Page 120 - My Project1

Basic HTML Version

116
MESLEKİ ve TEKNİK EĞİTİM ÇALIŞTAYI
Bu programın temel amacı eğitim kurumlarında verilen teorik eğitimin iş piyasası ile ilişkisini
kurmak ve öğrencilerin mezun olduklarında kalifiye elemanlar olarak işe ve akademik açıdan
bir üst eğitim kurumuna daha hazır yetişmiş olmalarını sağlamaktır.
Mesleki eğitim kurumları ile sektör arasındaki ilişkileri düzenleyen diğer bir yasa ise Ulusal
Çıraklık Yasasıdır (National Apprenticeship Act, “Fitzgerald Act”). Son yıllarda geleneksel
çıraklık yaklaşımı yerini okul süresince yapılan staja bırakmıştır. Bu uygulamada bir taraftan
eğitim kurumuna devam öğrenci bir taraftan da iş yerinde uygulamalı eğitim almakta ve staj
süresince ücretlendirilmektedir. Staj süreci eğitim kurumları ile sektörel kuruluşların iş birliği
ile yapılandırılmakta ve yürütülmektedir.
Örneğin elektrik teknisyeni olmak isteyen biri Ulusal Elektrik Teknisyenleri Birliğinin organi-
ze ettiği yüzlerce staj programından birine katılabilir. Stajyerin en az 18 yaşında olması gere-
kir ve herhangi bir mesleki deneyim önkoşulu aranmaz. Haftada 37-40 saatlik staj programı
boyunca ustasının düzeyine gelmelidir. Bu düzeye geldiğinde mezun olma ve bağımsız bir
teknik eleman olarak çalışma hakkını kazanır. Stajyerin akreditasyonu Ulusal Ortak Staj ve
Eğitim Komitesi (National Joint Apprenticeship and Training Committee) tarafından ger-
çekleştirilir.
Sektörün Mesleki Eğitimdeki Sorumluluk Alanları
ABD’de mesleki eğitim sisteminde sektörle ilişkiler oldukça güçlüdür. Program hazırlamada
öğrencilere araştırma fonları kullandırmada ve staj yapan öğrencilerin masraflarının karşılan-
ması sosyal ortakların desteği ile olmaktadır. Büyük şirketler öğrencilerin araştırmalarında
destek sağlamaktadır. Eğitimin planlanmasında da büyük işletmelerin önemli derecede katkı
sağlanmaktadır.
Bazı işletme ve endüstriyel kuruluşlar da burslar yoluyla ve programlar hazırlayarak öğ-
retmen eğitimine katkı sağlamaya çalışırlar. Bu organizasyonların diğer bir etkileme biçimi
ise öğretmenleri ödüllendirme uygulamalarıdır. Cornegie, Ford Foundations ve Ulusal Bilim
Vakfı gibi kuruluşlar da öğretmen eğitimine, kitap ve dergi yayınlayarak katkıda bulunurlar.
Ayrıca öğretmen sendikaları ve Kapa Delta Pi, American Teacher gibi seçkin gruplar ve
Learning ve Instructor gibi öğretmen dergileri, yaptıkları yayınlarla ve düzenledikleri semi-
nerlerle öğretmenliğin mesleki açıdan gelişmesine katkılar sağlamaya çalışırlar.
Bazı eyaletlerde yasalarla düzenlenmiş olan gelişmiş mesleki eğitim ve çıraklık programları
olmakla birlikte bu eğitim ağırlıklı olarak temel düzeydedir. Buna ek olarak ülke genelinde
“Okuldan İşe” denilen mevcut mesleki eğitim modelleri üzerine inşa edilen ve okulda veri-
len eğitim ile iş-tabanlı öğrenmeyi birleştiren bir girişim mevcuttur.