını, düzenlenmesini, yönetimini ve giderlerini belediyeler; bazı
meslek okullarının ve yaygın eğitim kurumlarının kurulmasını ve giderlerinin karşılanmasını
da eyalet üstlenir. Fransa Eğitim Bakanlığının 2005 yılı bütçesi 65.96 milyar Avrodur. Bunun
9.36 milyarı üniversite için ayrılmıştır (MEGEP, 2007, 124).
Mesleki ve teknik öğretimin finansmanında sorumluluklar değişik kurumlar arasında pay-
laştırılmıştır. İnşaat, büyük onarım, araçlar ve uygulama (personel giderleri dışında) yerel
otoriteye verilmiş ve merkezî hükûmet çalışanların ücretleri konusundaki sorumluluğu üst-
lenmiştir. Bölgeler bundan dolayı liselerin, ziraat tarım liseleri, özel eğitim okulları deniz ve
balıkçılık ticaret kolejlerinin harcamalarını finanse eder. Aynı zamanda özel teknik okulların
yatırımına da yardım ederler. Yükseköğretim kurumları merkezî hükûmetin kontrolündedir
(CEDEFOP, 1999, s. 25).
Çıraklık ve İş Yerleştirmeleri Altında Mesleki Eğitim
1983 yılından gerçekleştirilen yerelleşme yasasından beri Çıraklık ve Sürekli Mesleki Yetiştir-
me merkezî hükûmet ve bölgeler tarafından finanse edilir ve her biri kendi hareket alanını
finanse eder: Çıraklık ile ilgili güç, yasa ile bölgelere dağıtılmıştır. Ancak merkezî hükûmet
hâlâ Çıraklık Eğitim Merkezlerinin fonlarından sorumludur. Kişisel gelişime yönelik değişik
meslek kursları 1993 yılında bölgelere aktarılmıştır. 1996 yılında bu transferler toplamda 8
milyon Fransız Frangına mal olmuştur. Bu kaynağı merkezî hükûmet sağlamıştır.
Fransa’da çıralık sistemi 1987 yılında atılan adımlarla değiştirilmeye başlamıştır. Bunlar baş-
langıç düzeyi, yeterlik belgesinden bakalorya ve artı dört yıllık eğitimden ya da mühendislik-
ten daha yüksek bir sertifika verilmesini içermektedir. Günümüzde teknolojik ve mesleki
sertifika bu yöntemle verilmektedir. Çıraklık programının güçlendirilmesi ve daha etkili bir
şekilde finanse edilmesi için çıraklık vergisi de reforme edilmiştir. Bu vergi ile finansman yal-
nızca çıraklık eğitimi için değil başlangıç mesleki eğitim için de geçerlidir. 1996 yılında çıkarılan
bir yasa ile bunun finansmanının eşit bir şekilde dağıtılabilmesi için oranlar ikiye katlanmıştır.
Bu vergi reformuna paralel olarak hükûmetin katkısında da bir artış gerçekleştirmiştir. Bu
yapısal değişiklikle 1980’li yıllarla karşılaştırıldığında öğrenci sayısında % 50’lik bir artış sağlan-
mış, uzmanlık ve yetiştirme alanlarının farkındalığı sağlanmıştır (CEDEFOP, 1999, s. 25-26).
Fransa’da 2006 yılında kayıtlı çırak sayısı 385.859’dur. Çırak sayısında 2008 yılı için 480.000 ve
2009 yılı için ise 500.000 olarak hedeflenmiştir (CEDEFOP, 2008 s.32).