Page 121 - My Project1

Basic HTML Version

117
Mesleki ve Teknik Eğitimin Yönetimi, Finansmanı ve Sektörle İlişkileri
2.2. JAPONYA
Mesleki Eğitimin Yönetimi
Mesleki Eğitim Veren Kurumların Yönetim Yapısı ve İşleyişi (boarding
structure)
Japonya’da yüzlerce çeşit teknik lise mevcuttur. En popüler bölümler, bilgi teknolojileri, de-
nizcilik, balıkçılık, ticari İngilizce ve endüstriyel alanlardır. Diğer yaygın meslek eğitimi alanları
ev ekonomisi, tarım (tarım ürünlerinin dağıtımı ve personel değerlendirmesi, biyoteknoloji,
küresel çevresel konular, besin endüstrisindeki gelişmeler, çiftlik ve dağ köylerinde hafta
sonu aktivitelerinin yeniden canlandırılması), imalat sanayi (teknolojik yenilikler), ticaret,
deniz ürünleri endüstrisi, hemşirelik, sosyal refahın felsefesi ve anlamı, bilişim çalışmaları
(information studies) vs. Teknik okullarda eğitim tam gün ve beş yıl sürelidir. Teknik okul-
larda mezunlar teknisyen unvanı ile mezun olurlar. Okul idaresi öğrencilerin okul dışı sosyal
faaliyetlerinin dahi düzenlenmesinde etkin rol alabilmektedir.
Çeşitli mesleki okularda ise hazır giyim, yemek yapımı, daktilo, otomobil sürücülüğü ve tami-
ri, bilgisayar teknolojisi vb. kurs programları düzenlenmektedir. Bu kurslara katılabilmek için
ortaokul mezunu olmak lazımdır. Kurs programları normalde son yılda veya yılda 680 ders
saati uygulanan programlardır. Bu benzeri kurslar üç ay veya daha fazla da olabilmektedir.
Ayrıca zorunlu ilköğretimi tamamlayan öğrenciler, gelecekteki kariyerlerini mesleki eğitim
boyutunda devam ettirmeleri açısından mesleki eğitim alanında kurs programlarına katılırlar.
Bu programlar daha ileri seviyede tarım, endüstri, ticaret, balıkçılık, ev ekonomisi, hemşire-
cilik, matematik bilimi, beden eğitimi, müzik, sanat, yabancı dil ve diğer kurslarıdır. Mesleki
eğitim veren meslek liseleri (Kotosenshu-gakko) ise ortaokul sonrası 3 yıl eğitim veren okul-
lar olup mesleki eğitimde önemli roller üstlenmektedir.
Mesleki Eğitim Veren Teknoloji Kolejleri (Kôtô-senmon-gakkô):
1962 yılından beri eğitim-öğ-
retim hizmeti veren bu okullar, ortaokulu bitiren öğrencileri kabul etmekte ve teknisyenle-
rin eğitimi için 5 yıllık tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır (Denizcilik Teknolojisi
programında 5,5 yıllık program uygulanmaktadır). Teknoloji kolejleri ayrıca ileri seviye 2 yıllık
kurs programı da uygulamaktadır.
Ülkede mesleki ve teknik eğitime yönelik rehberlik uygulamalarına ağırlık verilmektedir. Mes-
leki rehberlikle, öğrencilerin kendilerini tanıyarak kendileri için en uygun mesleği seçmeleri
sağlanır. Buradaki amaç öğrencilerin notlarının ne kadar iyi olduğu değil, kendilerini yaşam
boyu mutlu edecek kendilerine uygun mesleği seçmeleridir. Örneğin öğrenci üçüncü sınıfa
geçtiğinde öğretmen veli ve öğrencinin hazır bulunduğu bir toplantıda öğrencinin yeteneği
ve kabiliyeti konusunda görüş alışverişinde bulunulur. Okullarda problemler, sınıf öğretmeni
aracılığıyla yerel bölge ve öğrenci ile hızlı bir şekilde çözülme yoluna gidilebilmektedir.
Ülkede okul, sanayi, aile ve toplum arasında organik bir bağ kurulmuştur. Öğrenciler isteye-
rek, dikkatli ve sürekli bir şekilde çalışmak zorundadır. Bunun yanında öğrencileri güçlü bir
şekilde eğitime bağlayan ve okullar arasında etkili bir yarışmaya olanak tanıyan bir yapının
oluşturulması Japon Eğitim Sisteminin belirgin özellikleri olarak belirtilmektedir.