Page 124 - My Project1

Basic HTML Version

120
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
özel ve kamu işletmelerinin de doğrudan sorumluluk ve aktif görev almasını sağlayan sis-
temiyle iş yaşamının gereksinim duyduğu yüksek nitelikte insan gücünü yetiştirmeyi büyük
ölçüde başarabilmektedir.
2.3. İNGİLTERE
Mesleki Eğitimin Yönetimi
Mesleki Eğitimin Ulusal/Bölgesel Çatı Yönetiminin Yapısı ve İşleyişi
İngiltere eğitim sistemi genelde merkezîdir. Fakat tüm okulların yüksek oranda özerkliği bu-
lunmaktadır. Eğitimden sorumlu olan kuruluş Eğitim ve Bilim Bakanlığıdır. Bakanlık yetkileri,
ulusal eğitim amaçlarının saptanması, ulusal eğitim politikalarının ve ulusal eğitim programla-
rının, zorunlu eğitim kapsamında öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesini kapsar.
Mesleki Eğitim Veren Kurumların Yönetim Yapısı ve İşleyişi (boarding
structure)
İngiltere’de her ilde ve bölgede devlet okullarından sorumlu Yerel Eğitim İdareleri vardır.
Kurumsal düzeyde, tüm kurumların, kurumun genel yönetiminden sorumlu olan ve farklı
paydaşların temsilcilerinden oluşan bir yönetim organı bulunmaktadır.
1989 tarihli “Kendini Yöneten Okullar Yasası”, okulların yönetiminde bir reformdur. 1990 yı-
lında yüksek okul kurulları, üyeliklerinin yarısının özel veya kamu sektörü işverenlerine ve en
fazla beşte birinin yerel eğitim idarelerinin temsilcileri ile personel ve öğrencilere ayrılması
için yeniden oluşturulmuştur. Eğitim idarelerinin yüksek okul kurullarına önemli ölçüde güç
vermesi gerekecek ve yüksek okullar ticari etkinlikleri üstlenebileceklerdir.
İleri yüksek okullar; sanayi, ticaret, eğitim idareleri ve nadiren semt kurulları, istihdam edilen-
ler, yüksek okul personeli ve öğrencilerin temsilcisi olan kurullarca idare edilir. Büyük yüksek
okulların çoğu yerel sanayi ve ticaretle iyi tesis edilmiş bağlantılara sahiptir.
Mesleki Eğitim Veren Kurumların Paydaşları (board members):
Temsil Ettiği Kesim, Hakları ve Sorumlulukları
İngiltere’de mesleki eğitim veren okullar bir yönetim kurulu tarafından yönetilmektedir. Ku-
rulda değişik kesimlerden (işçi-işveren-eğitimci vb.) temsilciler bulunmaktadır. Kurul üyeliği
gönüllü bir iştir. Kurul üyeliği için üç yılda bir ilana çıkılmakta ve başvuranlar arasından belirli
kriterler dikkate alınarak üyeler belirlenmektedir.
Üyeler ayda en az bir kez olmak üzere değişik aralarla toplanmakta gündemindeki konuları
görüşmektedir. Kolejlerin yönetim kurullarının (maksimum 16 kişi) yarıya yakın kısmı bizzat
işverenler ya da işveren kuruluşları temsilcilerinden (6-7 kişi), kalanı işçi temsilcilerinden,
eğitimcilerden ve velilerden oluşmaktadır.
Kolej müdürü, idari yönetimden sorumlu olup idari yönetim ekibinin başkanı konumundadır.
Yönetim kurulu kolejde görev alacak öğretmen ve tüm idari personeli ilana çıkarak alır ve
bir sözleşme ile istihdam eder.