Page 125 - My Project1

Basic HTML Version

121
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
Mesleki Eğitimin Finansmanı
İngiltere’de mesleki eğitim kurumlarının finansmanı büyük oranda merkezî bütçeden karşı-
lanmaktadır. 2009’da kabul edilen Çıraklık Yasası (The Apprenticeships, Skills, Children and
Learning Act) ile yerel eğitim idarelerinin mesleki eğitim bütçelerine aktarılmak üzere Çı-
raklık Vergisi (The Apprenticeships, Skills, Children and Learning Bill) getirilmiştir. Bu vergi,
16-19 yaş arası öğrencilerin çıraklık eğitimini düzenlemek amacıyla oluşturulan Yeterlik Fonu
Ajansı (SFA: Skills Funding Agency)’nın kurulması ve işletilmesine ayrılır.
Bu yasadan önce merkezî hükûmet çıraklık eğitimini finanse etmek amacıyla “Train and
Gain” adlı bir program yürütmekteydi. Bu program kapsamında çıraklık eğitimi almak için
gelen öğrencilerin masraflarının bir kısmını işverenler üstlenmekteydi. Fakat bu program 31
Temmuz 2011 itibarıyla sonlandırıldı.
Çıraklık eğitimi sağlayan işverenler, çıraklık eğitimi alacak öğrencilerle işe alma kontratı yap-
maktadır. Bu kontrat çerçevesinde 16-18 yaş arasındaki öğrencilerin iş dışında eğitim ve
değerlendirmeye ilişkin tüm masrafları, 19 yaş ve üzerindeki öğrencilerin ise bu tip masraf-
larının % 50’si devlet tarafından karşılanmaktadır.
Mesleki Eğitime Meslek Örgütlerinin/ Özel Sektörün/İşletmelerin
Katılımı
Mesleki Eğitim Kurumları İle Sektör Arasındaki İlişkileri Düzenleyen
mekanizmalar/Yasalar
İngiltere’de geleneksel olarak sosyal ortaklar daha ziyade gönüllülük esasına göre çalışmak-
tadır. Paydaş olarak sistem içinde geniş bir yerleri olmasa da birçok sektörü temsilen kurum
ve kuruluşun yönetiminde temsil edilmektedir.
İş yerlerinde eğitim ve yeterliklilikler işveren hâkimiyetindedir. Son yirmi yılda işçi-işveren
arasında güçlü bağ oluşturulması yönünde çalışmalar yoğunlaşmıştır.
İngiltere’de sosyal taraflar üç şekilde sistemin içerinde yer almaktadır:
Kolektif anlaşmalarda
Danışman olarak
Formal yapıya katılımla
Kolektif katılım daha ziyade çıraklık eğitiminde yapılan anlaşmalarda yer almaktadır. Eğitim
sisteminin değerlendirilmesi, uygulanması, ulusal politikaların belirlenmesinde pek güçlü de-
ğildirler. Danışmanlık hizmeti ulusal seviyede birinci mekanizmada yer almaktadır. Katılım,
sektörel seviyede fazladır. Tüm bu üç faktör de formal olan veya olmayan mekanizmalardır.
Sistemin değişik parçalarında önemli rol almaktadır.
İngiltere’de mesleki eğitimde hükûmet ile özel sektör arasındaki ilişkileri düzenleyen temel
yasa 2009’da kabul edilen ve yukarıda kısaca bahsi geçen “Çıraklık Yasası” (Apprentices-
hips, Skills, Children and Learning Act)’dır. İngiltere’de çıraklık, eğitim, yetiştirme ve öğrenci
hizmetlerini düzenleyen bu Yasa “Young People’s Learning Agency for England”, “Chief
Executive of Skills Funding”, “the Office of Qualifications and Examinations Regulation and